Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett annat exempel på trafikövningsplats som definitivt inte lämpar sig för roadracing eller "banåkningsåka" är Arlanda Test Track. Däremot går det utmärkt att hålla SMC School kursdagar där.
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

...famla efter halmstrån lite?

Knix - stora grupper, liten bana, få resurser, klent med individuell feedback och liten prislapp.
SHK/BKK/AK - små grupper, stor bana, fler resurser, individuell feedback och lite större prislapp.

Det är samma sak vi tjötar om dock...men det vet ju du om du deltagit i någon av kurserna. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.
I tillägg till SGM:s svar - Det beror på att platser för genomförande av avancerade kurser inte alls behöver vara SVEMO-godkända, det räcker om de motsvarar allmäna vägnätet och bedöms farterna trots allt bli för höga kan avkoning ske för att reducera hastigheten i vissa avsnitt. Vissa banor som nyttjas för kurserna är SVEMO-besiktade, men det är inte därför de används för AK - det är för att de finns att hyra i närheten av kundgruppen. Andra är det inte, t ex Molanda, Arlanda, Kinnekulle och Gotland.

SMC School, som kör AK steg 1-4, har alltså inget med SVEMO att göra medan SMC Sport, som kör steg 5-6, bara har med SVEMO att göra. Förstår Du nu skillnaden?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

Såhär marknadsför SMC de s k "AK"-kurserna.

"Avancerad Kurs (AK) betyder inte att kursen är svårare eller krånglig utan det är bara ett namn för att göra skillnad på Grundkurser och kurser på storbana."

Observera gärna att man skriver storbana, inte racebana, tävlingsbana eller liknande.
Som du kanske (eller kanske inte) noterat så är Kinnekulle, Arlanda och Gotland Ring alla större än en gokartbana.

Varför sitter du och hittar på saker som inte stämmer?
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

SMC marknadsför inte banan.

SMC genomför kurser enligt BKK steg 1-4 på den banan.

KNIX är en annan typ av kurs, genomförs inte på ATT på grund av flera anledningar inklusive banhyra, brist på möjlighet att hyra endast för 4 timmars evenemang som knix brukar vara samt att den kräver för många funktionärer. Det närmaste som erbjudits är ett par "Prova på" tillfällen som varit ganska lika knix i sitt upplägg.

Ingen har jämfört säkerhetsstandarden med Gelleråsen. Gelleråsen är en säkrare bana, den är till och med besiktad och godkänd av SVEMO för tävlingsverksamhet. Men sådant ägnar man sig inte på under en SMC School steg 1-4 kurs, så det är inte relevant.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är samtidigt en fördel att använda svemogodkända banor för ak bkk (särskilt snabb grupp) eftersom den banan ofta har en högre säkerhetsstandard på bl.a. avåkningszoner. Även en bkk deltagare kan göra ett misstag som resulterar i en sammanstötning eller en avåkning.

Det är just avåknngszonerna som gör Kinnekulle till en icke godkänd svemobana.
Det hjälper ju inte med en annan försäkringsform om deltagaren får svåra skador på t.ex rygg eller nacke.

Så att bara tona ner betydelsen av en svemo banlicens är inget att rekommendera.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan vi döpa om den här tråden till "CB_tobbes utbildnings/upplysningstråd"?
:yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är samtidigt en fördel...
Du undrar varför SMC School inte valt att endast använda banor godkända för tävling? Av samma anledning som att SMC inte valt att använda sig av endast banor som uppfyller MotoGP-standard - visst vore det "bra" men det finns helt enkelt för få av dom inom geografisk lämpligt avstånd och deltagarna skulle få för lång resväg till kurserna. Dessutom skulle förmodligen prisbilden se annorlunda ut.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så används områden med tillräcklig hög säkerhet för de aktuella farterna, finns problem vidtas fartreducerande åtgärd typ konad chikan.

Fler frågor? Har Du besvarat Rickens eller mailat Jesper än?
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top