Lägenhetsförvaring

runner

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Honda CBF1000A -06
Hej!

Har dragit in "skönheten" i lägenheten för vinterförvaring. Tömde tanken och tejpade luftningshålen för att minimera bensinlukten och det funkar kanonfint. Hur är det med rostrisken i tanken?

Ska jag försöka spreja insidan med 5-56 eller? Borde väl inte bli rost eftersom det inte borde bildas kondens när den står i +23 grader och med heltom tank?

Vill inte gärna få rost i mc årsmodell 06.

Tips och synpunkter mottages gärna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ska tanken vara i varmgarage eller i lägenhet över vinter finns det ingen rostrisk. Ska tanken stå ute i kallgarage kan du ta 1 liter olja och skvimpa runt i tanken och låta det vara kvar där tills i vår.

sportbike

Guest
He-he,lägenhetsförvaring är kul.
Hade en Suka 1100 i min lilla etta en gång på 80-talet,och monterade ett Vance&Hines 4-1 i mellandagarna.
Nyårsafton blev blöt och hojen skulle naturligtvis startas o straffvarvas lite.
Det va den tapeten..................men vilken sång :)

Ölandsbron

Ölandsbron-ett stort farthinder...
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CB600 hornet
Explosionsrisken ??

Men hur blir det med exposionsrisken ??
en tom tank med bensiångor i är ju högexplosiv ??
speciellt om du har tejpat för luftiningshålet ?

Mvh Brofan..

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
sportbike skrev:
2527965 He-he,lägenhetsförvaring är kul.
Hade en Suka 1100 i min lilla etta en gång på 80-talet,och monterade ett Vance&Hines 4-1 i mellandagarna.
Nyårsafton blev blöt och hojen skulle naturligtvis startas o straffvarvas lite.
Det va den tapeten..................men vilken sång :)

Haha! Ingen hoj har väl straffvarvats så mycket som gsxr! Skoj skoj! :tummenupp

runner

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Honda CBF1000A -06
Hej!

Hur skulle isåfall en eventuell antändning gå till? Ångorna är ju inneslutna i en sluten tank, eller?

Ölandsbron skrev:
2527985 Men hur blir det med exposionsrisken ??
en tom tank med bensiångor i är ju högexplosiv ??
speciellt om du har tejpat för luftiningshålet ?

Mvh Brofan..

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
CBR1000F från 2006? Fräsigt.

113_1.jpg
:va

Ölandsbron

Ölandsbron-ett stort farthinder...
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CB600 hornet
Tro mig det går aldrig att få en tank gastät. sen räcker det med statisk elektricitet tex från en video eller elelement för att antända gasblandningen.
Om du röker kan du ju själv räkna ut vad som händer när du tänder en cigg..

Jag har själv sett en arbetsbod flyga i luften just pga att den gasfylldes och antändningen visade sig bero på just ett elelement. Behöver jag säga att det blev en jä.. smäll som hördes över större delar av mellersta öland..

Den största delen av återstående arbetsbod var ca 20x20 cm stor...

inte att leka med..
//Brofan

runner skrev:
2528067 Hej!

Hur skulle isåfall en eventuell antändning gå till? Ångorna är ju inneslutna i en sluten tank, eller?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Ölandsbron skrev:
2561577 Tro mig det går aldrig att få en tank gastät. sen räcker det med statisk elektricitet tex från en video eller elelement för att antända gasblandningen.
Om du röker kan du ju själv räkna ut vad som händer när du tänder en cigg..

Jag har själv sett en arbetsbod flyga i luften just pga att den gasfylldes och antändningen visade sig bero på just ett elelement. Behöver jag säga att det blev en jä.. smäll som hördes över större delar av mellersta öland..

Den största delen av återstående arbetsbod var ca 20x20 cm stor...

inte att leka med..
//Brofan

Lär ju inte bli så pass hög koncentation av ångor i rummet så att det finns risk för smäll, jag har ninjan ståendes i vardagsrummet, har även kaminen där. Krävs duktigt med soppalukt innan man behöver oroa sej för att tanken smäller...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
YZF R6 skrev:
2561624 kan tanken rosta om den står i kallgarage? :va
Ja, det blir kondens i tanken av fuktigheten i luften, och det gör att den rostar. Det är därför man ska tanka fullt när man ställer undan den, så att det blir så lite luft som möjligt i den. Man kan slå i en skvätt rödsprit också, som absorberar vattnet. Anders tips var också bra! :tummenupp

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda
Hoztic skrev:
2561644 Ja, det blir kondens i tanken av fuktigheten i luften, och det gör att den rostar. Det är därför man ska tanka fullt när man ställer undan den, så att det blir så lite luft som möjligt i den. Man kan slå i en skvätt rödsprit också, som absorberar vattnet. Anders tips var också bra! :tummenupp

Hur myket rödsprit skall man ta:rodnar

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
blueblade skrev:
2562043 Hur myket rödsprit skall man ta:rodnar

Det beror på antalet liter du har i tanken men är vanligtvis bara någon/några deciliter.

Se på karburatorspritens förpackning hur mycket du ska ha. Det är ungefär som att blanda saft. =)

Kallgarage + vinterkörning = håll full tank och ta i k-sprit

Nå, det är de tipsen jag fått i varje fall.

Freedom

Guest
TukTuk skrev:
2562319 Det beror på antalet liter du har i tanken men är vanligtvis bara någon/några deciliter.

Se på karburatorspritens förpackning hur mycket du ska ha. Det är ungefär som att blanda saft. =)

Kallgarage + vinterkörning = håll full tank och ta i k-sprit

Nå, det är de tipsen jag fått i varje fall.
Tankar du 95 så är det redan tillräckligt med sprit i soppan.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Hoztic skrev:
2561644 Ja, det blir kondens i tanken av fuktigheten i luften, och det gör att den rostar. Det är därför man ska tanka fullt när man ställer undan den, så att det blir så lite luft som möjligt i den. Man kan slå i en skvätt rödsprit också, som absorberar vattnet. Anders tips var också bra! :tummenupp

Började fundera( ja, jag vet det är dumt ) - men är det inte så att det ska till rätt så stora temperaturskillnader i luften för kondens?

Inne i ett kallgarage är det kanske inte ett så stort problem då temp-skillnaderna inte blir så stora( tank-utsida )?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
TukTuk skrev:
2562333 Började fundera( ja, jag vet det är dumt ) - men är det inte så att det ska till rätt så stora temperaturskillnader i luften för kondens?

Inne i ett kallgarage är det kanske inte ett så stort problem då temp-skillnaderna inte blir så stora( tank-utsida )?
Nja, problemet är ju att luften innehåller en viss mängd fukt, och när luften kyls ner så kondenserar vattnet och lägger sig på ytan i tanken, eftersom tanken är lika kall som luften.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen