läcker olja

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Hej!

Hojen min läcker olja på ventilkåpan, där det sitter en trattformad gummigrej (vet ej namn) som går upp i ramen. Oljan läcker ut vid det nedre fästet på gummitratten. Visst kan jag ta loss, göra rent, smeta på lite packningspasta, sätta tillbaka grejerna igen så att det slutar läcka men jag är lite orolig för att det verkligen är det ända problemet.
Hur mycket olja ska det spruta ut ur det där hålet igentligen? Det var ett jäkla tryck med luft som ville ut och satt man fingret över hålet så tog det 2sek. innan det droppade olja från fingret. Är detta rimligt eller? :va
 

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
joker78 skrev:
2131251 Hej!

Hojen min läcker olja på ventilkåpan, där det sitter en trattformad gummigrej (vet ej namn) som går upp i ramen. Oljan läcker ut vid det nedre fästet på gummitratten. Visst kan jag ta loss, göra rent, smeta på lite packningspasta, sätta tillbaka grejerna igen så att det slutar läcka men jag är lite orolig för att det verkligen är det ända problemet.
Hur mycket olja ska det spruta ut ur det där hålet igentligen? Det var ett jäkla tryck med luft som ville ut och satt man fingret över hålet så tog det 2sek. innan det droppade olja från fingret. Är detta rimligt eller? :va

Den trattformade gummigrejen sitter på vevhusventilationen och leder upp i ramen, sedan förbi luftfiltret och vidare ner i förgasaren. Hade liknade problem förut, men då hade jag fyllt på för mycket olja. Tömde oljan och spände låsringarna vid gummitartten som satt lite löst :tummenupp Att det kommer olja där är dock rimligt. Drar du på bakhjulet händer det att oljan trycks upp och runt hela vägen till förgasaren. Blir då olja vid gummibälgen innan fuggen och i luftfiltret om man inte aktar sig. Visa löser detta genom att täppa för ena vevhusventilationen och dra en slang från den andra till en behållare där oljan samlas. Nu har jag svamlat på ett bra tag... hur som helst är det ett jäkla tryck på oljan.
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Läckage av olja vid wheelie/stoppie

Jag var ute i söndags och brummade med några andra motard gubbs och lekte en del med wheelie och stoppie och sedan när jag körde in till sidan så började det komma några droppar olja strax under stödet och sedan började det forsa olja (kändes det som, kanske var totalt 2dl). Vi kollade vart det kom ifrån och det kändes som det kom från luftfiltret någonstans för det droppade olja där uppifrån. Första tanken var om man fyllt på för mycket olja innan och det blev övertryck men jag var ganska säker på att nivån av motorolja var inom gränserna. Nivån av motorolja sjönk en hel del så fick köra försöktigt hem. Fyllde på olja och provade wheela och det kom några droppar olja även vid detta tillfället.

Någon som vet vad detta kan vara för fel? Vågar inte leka tills detta är fixat.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bombis skrev:
2152984 Jag var ute i söndags och brummade med några andra motard gubbs och lekte en del med wheelie och stoppie och sedan när jag körde in till sidan så började det komma några droppar olja strax under stödet och sedan började det forsa olja (kändes det som, kanske var totalt 2dl). Vi kollade vart det kom ifrån och det kändes som det kom från luftfiltret någonstans för det droppade olja där uppifrån. Första tanken var om man fyllt på för mycket olja innan och det blev övertryck men jag var ganska säker på att nivån av motorolja var inom gränserna. Nivån av motorolja sjönk en hel del så fick köra försöktigt hem. Fyllde på olja och provade wheela och det kom några droppar olja även vid detta tillfället.

Någon som vet vad detta kan vara för fel? Vågar inte leka tills detta är fixat.

