Lägenhet sökes av två tjejer, OMGÅENDE!!

Dr.Bike

Guest
Jag har en kvart, fast ränta+hyra motsvarar typ 8 lax, för mkt?

Läs "Hyresnämndstråden" Mike!
Att ockra på en lägenhet är lika illa som att skenförsäkra...
Dessutom vete fåglarna om jag hade vågat släppa två väna små oskyldiga storögda yppiga oskulder med toppiga bröst till just DIG som hyresvärd....
:cdevil

IronMike

Guest
Läs "Hyresnämndstråden" Mike!
Att ockra på en lägenhet är lika illa som att skenförsäkra...
Dessutom vete fåglarna om jag hade vågat släppa två väna små oskyldiga storögda yppiga oskulder med toppiga bröst till just DIG som hyresvärd....
:cdevil

:tuttar :tuttar :pannkyss :tummenupp

men det är faktiskt "marknadsvärdet"..en mille lån & 2013:- i hyra :gnissla

Nicotin

Guest
:tuttar :tuttar :pannkyss :tummenupp

men det är faktiskt "marknadsvärdet"..en mille lån & 2013:- i hyra :gnissla

går tyvärr inte att räkna så..:rolleyes:

"

"Hyra ut bostadsrätt
En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Så är det inte!Bruksvärdesprincipen gäller även för bostadsrättsuthyrning. Vad du har i avgift och i lånekostnader har ingenting att göra med vad du har rätt att ta ut av andrahandshyresgästen.

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för de belopp som går utanför bruksvärdet för upp till två års tid!

Ett exempel:
En bostadsrätt i Stockholms city, 1 rum och kök.
Avgift bostadsrättsförening: 2350 kr
Månadskostnader för lån: 3650 kr
Summa: 6000 kr

Bruksvärdet av lägenheten 3500 kr

Om du hyr ut lägenheten i två år för 6500 kronor så att andrahandshyran täcker din egen kostnad, och så lite till för sakens skull, så tar du enligt bruksvärdesprincipen ut 3000 kronor för mycket per månad.

Om din andrahandshyresgäst flyttar efter två år och begär en prövning av Hyresnämnden kommer du att bli återbetalningsskyldig på det belopp som går utanför bruksvärdet. Med andra ord:

Andrahandshyra 6500 - bruksvärdet 3500 = 3000 kronor
Mellanskillnad hyra/bruksvärde 3000 x antalet uthyrda månader
3000 x 24 =72 000 kronor.

Du blir alltså ålagd av hyresnämnden att återbetala 72 000 kronor till andrahandshyresgästen.

Att ta ut en för hög hyra kan komma som ett surt brev på posten ganska långt efter uthyrningstiden, och i praktiken leda till en hårt ekonomiskt slag som i värsta fall slutar i personlig konkurs. "

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tror kanske det vore lättare att gå igenom blocket efter lägenheter än att försöka hitta boende här

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Tror kanske det vore lättare att gå igenom blocket efter lägenheter än att försöka hitta boende här

Hon letar överallt, så givet på blocket med.

Oftast så får ju folk napp på båda jobb & lägenheter pga kontakter. Till och med när det kommer till relationer eller bara ligga. Så varför inte försöka?

Linkan_85

Guest
Ligga:va

Hon letar överallt, så givet på blocket med.

Oftast så får ju folk napp på båda jobb & lägenheter pga kontakter. Till och med när det kommer till relationer eller bara ligga. Så varför inte försöka?

Dave555

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
KTM 950 SMR
Har du hittat nån? annars har jag en som jag vill hyra ut jävligt omgående. 2:a nära bogan. självkostnadspris...

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan

"

"Hyra ut bostadsrätt
En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Så är det inte!Bruksvärdesprincipen gäller även för bostadsrättsuthyrning. Vad du har i avgift och i lånekostnader har ingenting att göra med vad du har rätt att ta ut av andrahandshyresgästen.

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för de belopp som går utanför bruksvärdet för upp till två års tid!

Ett exempel:

Om du hyr ut lägenheten i två år för 6500 kronor så att andrahandshyran täcker din egen kostnad, och så lite till för sakens skull, så tar du enligt bruksvärdesprincipen ut 3000 kronor för mycket per månad.

Om din andrahandshyresgäst flyttar efter två år och begär en prövning av Hyresnämnden kommer du att bli återbetalningsskyldig på det belopp som går utanför bruksvärdet. Med andra ord:

Du blir alltså ålagd av hyresnämnden att återbetala 72 000 kronor till andrahandshyresgästen.

Att ta ut en för hög hyra kan komma som ett surt brev på posten ganska långt efter uthyrningstiden, och i praktiken leda till en hårt ekonomiskt slag som i värsta fall slutar i personlig konkurs. "

Hur är det med det, om man skriver i hyreskontraktet att man informerat personen som ska hyra om att bruksvärdet är på 3500, och han accepterar en hyra på 8000:- för att få bo precis där.
Kan han ändå överklaga detta då han i tidigare kontrakt accepterat den högre kostnaden....??
Länge leve marknadshyror:yoparty

Sorry Ullis! Lite off topic men det bumpar ju bara upp tråden..=)

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Hur är det med det, om man skriver i hyreskontraktet att man informerat personen som ska hyra om att bruksvärdet är på 3500, och han accepterar en hyra på 8000:- för att få bo precis där.
Kan han ändå överklaga detta då han i tidigare kontrakt accepterat den högre kostnaden....??
Länge leve marknadshyror:yoparty

Sorry Ullis! Lite off topic men det bumpar ju bara upp tråden..=)

I och med att avtalet ej blir giltigt, vissa lagar kan man inte avtala bort, så kan han ta det till hyresnämnden.

Bara för att man i inledningsskedet accepterar en oskälig hyra så betyder det inte att man förstår ogiltigheten i det.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS

Tvärtom, Jordabalken är en tvingande lag, liksom bl.a. Konsumentköplagen, vilket innebär att du inte kan avtal bort den.
Oavsett vad du har skrivit i avtalet som kommer lagen att tillämpas i en tvist.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Tvärtom, Jordabalken är en tvingande lag, liksom bl.a. Konsumentköplagen, vilket innebär att du inte kan avtal bort den.

Så då får man helt enkelt skriva 3500 i hyra och ta resten under bordet.

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
2008, Honda cbr1000rr

Gäller samma regler om man skulle hyra ut sin bostadsrätt till ett företag? :va

Har hört att flera hyr ut sina bostadsrätter för 15-20k i månaden. Då betalar man av lån och avgift och en plusavgift.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Bruksvärdet baseras även på skicket på lägenheten. Exempelvis så måste man ange höjden på kökbänkar m.m. detta eftersom att det var 5 cm lägre förr i tiden så det avgörs på mer än bara storlek och läge.

Topprenoverad etta i innerstan har man definitivt rätt att ta ut ett högre pris för än 3 500. Det smartaste är att skicka in ärendet till hyresnämnden och kolla om det pris man vill ta ut är skäligt, då kommer inte en eventuellt kärande särskilt långt om de tas upp i nämnden.

Jag drog själv upp ett fall i hyresnämnden en gång i tiden. När jag hyrde visste jag att hyran var för hög men var beredd att betala det tack vare läget. När jag sedan sade upp kontraktet så började min värd strula med min deposition och då vart jag sur och stämde kärringen och då fick hon betala tillbaks betydligt mer än depositionen.

"

"Hyra ut bostadsrätt

Ett exempel:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln