Läckande varmvattenberedare :-(

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag såg att jag hade en massa vatten på golvet i pannrummet och plockade bort kåporna på min gamla 80-tals elpanna. På varmvattenberedaren sitter 3st elpatroner fastskruvade och jag såg att det kom vatten från en av dom.

Jag plockade bort patronen och såg att det droppade från cisternen, baksidan på patronen var helt anfrätt också. Tilläggas bör att just den patronen med läckaget inte satt kloss mot beredaren som de andra 2, kanske pga syretillförseln som det ballade ur.

Hursomhelst, nu tänkte jag prova att laga beredaren med J-B Weld eftersom jag inte vågar fräsa på med svets eftersom jag inte vet hur anfrätt godset är. Som tur är så är detta området beläget på långsidans nedre del, alltså ett slätt och fint område. Borde det inte gå att först slipa rent och sedan fläska på med Weld? Värmen borde väl inte bli något problem.

En annan fråga är hur fan jag tömmer beredaren på vatten, en massa kranar och skit under pannan, men ingen självklar. Jag vill ju inte öppna fel och dränera vattensystemet i kåken. :gnissla
 
Borde inte vara så svårt att lista ut vilken kran du ska öppna och vilken du ska stänga.

Öppna en kran med varmvatten och känn vilken som är inlopp(den kalla).
Att hitta lämplig avtappning, borde gå och följa skvallerröret för att se. Öppna första bästa kran längsmed det.

Men du säger elpanna och i nästa läge pratar om varmvattenberedare.
 
Borde inte vara så svårt att lista ut vilken kran du ska öppna och vilken du ska stänga.

Öppna en kran med varmvatten och känn vilken som är inlopp(den kalla).
Att hitta lämplig avtappning, borde gå och följa skvallerröret för att se. Öppna första bästa kran längsmed det.

Men du säger elpanna och i nästa läge pratar om varmvattenberedare.

Javisst, beredaren är ju inbyggd i pannan, jag ska fixa bild.
 
Jo att det var en kombi panna var ju klart, men är det varmvatten delen som läcker eller värme eller läcker den internt mellan varmvattnet till värmen. Kan vara knepigt och se om det är den klassiska 80tals Nibe.

Läcker den i mellan så är det bara att kasta och köpa ny.
 
Jo att det var en kombi panna var ju klart, men är det varmvatten delen som läcker eller värme eller läcker den internt mellan varmvattnet till värmen. Kan vara knepigt och se om det är den klassiska 80tals Nibe.

Läcker den i mellan så är det bara att kasta och köpa ny.

Här är en bild på dyngan. Pilen markerar varifrån det läcker.

beredare.jpg
 
Jag känner på mig att så fort du lagat detdär hålet så kommer det dyka upp ett nytt. :näsblod

Tja, hade beredaren sett allmänt rutten ut hade det ju inte varit mycket att göra, men det är just under patronen som det ballat ur på ett område. Naturligtvis får jag ju börja tänka på refrängen med hela pannan, eftersom den är gammal, men just nu hade det varit oerhört bra att få den tät.
 
Att få ur den där patronen och sen få det tätt igen ser svårt ut. Men överraska med att lyckas.

Om jag ser bilden på undersidan så sitter det bara två kranar. Den blå ratten för inlopp och den röda för utlopp till systemet.
Sen sitter det en säkerhetsventil ovanför den blå. Fimpa elen till pannan. Stäng den blå kranen och tryck/vrid säkerhetsventilen. Nu rinner vattnet ut.
Klart att skruva ur patron och försöka täta.

Men som sagt jag kan se fel eftersom man inte ser allt. Så kika att du inte tömmer ur värmesystemet, det ser du på någon utav dina tryckmätare. Den som visar skalan 0-2bar. Kika så inte den minskar när du tappar ur.

Fast nu när jag tänker efter. Borde det inte läcka ur värmesystemet när du drar ur patron?
 
Last edited:
Att få ur den där patronen och sen få det tätt igen ser svårt ut. Men överraska med att lyckas.

Om jag ser bilden på undersidan så sitter det bara två kranar. Den blå ratten för inlopp och den röda för utlopp till systemet.
Sen sitter det en säkerhetsventil ovanför den blå. Fimpa elen till pannan. Stäng den blå kranen och tryck/vrid säkerhetsventilen. Nu rinner vattnet ut.
Klart att skruva ur patron och försöka täta.

Men som sagt jag kan se fel eftersom man inte ser allt. Så kika att du inte tömmer ur värmesystemet, det ser du på någon utav dina tryckmätare. Den som visar skalan 0-2bar. Kika så inte den minskar när du tappar ur.

Fast nu när jag tänker efter. Borde det inte läcka ur värmesystemet när du drar ur patron?

Nej, det är en galen konstruktion. De här patronerna sitter bara utanpå cisternen, det är således alldeles plant och fint under när man lossat de 2 muttrar som håller patronen på plats. Man kan tycka att det är en otroligt energibovaktig konstruktion, och det är nog så, men det är ju en 80-talspanna.
Just på grund av detta så tycker jag att det borde gå att täta om det inte blir varmare än vad J-B Weld tål. Det är ju bara att stryka på cisternen och sedan smacka på patronen ovanpå igen.
 
Nej, det är en galen konstruktion. De här patronerna sitter bara utanpå cisternen, det är således alldeles plant och fint under när man lossat de 2 muttrar som håller patronen på plats. Man kan tycka att det är en otroligt energibovaktig konstruktion, och det är nog så, men det är ju en 80-talspanna.
Just på grund av detta så tycker jag att det borde gå att täta om det inte blir varmare än vad J-B Weld tål. Det är ju bara att stryka på cisternen och sedan smacka på patronen ovanpå igen.

Här ser man bättre:

Bild122.jpg
 
Ha det här i baktankarna när du fipplar med varmvattenberedaren:

[YOUTUBE-ID]JmJoyuUJj2Q[/YOUTUBE-ID]

:D:D
 
Gör dig själv en tjänst och kolla på vad en ny panna skulle kosta. Det är bara en tidsfråga hur länge till den där kommer att hålla.

Risken är att det blir ännu mera fel och ett större läckage. Och dom nya pannorna är mer energisnåla så på det stora hela blir det en bra investering för kåken.
 
Håller till viss del med energirådgivaren Madhonda.....men hon säljer villapannor, så hon talar i egen sak ;) :D

Skämt åsido: Det gör hon inte, och jag håller som sagt med men bara till del.
Det är alltid lätt att få stora skälvan när en panna börjar läcka :skrämd

Men din ser ju fin ut, och på ditt resonemang märker man att du har stenkoll.

JB-weld är det jag själv använder när jag plastar insug vid portning, och det är en mycket bra produkt.
Värmen i ditt fall är ju bara en fjärdedel av vad JB-Weld klarar, så nej, det blir inga problem.
Värmepatronernas element är oxå billiga, varför du kan kosta på dig tre nya om du vill, och ge pannan en s.k "livstidsförlängning".
Den bör kunna leva många år än.
De ofta överdrivna vinstkalkylerna med nya pannor är alltid gjorda mot gamla stenålderspannor, och din ser relativt ny ut = marginell vinst = inte ekonomiskt försvarbart att byta i onödan.

Det skulle ta onödigt lång tid att "tjäna in" den nya pannan m.a.o

Vad du istället kan göra, är att "förbereda" det eventuelle pannbytet på så vis att du tar in massa offerter, och energikalkyler, så du, OM det skiter sig totalt, är förberedd, och har koll på marknaden.
Det gör att du då, (förmodligen mitt i vintern) slipper göra ett dyrt och dåligt panikköp, som du sedan kommer ångra resten av ditt liv...

Nä - laga du din panna, och tjacka en täljstenskamin för pengarna som du inte köpte ny panna för. En brasa ersätter teven i ALLA lägen! :tummenupp

Jag känner på mig att så fort du lagat detdär hålet så kommer det dyka upp ett nytt. :näsblod

Dysterkvist! :D

Nej, det är en galen konstruktion. De här patronerna sitter bara utanpå cisternen, det är således alldeles plant och fint under när man lossat de 2 muttrar som håller patronen på plats. Man kan tycka att det är en otroligt energibovaktig konstruktion, och det är nog så, men det är ju en 80-talspanna.
Just på grund av detta så tycker jag att det borde gå att täta om det inte blir varmare än vad J-B Weld tål. Det är ju bara att stryka på cisternen och sedan smacka på patronen ovanpå igen.

Inte alls så farligt som man skulle knna tro. Ja det här med galen konstruktion och energieffektivitet.
All värme som tillförs kommer ju vattenberedaren tillgodo - förutsatt isoleringen utåt. Dvs det är enbart värme som "läcker ut ur skåpet" som går förlorad. Så har du ett varmt pannrum, vet du att du kan vinna mycket på att tilläggsisolera vattenberedaren.
Så det hela hänger på gullfiberisoleringen, och den tycker jag att du ska komplettera. Framförallt över respektive värmeplatta/patron.
 
Last edited:
Håller till viss del med energirådgivaren Madhonda.....men hon säljer villapannor, så hon talar i egen sak ;) :D

Skämt åsido: Det gör hon inte, och jag håller som sagt med men bara till del.
Det är alltid lätt att få stora skälvan när en panna börjar läcka :skrämd

Men din ser ju fin ut, och på ditt resonemang märker man att du har stenkoll.

JB-weld är det jag själv använder när jag plastar insug vid portning, och det är en mycket bra produkt.
Värmen i ditt fall är ju bara en fjärdedel av vad JB-Weld klarar, så nej, det blir inga problem.
Värmepatronernas element är oxå billiga, varför du kan kosta på dig tre nya om du vill, och ge pannan en s.k "livstidsförlängning".
Den bör kunna leva många år än.
De ofta överdrivna vinstkalkylerna med nya pannor är alltid gjorda mot gamla stenålderspannor, och din ser relativt ny ut = marginell vinst = inte ekonomiskt försvarbart att byta i onödan.

Det skulle ta onödigt lång tid att "tjäna in" den nya pannan m.a.o

Vad du istället kan göra, är att "förbereda" det eventuelle pannbytet på så vis att du tar in massa offerter, och energikalkyler, så du, OM det skiter sig totalt, är förberedd, och har koll på marknaden.
Det gör att du då, (förmodligen mitt i vintern) slipper göra ett dyrt och dåligt panikköp, som du sedan kommer ångra resten av ditt liv...

Nä - laga du din panna, och tjacka en täljstenskamin för pengarna som du inte köpte ny panna för. En brasa ersätter teven i ALLA lägen! :tummenupp



Dysterkvist! :D



Inte alls så farligt som man skulle knna tro. Ja det här med galen konstruktion och energieffektivitet.
All värme som tillförs kommer ju vattenberedaren tillgodo - förutsatt isoleringen utåt. Dvs det är enbart värme som "läcker ut ur skåpet" som går förlorad. Så har du ett varmt pannrum, vet du att du kan vinna mycket på att tilläggsisolera vattenberedaren.
Så det hela hänger på gullfiberisoleringen, och den tycker jag att du ska komplettera. Framförallt över respektive värmeplatta/patron.

Fantastiskt trevligt inlägg :-) Egentligen vad jag ville höra. Jag är ju lite av en hobbyteoretiker, så naturligtvis kommer jag nu att sondera marknaden efter alternativ, men som du så riktigt säger så är ju prylarna hyfsat fräscha, och jag har ingen hög värmekostnad idag (Skåning som man är). Dessutom har jag ju luftpump också. Det känns lite snopet att avveckla pannan pga detta lilla läckaget. Känns bättre att låta beslutet mogna under ett par år med en JB-Weldad cistern :D

Kan jag bara lista ut hur man tömmer cisternen utan att dränera värmesystemet på kuppen så hade jag haft alla fakta på hand och kunnat skrida till verket. Jag lyckades hitta en produkt som hade gjort hela den manövern onödig också, men då får jag nog beställa en tub från staterna, eller vet någon var man köper Waterweld, med detta ska man kunna täta utan att behöva dränera först. Kolla vilken otrolig produkt, om den fungerar vill säga :

http://jbweld.net/products/water.php
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top