lägga hård yta framför garage?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
om man skulle vilja ha hård yta framför garaget (dubbelgarage) asfalt el betong el vad man nu kan ha.. vad e mest prisvärt?
vad kostar asfalt o lägga o vad kostar de o gjuta betong.. förstår att "ni" inte vet exakt pris.
antar man måste beställa en lastbil.
hur förbereder man marken bäst?
kanske nån vet nån bra sida där de står hur man går till väga?

vet inte riktigt hur stor yta de kan handla om.. 2-3m ut skulle jag vilja ha åtminstone. sen hur brett är ett dubbelgarage? ca8 m på bredden kanske.

Last edited:
Är du snabb kan du ju hyra två betongblandare och stå och blanda å blanda å blanda....

Tror det blir billigast iochmed att du gör det själv...

Hitta nån bekant eller polare som lägger marksten kan ju också vara nåt!

Asfalt skulle ja tippa på att de kosta 1000-1500 kvadratmetern.

Hyr en padda på cramo o platta ner gruset. Lägg sen plattor eller gjut med betong.

Se till att ha armeringsnät i om du ska gjuta.... Och va inte för blyg med tjockleken... Lägg markduk under med singel... Markduk är bra om du kör asfalt oxå...

finns de inte betongplattor modell xxl kanske? typ så man kan lägga ut en 4 st så räcker de sen :va
kanske tog i där men kanske 1x1 meter kanske.

Ska du lägga dem med truck då? :va

hehe.. va faen finns väl grannar med traktor :tummenupp
sen jobbar jag som meck på en industri o spett e inte främmande för mig :D
vill bara inte ha fööör klent.. ska kunna mecka med garageporten på vid gavel.
vill de ska hålla för en domkraft om man hissar bilen lite el likn..

Last edited:
det räcker med 100 mm armerad betong. Gäller bara att planera nått sånär sen är saken biff. armera med vanliga armeringsjärn är la inga problem? bara att neja lite. Ny burnplatta :tungan

Asfalt kan ju som sagt bli en aning mjukt när det är varmt och soligt ute. Kanske inte allt för kul om man ställt hojen på sidostöd utanför garaget...

Oavsett vilken metod du väljer: se till att göra underarbetet ordentligt. Det är inte kul om det ser ut som om någon har plöjt upp hela garageuppfarten och det är ogräs överallt redan efter ett år.

40X40 är maxmåttet om du ska köra med bil (om dom är 50mm tjocka std) ska nog inte hålla på med domkrafter och grejer på betongplattor heller. gjuta platta blir ju bra mycket dyrare men som ref så kan jag ju tillägga att jag va med och la plattan till ett stridsvagnsgarage för nåt år sedan och då körde vi 80mm tjockt.

lägg marksten det e kanon o hållbart nåt fruktansvärt. se till att det blir bra gjort med undelaget o allt. det är A & O..

Ni bör grunda med 0-18 alternativt 0-36, beroende på hur förhållandenna ser ut. Detta bör ni göra oavsett vad ni tänker er för beläggning. (kanske alla redan gjort)

Asfalt är en smidig lösning och underhållsfritt. Prisdifferans förekommer men ca 120 kr/kvm (o uppåt) vid utläggning, betydligt mer ifall leverantören ska ta hand om underarbetet.

För sten finns det ingen riktigt övre gräns, men börjar ungefär vid 130 kr/kvm plus underarbete (stenmjöl, paddning etc)och läggning. Det hela beror ju på vad man önskar för stil och kvalitet.

Gjuta kräver en del kunskap för att få ett snyggt resultat och är en av de dyraste alternativen. Men ska du göra något i framtiden (överbyggnad etc) så visst.

Snikversionen, skulle vara att lägga kallasfalt. dvs uppriven asfalt . Detta är en av de absolut billigaste varianterna och har bra hållbarhet.

Lycka till.

Last edited:
40X40 är maxmåttet om du ska köra med bil (om dom är 50mm tjocka std) ska nog inte hålla på med domkrafter och grejer på betongplattor heller. gjuta platta blir ju bra mycket dyrare men som ref så kan jag ju tillägga att jag va med och la plattan till ett stridsvagnsgarage för nåt år sedan och då körde vi 80mm tjockt.

Nu är ju iof marktrycket rätt lågt på en stridsvagn då ytan från bandet fördelar vikten. Lyfter man en bil med domkraft blir det betydligt högre tryck/cm2 än vad en stridsvagn genererar.

om man skulle vilja ha hård yta framför garaget (dubbelgarage) asfalt el betong el vad man nu kan ha.. vad e mest prisvärt?
vad kostar asfalt o lägga o vad kostar de o gjuta betong.. förstår att "ni" inte vet exakt pris.
antar man måste beställa en lastbil.
hur förbereder man marken bäst?
kanske nån vet nån bra sida där de står hur man går till väga?

vet inte riktigt hur stor yta de kan handla om.. 2-3m ut skulle jag vilja ha åtminstone. sen hur brett är ett dubbelgarage? ca8 m på bredden kanske.

Ska du lägga asfalt så gräver du först ur minst 15 cm på den ytan som ska asfalteras, rullar ut markduk sen lägger du ett bärlager med 0-16mm samkross och packa ordentligt med padda. Lämna 4-5cm för asfalten och se till att det är jämnt och fint innan du ringer asfaltsfirman.

Ska du lägga marksten/plattor gör du på samma sätt fast du lämnar 2-4 centimeter för sand eller stenmjöl att sätta plattorna i.

Ska du gjuta betongplatta så ska du lägga singel/makadam istället för samkross, använd helst 8-16mm det är lättast att jobba med. Tänk på att göra singelbädden större än betongplattan, ca 10-15 cm runt om. Lägg ner dräneringrör om det är blött i marken. Sen är det bara att isolera, spika form, armera och ringa efter en betongbil. Tjockleken på betongen beror på vilken slags betong man använder, det går att göra väldigt tunn platta om man använder riktigt stark betong.

tackar alla för många bra svar..
som de ser ut nu får de bli markplattor, känns enklast,
men de kan ju alltid ändra sig :)

alla bra tips tas fortfarande imot :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning