Kymco motorproblem

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Plocka isär förgasaren o rengör när du ändå är igång. Kids har en tendens att pilla på saker utan att ha minsta aning vad dom sysslar med."bara för att det känns race " kolla så att allt sitter som det skall. Insugsgummi. Reedventiler. Bara såndu vet skicket. Och kan utesluta problem. Det är enkelt på en scooter ändå
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan blåsa igenom förgasaren, jag brukar köra med kyl spray för det blir en dimma när man använder det. Sprutar ibett hål. Och det sprutar ut dimma i ett annat. Man ser hur det ena hålet hänger ihop med att annat. Och man vet att det är stopp om det inte kommer ut dimma i nåt hål. Men det funkar med vanlig lungkraft eller tryckluft också. Det är i regel huvudmunstycket som kan det brukar fastna skit i.
 
Last edited:

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tack för tips! Jag var också en "plocka isär för det känns race haha", har en fråga bara.
Eftersom jag såg att tändstiftet var så skitig så är det kanske på grund av en dålig packning? Eller ska jag låta bli och väntar med att byta packningen?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Att tändstiftet var skitigt beror nog på att det är gammalt och att motorn inte har gått rent. Så sätt i ett nytt stift när du har kollat igenom förgasaren.

Kolla även att choken går ifrån som andra har skrivit. Det räcker antagligen med att ohm-mäta den (ca 5 ohm) och mäta så att det finns 12 V till den när motorn är igång. Om inte det finns kommer choken aldrig att gå ifrån.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Testa choke:
http://www.pedparts.co.uk/blog/automatic-choke-unit-50cc-mopeds.

Apropå du frågade om man pumpar med gasen. Och ifall det flödar till bensin. Så vet jag inte hur det ser ut på din. Men ör antagligen vacuum styrt. Då bör det gå två stycken slangar från tanken till förgasaren. "Vacuum slangen kan även gå till insugsgummit"Den funkar så att den är sluten tills det blir ett vacuum i en utav slangarna. Det är bara att lossa vaccum slangen." Är slangarna transparant ser du vilken som innehåler bränsle o vilken som inte gör det. Det är den utan :). Annars tror jag vacuum slangen är lite tunnare. Det är bara o lossa o suga. Så skall det rinna till i den andra.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tack allihopa för era tips, skiten är körbar, lyckades iaf komma till jobbet idag. Det jag hann göra var att byta tändstift och luftfilter. I helgen tänkte jag även ställa in ordentligt förgasaren och byta gummidrev.

P.S Jävlar vad den låter hela tiden, man hör det så klart mest när man står still vi trafikljuset :hihi
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tack allihopa för era tips, skiten är körbar, lyckades iaf komma till jobbet idag. Det jag hann göra var att byta tändstift och luftfilter. I helgen tänkte jag även ställa in ordentligt förgasaren och byta gummidrev.

P.S Jävlar vad den låter hela tiden, man hör det så klart mest när man står still vi trafikljuset :hihi
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Sådär.

Den funkar men den är väldigt trögstartad, lyckas kickstarta men det tar en hel del försök och den slocknar om jag inte gasar ''max'' medans jag kickstartar den, sen när den är varm så kan jag även starta den med en knapp eller med en halvkick...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ta ett komp-prov. Om den ligger nedåt 7 kg så uppträder de som du beskriver och blir inte lättstartade förrän de är varma. Det kan vara dags för ett kolv- och ringbyte och det är inga stora pengar.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Svårstartad kall, lättstartad varm ? -Låter som problem med el-choken.
Polarns speedfight hade samma problem, tydligen vanligt fel att el-choken pajjar ihop. bara att byta i så fall.
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
CDIn är väldigt dålig på just den modellen och det är inte ovanligt att den är bytt flera gånger på samma fordon.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top