Läckande oljeplugg i tråget på Gixxer

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Satt förra året in en gänginsats för tändstift i oljetråget M14 1,25 gänga efter att ha gjort nya gängor med tapp. (trasiga gängor) Tätade med gänglåsning blå. Det höll tätt i 1 månad.

Nu när jag tagit ut hojjen efter vintern har det läckt ca 4dl olja...

Oljan rinner liksom bakom gäninsatsen och ut, det är ju en liten kant runt som ej är inne i hålet, där under kommer det ut olja.

Nu till min fråga, har skaffat gängtapp M16 1,5 gängstigning och oljebult med magnet M16 (till BMW) Har någon gängat M16 i Gixxer? Det borde väl finnas material så det räcker, handlar ju bara om 2mm ytterligare.

Tacksam för råd och erfarenhet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Provat med tjockare packning ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oljan rinner liksom bakom gänginsatsen och ut, det är ju en liten kant runt som ej är inne i hålet, där under kommer det ut olja.
Kommer oljan ut mellan gänginsatsen och godset i oljetråget?
Jag hade provat med
Tredoring / sk Stålgummipackning
alternativt med O-ring + Tredoring / sk Stålgummipackning
Tredoring / sk Stålgummipackning utanför O-ringen för att hindra att O-ringen "rymmer".
Och gummitätningen måste ju ligga mot godset utanför gånginsatsen.
Använder själv Tredoring / Stålgummipackning sedan många år.
Istället för kopparbricka / aluminiumbricka.
Billiga , några kronor på SWEDOL, och man behöver inte dra till materialet flyter som med metallpackning.
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:tredoringar
Anm.: Tredoringar / Gummistålbrickor används för att täta i hydraulik, tex i grävmaskiner, traktorer, klarar oljetryck på flera hundra bar. Använder på jobbet. Det var från jobbet jag fick iden använda dem till oljepluggen.
Ibland, om det behövs en "tjock" aluminiumbricka för att klara att oljepluggen inte är gängad hela vägen så behövs det två brickor. Som på min Sprint RS.
Och för att vara lugn med att jag inte drar stenhårt, utan 50 till 75% av angivet moment för oljeplugg, ståltråd för att hindra att oljepluggen lossnar. Drar ståltråden till en Rostfri slangklämma som sitter runt oljefiltret. Så kan vare sig oljepluggen eller oljefiltret lossna.
PS. SWEDOL har lördagsöppet ! DS
Kom precis på att det är söndag idag. Lördag var en sån slitdag. Så den kändes som fredag.....
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 918
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skulle det inte vara en fördel om gängorna var hårdare och den delen av tråget i lite tjockare gods fr fabrik?

En fördel är det ju om man drar med rätt moment och ny bricka från början så slipper man dessa funderingar.

TS
Om det läcker bakom insatsen så kanske godset spruckit, om inte så ta ur den och gör rent, dra i den med loctite 542 utan att dra för hårt och se till att ytan packningen tätar mot när du drar i pluggen är slät eller som beskrivs ovan med tredoring.

Om det spruckit, följ sprickan och se om det går att gå upp i storlek på hål, risken finns att det inte går eller att den fortsätter sen ändå.
Leta nytt tråg, minst problem, kanske någon kan svetsa förvisso men har hört blandat resultat av det, låt någon erkänt kunnig göra det isf.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Börja med att montera gänginsatsen rätt så att du får vettigt anliggning för brickan.Med insats typ timesert ska den försänkas en aning just för att slippa "kant".Har du gängat rakt kommer det att hålla tätt med valfri alu/kopparbricka.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Nu har jag sett "skiten"...
Var klantig när jag gängade om hålet, blev snett..
Jag satte ju in en insats för tändstift, det sitter en liten kant på övre insatsen så den ej ska följa med in i hålet.

Nu såg jag tydligt att det glipar någon 10dels millimeter på ena sidan :(

Satt på tjock packning på pluggen samt försökte fylla glipan med packningssilicon.

Troligen blir det till att köpa nytt tråg... Ca 2000kr med packning.

En lärdom rikare, slarva aldrig när det ska gängas....
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Namnlös.jpg

En sån insats alltså, men kortare, kanten jag pratar om syns tydligt, svårt att beskriva i text så jag lägger upp bild :rolleyes:
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Nu har jag sett "skiten"...
Var klantig när jag gängade om hålet, blev snett..
Jag satte ju in en insats för tändstift, det sitter en liten kant på övre insatsen så den ej ska följa med in i hålet.

