Lindén
Slutkört!
Silican gör att de överhettas o släpper fort!I beg to differ.
Jag har själv dom däcken på min hoj och jag har aldrig råkat ut för att dom varit i närheten av att släppa. Jag kör visserligen bara på gata men jag har lagt ned hela vägen ut till kanten på slitbanan när det varit fin väg med bra sikt och fina kurvor utan att det varit en tillstymmelse till släpp. Antagligen har jag mycket kvar innan jag når greppgränsen för däcken. Men. Jag har inte on/off-reglering på gasen och inte 170 hästar att göra det med. Dessutom pressar jag inte några däck som inte blivit lite varma.
Enligt vad jag förstått av olika diskussioner så är däckens stora svaghet att om man kör dom för varma så blir dom väldigt hala och dom tål inte lika mycket värme som ett bandäck. Men det är ju för att det är ett gatdäck. Sen kan dom släppa utan så mycket förvarning om man börjar pressa dom innan dom blivit varma.
Det finns ju ett flertal som kör dom däcken på bana och åstadkommer riktigt hyfsade tider så att säga att det är ett kasst däck tycker jag är fel.
Det låter som att dom däcken inte passar setupen på din hoj eller din körstil. Eller så har du pressat däcken innan dom kommit upp i arbetstemperatur hela vägen in i stommen.
Det är ytterst få av däcken från de större tillverkarna idag som verkligen är skit. Det gäller bara att veta vilka egenskaper däcken man har på har och köra därefter. Men du kanske är "grimmm" på bana så att dom inte räcker till.
Alla andra däck har tom kört på macadam bettar bättre
Eller ger åtminstånde en förvarning innan vi ligger utanför banan o klappar på varandra.