Läckage oljekylare!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Håller på att bygga om hojen till fighter efter en marksyning i somras.
En del i det är att jag bytt oljekylare till en snyggare och plattare som kan placeras bakom vattenkylet.

Lämnade in den till en mekaniker för modifiering av anslutningar. Tyvärr lyckades meken bryta ena anslutningen. Han försökte dock laga med hjälp av lödning. Detta räckte dock inte för när jag provkörde den så läckte den fortfarande.

Försökte själv bättre på med "super stål" 2-komp. ´Men fortfarande läckage.

Bilden visar var den läcker. Trycker ut olja mellan kylaren och "superstålet"

Hur löser jag detta?

/mattemannen

Bifogat

• oljekylare.JPG
    oljekylare.JPG
    116.6 KB · Visningar: 329

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Har nu slipat och skurit loss den kemiska metallen eller "superstålet". Ingen direkt "super vidhäftning" - inte konstigt att det läckt... Är nu mest inne på att löda/svetsa. Finns det billiga grejer att löda i alu med? Kan man göra sånt själv el. ska jag lämna in den?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Hoztic skrev:
Precis! Har han åtagit sig ett jobb å har sönder grejerna han lämnar in så måste det ju vara hans skyldighet att om inte annat se till att han lämnar tillbaka något helt.

Jo, det kan man ju tycka. Men å andra sidan så betalade jag ingenting för jobbet med tanke på att han råkade bryta den... Tror inte han riktigt har de grejer som behövs för att löda/svetsa alu. Blev ingen snygg lagning, stora porer och allmänt oproffsigt.

Fick höra om något som kallas technoweld. Går tydligen att löda/svetsa med en vanlig gasbrännare. Finns på hobbex. Nån som testat???

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
matte_mannen skrev:
Jo, det kan man ju tycka. Men å andra sidan så betalade jag ingenting för jobbet med tanke på att han råkade bryta den... Tror inte han riktigt har de grejer som behövs för att löda/svetsa alu. Blev ingen snygg lagning, stora porer och allmänt oproffsigt.

Fick höra om något som kallas technoweld. Går tydligen att löda/svetsa med en vanlig gasbrännare. Finns på hobbex. Nån som testat???

Självklart ska du ju inte betala när han inte har gjort det han skulle! Å självklart borde han ersätta dig med en likadan kylare, eller se till att den blir lagad av proffs, eller som sista utväg, du lagar den, men han betalar ALLA dina omkostnader!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
prova automarine. finns på clas i sjön.

hade ett besvärligt olje läckage efter en kedja krossat lite block.
försökte med allt möjligt men de rann igenom..
slipa bort allt o la på detta sen dess försvann det :tummenupp

obs. automarine liknar detta medel du haft på så jag garanterar inget :rolleyes:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
ozeo skrev:
prova automarine. finns på clas i sjön.

hade ett besvärligt olje läckage efter en kedja krossat lite block.
försökte med allt möjligt men de rann igenom..
slipa bort allt o la på detta sen dess försvann det :tummenupp

obs. automarine liknar detta medel du haft på så jag garanterar inget :rolleyes:

Allright. Vad testade du innan? jag testade med plastic paddings 2 komp superstål. Rengjorde ordentligt innan med aceton men vidhäftningen var ändå katastrof. Är "automarine" också någon form av kemisk metall?

ingen som testat att svetsa med technoweld?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
matte_mannen skrev:
Allright. Vad testade du innan? jag testade med plastic paddings 2 komp superstål. Rengjorde ordentligt innan med aceton men vidhäftningen var ändå katastrof. Är "automarine" också någon form av kemisk metall?

ingen som testat att svetsa med technoweld?

jag testa plastic paddings nå likn 2 komp..
o nå annat skit.
detta jag mena är ett lim.
artikeln: 34-3468
brorsan byggde upp delar av sin minimoto topp med detta..fråga mig inte hur :3freak
de e ganska rinigt efter ett tag o behöver lång tid för härda.
300 grader ska de hålla...

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Limma???

Hej allihopa.
Hålla på med limm, plastic-padding, etc etc,,,,,NÄH, inte på en hoj, låter mer som jänkebilsmek,,he he
Lämna in kylet till nån som kan svetsa aluminium,,så är det fixat och då håller det. ;-)
Har själv fått en olje-slang att hoppa av (ok, inte riktigt samma sak,,men) i 150 km/h, och det tar inte många sekunder innan motorn var tom på olja,,jag lovar,, det kom ett moln av brun motorolja upp genom kåpan,,kunne knappt se vägen och tokbromsa var ju inte riktigt att tänka på,,
Så "fibbla" inte med nåt kemiskt,,få det svetsat så håller det. Finns många som kan fixa det jobbet, och skicka räkningen till klåparen som knäckte grejorna till att börja med.
Tycker Mogens.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej. Det där låter ju som om det vore JB-WELD, något som jag plastat upp mina portar med. Läser man på den förpackningen så skall det gå att göra det mesta med det. Säkert fixa en oljekylare med. DEtta klet är inte som Plstic Padding utan om jag förstått rätt något helt annat och bra mycket bättre.
Per

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Porerna i aluminiumet är mättade med olja, det spelar ingen roll hur mycket och hur ofta du rengör den som kommer kylaren att ha olja i porerna som gör vidhäftningen väldigt dålig. Enda sättet att få bort oljan är att låta den koksa bort. In med oljekylaren i en ugn satt på 300 grader och låt den stå där över natten så koksar den kvarvarande oljan bort - då går det även att svetsa.

Nackdelen är att nu att oljekylaren är full med koksflagor som du inte enkelt får bort.

Enklast är att köpa en beggad. Nästa enklast, köpa en eftermarknads. Jobbigast och struligast, försöka laga den gamla.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept