Läcker kylarvätska: dålig slangklämma?

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Hej!

Drog igång cykeln idag efter vinterdvala och när jag kom tillbaka efter en tur så märkte jag några droppar kylarvätska precis i en skarv. Det är inte kladdigt någon annanstans så tror att själva läckan tillkom efter jag stängt av hojen, eller iaf när jag kommit hem.

Slangen känns mjuk och fin och jag kan inte se några sprickor i själva slangen, så funderar på ifall det är själva klämman som tröttnat på livet och bestämt sig för att börja läcka? Se inringat i bilden.

Jag har vårservice inbokat om någon vecka så det är inga större problem, men jag har ca 10 mil enkel resa till verkstaden. Så funderade på vad man bör göra för att det inte ska börja läcka ännu mer.

Vad tror ni om att försöka montera en till slangklämma ovan eller under den existerande (förutsatt att det finns tillräckligt mycket fläns givetvis) En annan tanke var att man kanske kan naja ståltråd precis ovanför och under den existerande klämman?

Tack!

Bifogat

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    1,014.2 KB · Visningar: 91

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ja, det är ju det mest logiska, men jag var rädd att det skulle börja rinna överallt ifall jag tog bort den :)

Slangen hoppar ju inte automatiskt av för att du tar bort klämman...
Skruva ur bandet ur den nya klämman och trä den runt slangen och skruva ihop den.
Passa på att byta på den bredvid medans du ändå håller på.

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Tack för svar alla!

Det fanns plats att sätta dit en till klämma, så nu håller det tätt igen.

Var inte uppenbart för mig hur man tog bort den gamla 1-öra-klämman(tror den heter så iaf) och ville inte riskera att slangen lossnade eller gick sönder under processen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...