Läckande förgasare och kran gammal GSXR750

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag skulle behöva hjälp med förslag på vad det är som läcker på ena av mina hojar då mina idéer över vad som är fel tagit slut.
Hojen är en Suzuki GSXR750 från 1993.
Allt börjar med att jag plockar av förgasarna och plockar av nedre delen av förgasarna (förgasarkopparna kanske det heter?), plockar loss munstycken, flottörer och hela köret och rengör, när jag plockade ihop dem och ska starta hojen börjar det läcka från tre av förgasarna. Jag misstänker att det är packningarna nere vid "förgasarkoppen" så beställer nya (dröjer säkert 3-4 månader innan jag får dessa), plockar av förgasarna igen, när jag lossar kopparna så ser jag att packningarna torkat/gått sönder, byter packningar, monterar förgasarna, till en början läcker det ingenting men sedan börjar det läcka från första och/eller andra förgasaren (vänstra sidan på motorcykel det vill säga). Beställer 2 nya packningar då jag får en idé om att de jag beställde kanske redan var dåliga/gamla (kanske dumt men jag har ändå gjort detta), monterar dessa och ser att det är rätt mycket smuts/avlagringar i spåren där packningarna sitter så gör rent, byter packningar, på med kopparna och denna gång använder jag inte motorcykelns egen tank och kran (vakuum) utan jag använder en flaska med bensin och en vanlig bensinkran som gör att förgasarna får bensin hela tiden. När motorcykeln är avstängd så läcker inte förgasarna men när jag sedan startar motorcykel börjar det läcka. Tomgången är helt normal och när man gasar så beter sig motorcykeln helt okej. Jag har försökt att kolla var det läcker men bensinen sprider sig runt förgasarna så det är väldigt svårt och trångt att se vart det läcker någonstans, hade en plan att plocka av förgasarna och hälla i bensin men problemet är att detta verkar nu bara uppkomma när hojen är igång.

Så har någon något förslag på vad det är jag skulle kunna titta på eller vad jag kan göra för att lokalisera läckaget eller något tips över vad det är som läcker?

Nästa bensinläckage från samma hoj.
Den läcker bensin från kranen, det började med att om man trycker lite på reglaget från kranen så kom det någon droppe bensin men nu när hojen bara stått under vintern och jag monterade av tanken så började det forsa bensin från kranen. Jag har gått in på sprängskisser över kranen och bytt den packning från kran till tanken som finns på sprängskissen men det verkar som att kranen läcker från reglaget. Jag har monterat av reglaget och funnit 2 O-ringar som båda ser helt okej ut och de känns bra men jag misstänker att det är dessa som släpper ifrån sig bensin. Har kollat runt men hittar ingen sida som verkar sälja dessa O-ringar.
Kranen är förövrigt en original vakuumkran.

Någon som vet om det går att finna dessa O-ringar någonstans eller kan det vara så att det är något annat som läcker?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag skulle behöva hjälp med förslag på vad det är som läcker på ena av mina hojar då mina idéer över vad som är fel tagit slut.
Hojen är en Suzuki GSXR750 från 1993.
Allt börjar med att jag plockar av förgasarna och plockar av nedre delen av förgasarna (förgasarkopparna kanske det heter?), plockar loss munstycken, flottörer och hela köret och rengör, när jag plockade ihop dem och ska starta hojen börjar det läcka från tre av förgasarna. Jag misstänker att det är packningarna nere vid "förgasarkoppen" så beställer nya (dröjer säkert 3-4 månader innan jag får dessa), plockar av förgasarna igen, när jag lossar kopparna så ser jag att packningarna torkat/gått sönder, byter packningar, monterar förgasarna, till en början läcker det ingenting men sedan börjar det läcka från första och/eller andra förgasaren (vänstra sidan på motorcykel det vill säga). Beställer 2 nya packningar då jag får en idé om att de jag beställde kanske redan var dåliga/gamla (kanske dumt men jag har ändå gjort detta), monterar dessa och ser att det är rätt mycket smuts/avlagringar i spåren där packningarna sitter så gör rent, byter packningar, på med kopparna och denna gång använder jag inte motorcykelns egen tank och kran (vakuum) utan jag använder en flaska med bensin och en vanlig bensinkran som gör att förgasarna får bensin hela tiden. När motorcykeln är avstängd så läcker inte förgasarna men när jag sedan startar motorcykel börjar det läcka. Tomgången är helt normal och när man gasar så beter sig motorcykeln helt okej. Jag har försökt att kolla var det läcker men bensinen sprider sig runt förgasarna så det är väldigt svårt och trångt att se vart det läcker någonstans, hade en plan att plocka av förgasarna och hälla i bensin men problemet är att detta verkar nu bara uppkomma när hojen är igång.

Så har någon något förslag på vad det är jag skulle kunna titta på eller vad jag kan göra för att lokalisera läckaget eller något tips över vad det är som läcker?

Nästa bensinläckage från samma hoj.
Den läcker bensin från kranen, det började med att om man trycker lite på reglaget från kranen så kom det någon droppe bensin men nu när hojen bara stått under vintern och jag monterade av tanken så började det forsa bensin från kranen. Jag har gått in på sprängskisser över kranen och bytt den packning från kran till tanken som finns på sprängskissen men det verkar som att kranen läcker från reglaget. Jag har monterat av reglaget och funnit 2 O-ringar som båda ser helt okej ut och de känns bra men jag misstänker att det är dessa som släpper ifrån sig bensin. Har kollat runt men hittar ingen sida som verkar sälja dessa O-ringar.
Kranen är förövrigt en original vakuumkran.

Någon som vet om det går att finna dessa O-ringar någonstans eller kan det vara så att det är något annat som läcker?
Det låter osannolikt att flera förgasare skulle börja läcka samtidigt, om du inte gjort tokfel vid renoveringen/rengöringen. Jag skulle satsa på att renovera eller byta bensinkranen istället. Testa först att ha de i läge reserv eller pri om detta finns.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Förgasarläckaget beror troligen på läckage i nålsätet, alltså mellan flottörnål och säte. Om det inte tätar där så överfylls förgasarna och rinner ut ut förgasaren. Att köpa ett förgasarrenoveringskit är en ofta bra idé på gammal hoj. Man kan tydligen få till det tätt med borr mm men jag har aldrig lyckats.

Bry dig inte om Tammers svammel, förgasare läcker inte på grund av dålig kran. Den dåliga kranen kan däremot säkert förses med en renoveringssats, googla.

@Tammer, håll dig borta ifrån mek forumet har vi ju sagt:ajjabajja

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kollat med www.braigasen.se om de har delar hemma?
Nålventilerna är en slitvara men det sitter också en O-ring där som "torkar" isär pga den nya bensinen med alkohol i sig, 95 oktan är värst tyvärr. O-ringsatser från Biltema har dimensioner som passar. Se sprängskisser www.cmsnl.com .
Testa att byta O-ringar först, gör rent filtret som sitter ovanpå, håll ihop nålventil och säte, byt på en fugge itaget.
I övrigt så bör du byta bensinslangar mellan fuggar och tank samt den tunnare vacuumslangen.
Jag fick hela benet dränkt i bensin när bensinslangen sprack upp lite vid kranen, naturligtvis så syntes det ju inget när jag stängde av motorn och vacuumet försvann.......

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Förgasarläckaget beror troligen på läckage i nålsätet, alltså mellan flottörnål och säte. Om det inte tätar där så överfylls förgasarna och rinner ut ut förgasaren. Att köpa ett förgasarrenoveringskit är en ofta bra idé på gammal hoj. Man kan tydligen få till det tätt med borr mm men jag har aldrig lyckats.

Bry dig inte om Tammers svammel, förgasare läcker inte på grund av dålig kran. Den dåliga kranen kan däremot säkert förses med en renoveringssats, googla.

@Tammer, håll dig borta ifrån mek forumet har vi ju sagt:ajjabajja
Äh vaddå, det visar sig allt som oftast att jag har rätt och alla andra har fel. Men håll med om att det är osannolikt att flera förgasare får samma fel samtidigt? Visst kan det vara fuggarna, men nu har ju Ts redan hållt på med dem att tag. Dags att testa något annat.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har du kollat med www.braigasen.se om de har delar hemma?
Nålventilerna är en slitvara men det sitter också en O-ring där som "torkar" isär pga den nya bensinen med alkohol i sig, 95 oktan är värst tyvärr. O-ringsatser från Biltema har dimensioner som passar. Se sprängskisser www.cmsnl.com .
Testa att byta O-ringar först, gör rent filtret som sitter ovanpå, håll ihop nålventil och säte, byt på en fugge itaget.
I övrigt så bör du byta bensinslangar mellan fuggar och tank samt den tunnare vacuumslangen.
Jag fick hela benet dränkt i bensin när bensinslangen sprack upp lite vid kranen, naturligtvis så syntes det ju inget när jag stängde av motorn och vacuumet försvann.......
Ja o-ringarna är ju en bra start, de brukar vara rätt krispiga och förkrympta efter 30 år

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kullagret.se har bra sortiment och har dessutom instruktion till vilket material som skall väljas till/är beständigt mot specifika vätskor/oljor

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
mc-shopen.se i Karlstad har renoveringssats till bensinkranen, likaså brukar Lelles i Uppsala ha. Membranet i kranen ska bytas också.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Delar till Suzuki köper man av Mc Shopen i Karlstad.
Torbjörn ger dig även tips på hur du löser problemen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett tips är ju att ha förgasarbryggan lös och koppla på bränsle för att kolla efter läckage, är ju enklare än att mixtra på med bryggan monterad i hojen för det är ju ett smärre helvete att lossa och få tillbaka bryggan.

Jag gjorde så då jag kollade upp förgasarna på min GSX som läckte och även på KLR:en. Tänk på att ha bränslenivån som matar de lösa förgasarna minst lika högt upp som tanken på hojen så du inte får högre tryck på nålventilerna med förgasarna monterade i hojen. Tror inte detta är så kritiskt men med otur kanske man kan få nåt fenomen där förgasarna flödar över i hojen mot att ha dom lösa.

Då det gäller kranen så läckte också kranen på GSX:en jag köpte en repsats av MC-Shopen i Karlstad. Som det sagts tidigare det är där man köper Suzuki delar.

KLR:ens kran läcktre också vid köpet på reserven, detta fixade sig självt innan repsatsen kommit, troligtvis svällde packningen i kranen så den ännu orenoverad men kan fukta lite på reserven om man inte vrider om den på ett halvår, men blir tät igen över en natt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det låter osannolikt att flera förgasare skulle börja läcka samtidigt, om du inte gjort tokfel vid renoveringen/rengöringen. Jag skulle satsa på att renovera eller byta bensinkranen istället. Testa först att ha de i läge reserv eller pri om detta finns.
Du menar så att det kranen är permanent öppen så att ALL soppa kan rinna ut?

@Probotector, gör INTE det!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Du menar så att det kranen är permanent öppen så att ALL soppa kan rinna ut?

@Probotector, gör INTE det!
Han skriver att tre förgasare läcker, och bara när motorn är igång. Lite osannolikt att flottören hänger sig på tre förgasare samtidigt. Utan att veta hur bränsletillförseln funkar på just den här hojen lutar det åt att det är nån gemensam komponent som felar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Han skriver att tre förgasare läcker, och bara när motorn är igång. Lite osannolikt att flottören hänger sig på tre förgasare samtidigt. Utan att veta hur bränsletillförseln funkar på just den här hojen lutar det åt att det är nån gemensam komponent som felar.
Ja, men att då ställa kranen i PRI, så att det alltid är öppet, gör ju saken bara ännu värre.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
78795d450e67b959bf71a67a03d4e8e8.jpg

23 är en o-ring. Byt dom.
20 är flottörnålen och sätet är i mässing. Gör rent sätet med en tops. Kolla om nålventilen ser bra ut. Annars byt. Dessa säljs ihop så ingen mening att göra rent sätet om du ska byta.

Montera på bänk och testa utan flottörhusen om du kan fästa flottörerna så att de stänger lätt. Rigga något som trycker upp flottör och flottörnål. Försiktigt.
Du kan annars vända upp och ner på förgasarna och blåsa i soppaslangen för att höra om det läcker. Då återstår att höra vilken/vilka som läcker.
Att testa med bensin är tydligare men slabbigt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Köp ett kit till soppakranen när du ändå håller på.

The parts canon… If it aint broken dont fix it…
Alternativt förebyggande underhåll.

Jag har renoverat läckande vacuumkranar långt innan E5 och E10 kom på tal.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Eftersom problem uppstod i samband av att förgasarna monterats isär och ihop så kanske det är den gemensamma nämnaren.

Bensinkranen är i alla fall inte orsaken till det här problemet.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om flotörnålen/sätret läcker så illa att rengöring inte duger så brukar jag borra större hål i nålsätet. Ex om de är 1,5mm så borra 1,7mm dvs 2 tiondelar större för då tätar de djupar in på nålen där den är osliten. Större hål ger ingen skilnad i hur motorn bränslemässigt för enda anl till att man kör så litet hål som möjligt är att nålen har har större chans att täta. Allt under 2mm hål tätar bra så de är ingen fara att borra. Obs kolla flotörhöjden efter borrning !

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om flotörnålen/sätret läcker så illa att rengöring inte duger så brukar jag borra större hål i nålsätet. Ex om de är 1,5mm så borra 1,7mm dvs 2 tiondelar större för då tätar de djupar in på nålen där den är osliten. Större hål ger ingen skilnad i hur motorn bränslemässigt för enda anl till att man kör så litet hål som möjligt är att nålen har har större chans att täta. Allt under 2mm hål tätar bra så de är ingen fara att borra. Obs kolla flotörhöjden efter borrning !
Jag har en läckande flottörnål/säte i Mariefred, jag ska dit snart och fanimej ska jag prova att borra (TM) innan jag beställer en ny vergazer från kina

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tusen tack allihopa för alla svar, mycket nytt som jag lärt mig. Ska ta detta till mig och får återkomma med om jag får ordning på förgasarna eller om jag inte alls får det att fungera.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...