Läckage gaffelben

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Vårpysslade med hojen så upptäckte jag att det läcker olja från packboxen i ena gaffelbenet.
Det kommer bara olja när jag pumpar gaffeln, inte när den står still. Inga jättemängder men tillräckligt för att det börjar rinna precis.

Kan det vara ett vinterförvarings-fenomen eller är boxen defenitivt slut när det läcker olja?

Hojen har bara gått 1000 mil.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det är ofta båda delarna.

Man bör gunga på hojen lite då och då under förvaringen.
Har råkat ut för det där flera gånger, den kan bli tät igen, men hoppas inte för mycket, troligen är boxen skadad nu.
Man byter iofs oftast båda när man ändå håller på, annars kan man ge sig fan på att nästa snart blöder lika jäkligt den.
 

fjädern

Ex Scooterboy
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DT125R
En bläjd 954, har du inte garanti på den?
Bara att lämna till lokala honda vst!!!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej det kan inte vara garanti på allt, gäller på bilsidan med, en del saker måste det vara väldigt speciella problem med för att det ska bytas på garantin (hjullager och slitdelar tex).
Sen kan ju viss goodwill finnas ibland givetvis.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
954-Fajerbläjd skrev:
Garantin verkar inte gälla på slitdelar som tex. en packbox.

min kompis lyckades byta först 2 oackboxar sedan hela gaffelbened på garanti, det var på en xjr 1300 och på kvittot hade sedan mecken skrivit "ta det lugnt med bakhjuls åkat.." :hihi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Givetvis finns det begränsningar i garantier på slitdelar men den begränsningen måste då preciseras ex vis med "max X mil" eller liknande, annars kan de ju kalla allt för slitdelar.
Är det inte Honda som har 5 års garanti? På svensksålda hojar.
Dessutom har ju du som konsument 2 års reklamationsrätt (inte lika frikostigt som garanti men ändå...) på allt du köper inom Sverige.

Edit: Kontakta verkstaden!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
Givetvis finns det begränsningar i garantier på slitdelar men den begränsningen måste då preciseras ex vis med "max X mil" eller liknande, annars kan de ju kalla allt för slitdelar.
Är det inte Honda som har 5 års garanti? På svensksålda hojar.
Dessutom har ju du som konsument 2 års reklamationsrätt (inte lika frikostigt som garanti men ändå...) på allt du köper inom Sverige.

Edit: Kontakta verkstaden!

inte enbart utan man måste som verkstad ibland förklara hur grejorna ser ut.
Har bytt en del kopplingar tex där ägaren inte har en aning hur den kunde vara slut på 2000 mil och kräver garanti, men sen har det visat sig att de antagligen har kört fast och plågat bilen för att komma loss eller dragit nåt tungt på hög växel då får de inte ett jota.
Garantierna kan ibland inet vara mer värda än papperet de står på, som rostskyddsgarantier på bilar som ju når astronomiska år numera, men det är för genomrostning, det utesluter hur många fall som helst kan jag säga.
Det låter så förbannat bar med massor av år garanti på det eller det andra men ibland tror jag bara det fördyrar sakerna i onödan.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Naturligvis gäller ju garantier inte för felaktig användning, det håller jag fullt och helt med dig om. Får också ibland stå och förklara det där för mina kunder. Och jobbigast är det med de som inte fattar hur bitarna fungerar. Typ "Vaddå, ska man inte kunna starta på 3:an?" (exemplet konstruerat).

Men är läckande packbox på en sporthoj (det var väl på rätt kort tid) felaktigt handhavande? För mycket wheelande? På en sporthoj? Jag anser ju att en packbox ska hålla tätt (och de brukar ju göra det) även om man wheelar.

Edit: Om en verkstad ska kunna hävda att garanti inte gäller pga för mycket wheelande _måste_ de kunna bevisa att man wheelat. Hur gör de det?
Vid reklamation enligt konsumentköplagen (dvs ej garanti) är det _konsumenten_ som har bevisbördan och då kan det bli värre.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I hälften av fallen är det stenskott på gaffelbenen som dödar packboxarna, den andra hälften kommer från intorkade insekter eller att dom helt enkelt är för gamla. Polerar man upp stenskotten kan man förlänga livslängden på dom nya packboxarna rätt rejält.

Jag har sett verkligt avskräckande exempel (som jag fått laga) på hur verkstäder använder skruvmejslar, hammare och annat skit när dom byter packboxarna. Behöver jag nämna att det var en firma i Gävle som börjar på bokstaven "L"?

Ska packboxarna paja av för mycket wheelies måste övre bussning först bli helt tvärslut och repa gaffeln, det bör ta ett... bra tag - och synas, definitivt.
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
I det här fallet är det inget synligt märke, stenskott eller liknande på benet. Kan inte påstå att det är för många hårda landningar som är boven heller. Gaffelbenet nertill är ju dessutom rätt ordentligt skyddat av skärmen. Har man vid nått tillfälle kört i skitväder så är ju den delen i princip ren fast resten är bedrövligt.
Jag tror det är en kass radialtätning från början helt enkelt.

Har fått olika svar från två olika verkstäder om garantin gäller på det här, en sa "skulle tro att det gör det" den andre var mer säker på att det inte var en garantigrej.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
954-Fajerbläjd skrev:
I det här fallet är det inget synligt märke, stenskott eller liknande på benet. Kan inte påstå att det är för många hårda landningar som är boven heller. Gaffelbenet nertill är ju dessutom rätt ordentligt skyddat av skärmen. Har man vid nått tillfälle kört i skitväder så är ju den delen i princip ren fast resten är bedrövligt.
Jag tror det är en kass radialtätning från början helt enkelt.

Har fått olika svar från två olika verkstäder om garantin gäller på det här, en sa "skulle tro att det gör det" den andre var mer säker på att det inte var en garantigrej.
Skulle bli mycket förvånad om inte Honda byter detta på garantin, i och med att det är en så ny hoj.
 

HanneZ

Guest
Snart blir det som i staterna att instruktionsböckerna måste skrivas så jävla noga att ingen jävel har tid o läsa dom. Detta för att garantera sig från att dumma konsumenter använder saker på fel sätt o sen kräver garanti.

Klarar crossgafflar o ta emot när man hoppar så borde väl en sporthojs gaffel klara av ett nerslag? Vikten är ju väldigt annorlunda självklart men ändå. Eller är det nåt ja missar?

/ Hannes
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skadan kan ju ha skett vid fabriksmonteringen. Men de två gafflar jag fixade förra året hade fått skadan när nya monterades på en auktoriserad verkstad. Skadan på gaffelbenet gömdes av den övre avstrykaren och var i höjd med den dubbeltätande packboxen.
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Faktiskt så blev detta ärende ett garantijobb till slut. Se upp alla med eventuella garantiåtgärder på era hojar, det är olika besked från olika (Honda-)verkstäder helt klart! Ride on....
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top