Läckande bränslekran gsxr 750 -97

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hej.

Jag skulle i lördags montera ihop hojen inför vårsäsongen. Det slutade med att hojen var nedplockad i betydligt fler delar än innan.

Min bränslekran droppar nämligen bensin när motorn går. Det är alltså när kranen är öppen som läckaget uppstår. Det läcker inte mycket utan det droppar lite. Öppnade kranen och tittade hur det såg ut och det verkar som att packningarna är slut. Pratade med Mc-shoppen här i karlstad idag och de packningarna går inte att få tag på. Däremot skulle de med glädje sälja mig en ny bränslekran för 1205 kronor.

Detta känns ju lite surt. Har ni några andra lösningar? Jag funderar på packning på tub eller köpa packningsmatta och skära till mina egna packningar. Eller i värsta fall packa in hela kranen i silikon. Det värsta som kan hända är ju att jag får köpa en ny kran, vilket ändå blir resultatet om jag låter bli att trixa. Sitter dessutom ett bränslefilter mellan kranen och fuggarna så jag behöver inte vara orolig att det kommer packningsmassa i motorn.

Hur ska jag göra? Tacksam för hjälp

Simon

Kan denna fungera tror ni?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83235

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Men här är iaf en länk vad som finns i lösdelar. http://www.alpha-sports.com/supr/1997 GSXR750/29.gif

/U

På den bilden så är ju själva kranen den stora biten i mitten. Det syns lite dåligt på bilden men den består av tre delar. och mellan de delarna ska det ligga en tunn packningsmatta. Det är där det läcker tror jag. De packningarna hade varit bra att tå tag i.

Tror ni det är möjligt att smeta in kanten runt om de olika delarna med silikon och få det tätt? Känns ju vettigt att prova det först.

Mvh Simon

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är liknande som på en gammal yamma så är det innanför själva vredet en rund gummipackning med (på min)3 hål,ett för res ett för pri och ett för on-läge.
Den gick att beställa till min men om det inte går och den är skadad i ex.on-läget så kanske det går att vrida över till annat läge utan läckage eller helt enkelt vrida packningen så skadan hamnar i priläget.

Annars skroten eller i karlstad www.samsmotor.se

Henrik

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Om det är liknande som på en gammal yamma så är det innanför själva vredet en rund gummipackning med (på min)3 hål,ett för res ett för pri och ett för on-läge.
Den gick att beställa till min men om det inte går och den är skadad i ex.on-läget så kanske det går att vrida över till annat läge utan läckage eller helt enkelt vrida packningen så skadan hamnar i priläget.

Annars skroten eller i karlstad www.samsmotor.se

Henrik

Tack för ett försök att hjälpa men min kran liknar inte alls den på en gammal yamma. Men tack ända.

Ska testa att beställa de packningar som går att få tag i ifrån bikebandit. Hur gör ni med den skyhöga fraktavgiften när ni beställer där ifrån?

Mvh
Simon

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hur ser packningen ut? Går det inte att skära ut en ur vanligt packningsmaterial? Silikon löses upp i bensin, men om det läcker så lite som du säger så håller det nog i många år ändå.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Packningen ser ut som en tunn tygmatta nästan. Tror det blir skitsvårt att få till bra i packningsmaterial tyvärr.. Min plan som den ser ut nu är att gegga in hela jävla kranen i någon typ av packning på tub som ska vara besinbeständig. Hoppas på det..

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bensinkransrenoveringsats men kolla benämningen(GR7DB) så det blir rätt.

www.louis.de

10007970 BENZINHAHN-DICHTSATZ
SUZUKI GSX-R 600/750 SUZUKI GSX-R 750 (GR7DB) [NUR BJ.'97]
SUZUKI GSX-R 750 INJ. (GR7DA/DB) [NUR BJ.'98]

19,95 € + 14.95 i frakt dvs runt 350 - 400 spänn inklusive frakt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...