Läckage bromscylinder

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har fått ett litet läckage på främre bromscylindern på min Gsx-s1000. Kan det bero på att där är för mycket vätska i behållaren? Tänkte iaf börja med att byta gummidamasken i cylindern.
Och, hur kollar ni nivån? På sidostödet eller när hojen är upprätt?
Jag tänker att om där är för lite vätska så kanske det kommer luft i systemet om man kommer i en kurva och lutar hojen mycket?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Gummidamasken gör noll och intet för ett redan existerande läckage. Renovera innanmätet innan du byter damask. För mycket bromsvätska är omöjligt om nivån syns i fönstret - upprätt. Att luta hojen kan inte få behållaren att läcka - om nu inte den till luften ventilerade gummibälgen är trasig.
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ok. Det kommer ut lite vätska ifrån locket. Hur kan en renovering hjälpa?
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Vätska från locket betyder att diafragmat är trasigt eller felmonterat (det fungerar även som packning. Det skall vara helt lufttätt in till bromsvätskan. Ovansidan på diafragmat har kontakt med luften vi andas och anpassar sig attemagiskt med bromsvätskans nivå så att det inte blir vakum i bromsvätskan.

Vätska vid gummibälgen där tryckstången in till tryckkolven är monterad berättar att bromskolvens packningar är slut eller att bromshandtaget är oxiderat eller spräckt.
Ok. Nej, vätskan kommer från locket. Allt annat är tätt. Då föreslår du att jag ska byta diafragmat alltså?

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Bromsvätska som fuktar ut innebär att även luft kan ha haft tillträde till behållaren.

Luft = Luftfuktighet = vatten i bromsvätskan genom dennas hygroskopiska förmåga.

Hitta felet, åtgärda felet och byt därefter bromsvätska.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...