Nu såg jag tydligt att det glipar någon 10dels millimeter på ena sidan :(

Satt på tjock packning på pluggen samt försökte fylla glipan med packningssilicon.

Troligen blir det till att köpa nytt tråg... Ca 2000kr med packning.

En lärdom rikare, slarva aldrig när det ska gängas....

Insatsen sitter fast eftersom den är loctite...
Får ej ut den, någon som vet hur man kan få det?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
... eller dra aldrig en oljeplugg för hårt.Saknar man en momentdragare och är osäker så dra hellre för löst och efterdra en aning än en trasig gänga med kanske en sprucken sump.Varför envisas folk så ofta med att dra dessa t ex oljepluggar och tändstift precis som om hoj ramen var upphängd i dessa gängor. :3freak
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Värme, varmluftspistol eller liten gasolvärmare.

Ja, svårt att få grepp om kanten bara.. Helst skulle jag be någon kunnig att slipa ner kanterna helt, Då kan man lägga några mjuka brickor på bulten för att kompensera, borde funka. Men då måste kanterna väck.
Men tack för alla förslag

- - - Updated - - -

... eller dra aldrig en oljeplugg för hårt.Saknar man en momentdragare och är osäker så dra hellre för löst och efterdra en aning än en trasig gänga med kanske en sprucken sump.Varför envisas folk så ofta med att dra dessa t ex oljepluggar och tändstift precis som om hoj ramen var upphängd i dessa gängor. :3freak

Man lär sig den hårda vägen... :(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då kan man lägga några mjuka brickor på bulten för att kompensera, borde funka. Men då måste kanterna väck.
Man lär sig den hårda vägen... :(

Som jag ser det. Gör ett försök.
Tredoringar , för att lösa problemet med kanten så ska innerdiametern på tredoringen vara större än ytterdiametern på "kanten" så Tredoringen vilar mot godset i oljetråget utanför kanten/insatsen.
Kanten behöver alltså som jag hoppas inte slipas bort. Med risk för slipojämmheter i godset runt kanten.
För att lättare kompensera för snegängningen, kanske tre stycken Tredoringar på varandra. Och för att hålla dem still när man dra oljepluggen så hade jag fäst metallytorna på ringarna med lite epoxilim mellan brickorna.
Med tre Tredoringar, två limningar.
Som förberedelse.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Plaska på Permatex Universal Tätning Blå, den ickehärdande typen som är löst i alkohol. Tål värme. Tål olja.

...eller, låt någon korrigera gänginsatsen åt dig.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Plaska på Permatex Universal Tätning Blå, den ickehärdande typen som är löst i alkohol. Tål värme. Tål olja.

...eller, låt någon korrigera gänginsatsen åt dig.

Jag tycker detta låter som det enklaste lösningen som dessutom inte kan resultera i större skador! :tummenupp


Jag hade nog valt någon Silikon för motortätning, typ Permatex Ultra Grey som används för att täta motorkåpor och liknande delar som är dränkta i olja. Men jag har ingen erfarenhet av universalvarianten som andersbrink refererade till så den kanske är bättre om man ska ha den utanpå något? Permatex gör ju både silikon och gänglåsning som är blå så jag är lite osäker på vilken du menade.

Det kan ju vara bra att det är lite mjukt och flexibelt så att man i framtiden kan skrapa bort det om man vill göra om eller testa något annat. Därför kanske epoxy inte är den bästa lösningen för då blir det svårt att få bort det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, svårt att få grepp om kanten bara.. Helst skulle jag be någon kunnig att slipa ner kanterna helt, Då kan man lägga några mjuka brickor på bulten för att kompensera, borde funka. Men då måste kanterna väck.
Men tack för alla förslag

(

Vill du ha ut den så värm, lossar lätt då, du kan inte låsa den på pluggen så du kan skruva ur den?

Antingen längre skruv du låser mot hylsan med mutter+bricka/rörstump eller en hylsa till eller dra i med loctite och vänta till det härdat, 270/2701 sitter bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
problemet löst; nytt tråg sitter på :)

Nu med det nya oljetråget, för att undvika upprepning
Borra hål för ståltråd i oljepluggen så du inte behöver dra så hårt. För risken att oljepluggen lossnar och faller ur.
Använd dubbla Stålgummi packningar (SWEDOL)
Dubbla för jag har råkat ut för att Suzukis oljepluggar inte är gängade hela vägen.
Så man kan inte dra tätningsytorna kloss mot varandra utan dra sönder gängorna.
Dra med moment nyckel till 15Nm med oljig plugg.
Säkra pluggen med ståltråd.
T.ex. till en rostfri slangklämma runt oljefiltret.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top