Lägga ner hojen i kurvor...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Hur mycke vågar man lägga ner den egentligen, men vanliga gatdäck 10-15 grader i luften, ej regn och ljumna däck? Kan man lägga ner den nära knäskrap utan att va rädd för att förlora fästet? Hur är det med de vita linjerna, ska man akta sig för dem eller är de lugna att köra över...
 

mr.weeloo

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
2007 Honda Cbr RR -07
vita linjer

jag har varit ut för att det vill gärna släppa när man åker på de vita linjerna iaf, resten kan ja inte svara på... e för feg för knäskrap än så länge=)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mer än vad man tror, men åk hellre en bandag om du är sugen på att hitta "gränsen":tummenupp

Vita linjer kan vara jävligt förrädiska!! Körde en gång en favoritväg, ordentligt med friktion i däcken, kom ifatt ett par bilar på "skugg" sida körde om rätt mjukt vred på gas med hög växel gled över vita linjen med släpp som följd, det hittar ju fästet direkt igen, men tillräckligt för att testa hur friskt ens hjärta är iaf.:D
 
Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Klart du kan lägga den med vanliga gatdäck. Men tänk på att den vanliga gatan inte är lika knullputsad som banan och det kan således finnas småsten och dylikt som gör att du glider vidare på rumpan istället.. Så mitt råd är, kör inte med knäskrap sålänge kurvan verkligen inte kräver det. Drive safe!
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
:tungan torrt och något varma däck lägg ner och fäll ut knät å känn efter håller med om att en bandag inte vore fel:tungan

Vita linjer känns inte relevant att köra på inte för mig så varför göra??

lägg ner hojen du. de är nog ingen större fara så länge du har bra däck
 

Dark_Messenger

Guest
Brunslock, vita linjer, grus, sand, allt helvete egentligen som inte är ren fin, mörk asfalt är dåligt för dig och din hoj. Undvik om du kan. Speciellt vid regn.

För att ta de "vita linjerna" endast så är de ok att köra på vid torka, man måste lägga ner bra mycket för att det ska släppa då, men vid väta blir de snorhala! Värt att tänka på.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom vita linjerna ska man akta sig noga för. Det är oerhört mycket sämre fäste på dom än på torr och ren asfalt. Hur mycket du kan lägga ner beror på vilka däck du har och hur asfalten ser ut samt hur ren den är. Sen påverkar väl teknik en del också, som hantering av gashandtag och broms.
Hur många graders nedlägg som är möjligt är väl egentligen inte relevant såvida du inte sitter med en gradskiva på hojen. Som relativt oerfaren förare så vet jag med mig att man oftast tyckar att nedlägget är mer än det egentligen är. Men jag har hört siffror på att Michelin Pilot Road 2CT ska klara någonstans kring 50 grader nedlägg om asfalten är fin och däcken varma.
Huruvida ditt knä kommer att nå ner till asfalten beror ju lite på hur mycket du hänger ut. Du kommer med tiden att lära dig vart gränsen går utan att försöka läsa på siffror. Så är det för mig i alla fall. Jag lär mig allteftersom vad som går eller inte går. Men. Ska du testa att lägga ner mycket så gör det på ställen där du kan se att det inte kommer mötande eller är folk eller annat ivägen. Testa kan man göra men man ska göra det säkert. Det är ju inte så kul om man testar, går över gränsen, glider över i mötande körfält och blir överkörd av en Touareg.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Får nog bli bandag, känner det mer o mer. Känns för risky att prova gränserna på vanlig väg med mötande bilar, träd, stolpar, pelare, brunnslock, vita linjer grus mm mm...Blir ju aldrig att man riktigt får köra hojen fullt ut!
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
jag skrapade knät senast idag :yoparty
men vågar inte lägga den på rondell då alla skall köra in framför en,men på påfart till motorvägen är de inga probem.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är du begåvad så brukar fotpinnarna eller fötterna hindra större nerlägg. Är du mindre begåvad är det din skicklighet/jävlarannamn som sätter gränserna.
Så det är bara att ge dig ut och träna.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
De vita linjerna/övergångsställen kan bli snorhala även av stekande sol...vurpade med moppen på ett övergångsställe (sol)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Fån michelins engelska hemsida om pilot power 2CT:
"51.2º lean angle in the dry and 43º in the wet"
Kanske inte nåt man vill testa på gata. =)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Är du begåvad så brukar fotpinnarna eller fötterna hindra större nerlägg. Är du mindre begåvad är det din skicklighet/jävlarannamn som sätter gränserna.
Så det är bara att ge dig ut och träna.

Det där med fötter är något jag kan skriva under på. Är lite besviken över det faktum att mina tår tar i åt båda hållen innan pinnen gör det. Vill ju ha sådana coola skrapmärken på pinnarna. Är inte lika coolt o skrapa bootsen......

Edit :

Lägger upp bilder på hur mkt det går o lägga ner en 25år gammal cykel med erkänt sunkig fjädring och instabil ram, med en förare som aldrig kört bana.

Med din hoj går det o pressa markant mer.
 

Bifogat

  • 20080526288.jpg
    20080526288.jpg
    32.9 KB · Visningar: 253
  • 20080526289.jpg
    20080526289.jpg
    31.4 KB · Visningar: 294
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det där med fötter är något jag kan skriva under på. Är lite besviken över det faktum att mina tår tar i åt båda hållen innan pinnen gör det. Vill ju ha sådana coola skrapmärken på pinnarna. Är inte lika coolt o skrapa bootsen......

Edit :

Lägger upp bilder på hur mkt det går o lägga ner en 25år gammal cykel med erkänt sunkig fjädring och instabil ram, med en förare som aldrig kört bana.

Med din hoj går det o pressa markant mer.

På din hoj borde både motorkåpor och mycket annat gå i före fötterna. Sitter du med tårna på fotpinnarna eller har du dom i hålfoten? Man får mycket bättre balans om man flyttar upp fötterna.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Fån michelins engelska hemsida om pilot power 2CT:
"51.2º lean angle in the dry and 43º in the wet"
Kanske inte nåt man vill testa på gata. =)
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
På din hoj borde både motorkåpor och mycket annat gå i före fötterna. Sitter du med tårna på fotpinnarna eller har du dom i hålfoten? Man får mycket bättre balans om man flyttar upp fötterna.

Ska testa det där. Brukar iofs inte dra i fötterna planerat, utan blir så av sig själv, och känns konstigt o flytta bort dem från kontrollerna. Jaja, säkert en träningssak, ska som sagt testas nästa gång jag ska ut o leka. Tackar för infon.
 

Dark_Messenger

Guest
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie

:nicka men folk blir jetTesura om man säger det. :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie

I beg to differ.
Jag har själv dom däcken på min hoj och jag har aldrig råkat ut för att dom varit i närheten av att släppa. Jag kör visserligen bara på gata men jag har lagt ned hela vägen ut till kanten på slitbanan när det varit fin väg med bra sikt och fina kurvor utan att det varit en tillstymmelse till släpp. Antagligen har jag mycket kvar innan jag når greppgränsen för däcken. Men. Jag har inte on/off-reglering på gasen och inte 170 hästar att göra det med. Dessutom pressar jag inte några däck som inte blivit lite varma.

Enligt vad jag förstått av olika diskussioner så är däckens stora svaghet att om man kör dom för varma så blir dom väldigt hala och dom tål inte lika mycket värme som ett bandäck. Men det är ju för att det är ett gatdäck. Sen kan dom släppa utan så mycket förvarning om man börjar pressa dom innan dom blivit varma.

Det finns ju ett flertal som kör dom däcken på bana och åstadkommer riktigt hyfsade tider så att säga att det är ett kasst däck tycker jag är fel.

Det låter som att dom däcken inte passar setupen på din hoj eller din körstil. Eller så har du pressat däcken innan dom kommit upp i arbetstemperatur hela vägen in i stommen.

Det är ytterst få av däcken från de större tillverkarna idag som verkligen är skit. Det gäller bara att veta vilka egenskaper däcken man har på har och köra därefter. Men du kanske är "grimmm" på bana så att dom inte räcker till.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top