Min hoj samlar (samlade) också olja i ramen under luftfiltret, antagligen genom att det trycktes upp från vevhus-ventilationen som jag numera har pluggat i ramen och lett undan matningen. Pröva samma sak du och wheela litegrann och då ska du se att det inte kommer pissa olja från den tippar jag på.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Bombis skrev:
2152984 Jag var ute i söndags och brummade med några andra motard gubbs och lekte en del med wheelie och stoppie och sedan när jag körde in till sidan så började det komma några droppar olja strax under stödet och sedan började det forsa olja (kändes det som, kanske var totalt 2dl). Vi kollade vart det kom ifrån och det kändes som det kom från luftfiltret någonstans för det droppade olja där uppifrån. Första tanken var om man fyllt på för mycket olja innan och det blev övertryck men jag var ganska säker på att nivån av motorolja var inom gränserna. Nivån av motorolja sjönk en hel del så fick köra försöktigt hem. Fyllde på olja och provade wheela och det kom några droppar olja även vid detta tillfället.

Någon som vet vad detta kan vara för fel? Vågar inte leka tills detta är fixat.

Här står allt du behöver veta:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81751&highlight=vevhusventilation
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
joker78 skrev:
2131251 Hej!

Hojen min läcker olja på ventilkåpan, där det sitter en trattformad gummigrej (vet ej namn) som går upp i ramen. Oljan läcker ut vid det nedre fästet på gummitratten. Visst kan jag ta loss, göra rent, smeta på lite packningspasta, sätta tillbaka grejerna igen så att det slutar läcka men jag är lite orolig för att det verkligen är det ända problemet.
Hur mycket olja ska det spruta ut ur det där hålet igentligen? Det var ett jäkla tryck med luft som ville ut och satt man fingret över hålet så tog det 2sek. innan det droppade olja från fingret. Är detta rimligt eller? :va
bara för att frågan är besvarad (och för att ajg är jobbig idag) så måste jag säga detta. det är inte många oljor som är läckra :tungan
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag får ingen ordning på det här. Tänkte att dra en slang från vevhusventilationen och ner i en behållare skulle vara en bra ide så jag byggde om. För att jag över huvetaget ska kunna dra en slang på vettigt sätt så var jag tvungen att smalna av slangen lite så jag drog en 10mm slang. Det visade sej att det inte var någon bra ide. Hojen vill ha en 19mm slang för annars så vägrar den att starta.
Nu vet jag inte hur jag ska göra IGEN och skulle behöva lite tips. En 19mm slang (invändigt) är ju väldigt grov (utvändigt) och går inte att böja utan att slangen viker sej.
Dom bilder jag sett på folk som dragit om vevhusventilationen ner till ett uppsamlingskärl verkar inte ha så grova slangar. Varför funkar det för dom?
Ingen som har bilder på en Husa där man löst det med vevhusventilationen?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det helt tätt för övrigt i den behållaren dit du har dragit vevhusventilationen?
Du måste nog ha en luftning som går upp så att det inte är helt tätt, kan var det som jävlas.
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Dee_cati skrev:
2198685 Är det helt tätt för övrigt i den behållaren dit du har dragit vevhusventilationen?
Du måste nog ha en luftning som går upp så att det inte är helt tätt, kan var det som jävlas.

Nä, där är inte problemet. Behållaren är inte tät, det har jag redan testat. Fast det är på sätt och vis som du säger ändå. Den får för lite luft men det beror på att en 10mm slang inte är tillräcklig att "andas" igenom.
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
joker78 skrev:
2198654 Ingen som har bilder på en Husa där man löst det med vevhusventilationen?

Upp med bilder då! :gnissla

Ska köra bana imorgon och måste ha ordning på detta tills då. Var kan man köpa 19mm slangar som går att böja hyffsat skarpt utan att dom viks? Biltema har det då inte!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
En idé är att låta det vara som det är original. Det har funkat för mig på de fyra husor jag haft. "Man sätter inga bra varvtider på bakhjulet!!"
Låt det vara som det är på bankörningen, har du rätt mängd olja i kommer den inte trycka ur sig nämnvärt mycket då och du har sen gott om tid att bygga om efteråt om du fortfarande vill det.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top