Läckage på antidive

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Jag har ett läckage på antidiven på min gpz 900-84, läckaget är där man kan dela själva huset (inte mellan huset och gaffeln). Där ligger det en slags gummituta men ingen packning. Kan man lägga dit en packning eller någon slags tätning på tub på de båda platta aluminiumytorna eller har ni några andra tips.
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
leffeny skrev:
Jag har ett läckage på antidiven på min gpz 900-84, läckaget är där man kan dela själva huset (inte mellan huset och gaffeln). Där ligger det en slags gummituta men ingen packning. Kan man lägga dit en packning eller någon slags tätning på tub på de båda platta aluminiumytorna eller har ni några andra tips.



Skrota skiten!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
leffeny skrev:
Jag har ett läckage på antidiven på min gpz 900-84, läckaget är där man kan dela själva huset (inte mellan huset och gaffeln). Där ligger det en slags gummituta men ingen packning. Kan man lägga dit en packning eller någon slags tätning på tub på de båda platta aluminiumytorna eller har ni några andra tips.
Jag skulle försöka skaffa en beg. från en mc-skrot. Köp ett komplett
nedre gaffelben.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Att täta mellan husen är nog inte att rekommendera.

Övre delen innehåller en kolv som rör sig när du bromsar och trycker på en ventil i nedre delen som ändrar flödet på oljan i gaffeln.

Har du läckage mellan delarna är det endera bromsolja som läcker från övre kolven (hela övre huset går ej att få tag på längre tror jag) eller gaffelolja som läcker från nedre ventilhuset (går att få tag på men dyrt som faan).

Känn på oljan som läcker, gnugga lite olja mellan fingrarna.
Halt = gaffelolja, ej halt och halkigt = bromsolja.
Kolla också bromsoljebehållaren, det behöver inte läcka mycket innan nivån blir låg.

Nedre ventilhuset går att reparera med packningssats, till övre huset finns kanske det lite delar att få tag på fortfarande från GPZ900R Zone.

Billigast GPZ900R delar (även till andra kawasaki) har nog Craig (GPZ900R Zone) i England, har köp från honom utan större problem. Kan vara svår att få tag på via mail och Fax men ett tips om du inte vill ringa är att beställa något från online butiken och skriv in övriga delar i beställningsformuläret. Säg till om du behöver orginalnummer på delar, har hela microfishen för 900R.

Lite Länkar GPZ900R Zone Portal/Meridaian MC:
GPZ900R Zone
Online butik
Direkt link PDF katalog
Direkt link AntiDive sida
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Det är bromsolja som har läckt ut, lättade lite på skruvarna mot gaffeln och den oljan var alldeles svart (kanske ska byta ut den också) hade egentligen tänkt vänta med det tills gaffeltätningarna blir dåliga.
Oljan som kom från läckaget var klar och fin.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
OK, tyvärr så listar inte Kawasaki några reservdelar till övre huset men prova att maila/faxa/ringa till Craig. Har för mig att GPZ900R Owners Club har tagit fram något repkit eller dyligt.

Bild på gaffeln (från Kawasaki´s site, för att hitta sprängskisser: Owner Info - Parts Diagrams - Motorcykel (continue) - Välj 900cc (continue) - Välj 1984, 1985, 1986 - View Parts Diagram).
 

Bifogat

  • fork gpz900r.jpg
    fork gpz900r.jpg
    113.5 KB · Visningar: 80
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top