Lägre försäkringpremie då man har Folksam och är medlem i Smc??

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Är det någon som är medlem i Smc och har gått deras kurser och fått en lägre premie?

Hur mycket har ni då fått i rabatt??

Mvh

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
gjorde 5tusen kr på min försäkring efter godkännd kurs genom smc. från 19k till 14k helförsäkring på min r6a

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Riktigt bra ju men det är ju mer än 10% :confused: ?

Du måste skilja på smc-rabatten som är 10% på en tex folksam basförsäkring och en SMC-försäkring där du måste gått kurs/kurser för att få försäkra. SMC-försäkringen där du måste ha gått kurser o så har helt andra vilkor...

EDIT: om SMC-försäkringens vilkor kan du läsa om i sportbikes inlägg.

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
R1 -07
Ja fick rätt stor prisskillnad mellan Folksams "vanliga" försäkring och SMC-Försäkringen. Ingen exakt siffra men det var runt 20000:-.
Fördelen var då för mig att den gäller på SMC:s bankkörningar. Tror inte att det är kvar men enklast är att ringa och prata med någon som kan där. Väldigt många på Folksam har tyvärr inte en aning om vad det är för försäkring, så se till att prata med någon som har lite koll.
Tänk på det Kolle säger att för att få större rabatt så måste du gå en kurs. 10% rabatt får du på deras vanliga försäkring om du är medlem i SMC.
SMC-försäkringen har du å andra sidan 25% i självrisk på kostnaden av skadan vilket kan dra iväg ifall du kraschar...

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
:tummenupp Pratade precis med Folksam, så som det ser ut nu så betalar jag 19 000 kr/år halvförsäkring.

Går jag en fortbildningskurs så får jag 11600 kr/år halvförsäkring!!!

Och 18700 kr/år helförsäkring...

Låter ju jävligt bra hehe :yoparty

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
SMC-försäkringen har du å andra sidan 25% i självrisk på kostnaden av skadan vilket kan dra iväg ifall du kraschar...

Ännu värre ifall man får en nyare motorcykel stulen. Sist jag kollade på villkoren var självrisken 25% även vid stöld, det villl säga värdet på motorcykeln vid stöldögonblicket.

Det är inte heller möjligt att ställa av den. Beroende på hur mycket man kör på en säsong kan det ändå vara bättre att betala en högre månadspremie de månader man faktiskt kör och garageförsäkra övrig tid.

Ta hänsyn till ovan nämnda innan ni tecknar SMC-försäkringen. För egen del var den inte tillräckligt förmånlig trots att jag gått kurser och därmed uppfyller villkoren för att få teckna försäkringen.

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Ännu värre ifall man får en nyare motorcykel stulen. Sist jag kollade på villkoren var självrisken 25% även vid stöld, det villl säga värdet på motorcykeln vid stöldögonblicket.

Det är inte heller möjligt att ställa av den. Beroende på hur mycket man kör på en säsong kan det ändå vara bättre att betala en högre månadspremie de månader man faktiskt kör och garageförsäkra övrig tid.

Ta hänsyn till ovan nämnda innan ni tecknar SMC-försäkringen. För egen del var den inte tillräckligt förmånlig trots att jag gått kurser och därmed uppfyller villkoren för att få teckna försäkringen.

Jag frågade om självrisken och det var densamma som om jag inte skulle ha Smc försäkringen...

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
:tummenupp Pratade precis med Folksam, så som det ser ut nu så betalar jag 19 000 kr/år halvförsäkring.

Går jag en fortbildningskurs så får jag 11600 kr/år halvförsäkring!!!

Och 18700 kr/år helförsäkring...

Låter ju jävligt bra hehe :yoparty

Tycker det är hutlösa priser på era försäkringar jag förstår inte hur man kan betala så mycket pengar för att få åka sh.
Hur tänker du när du säger att 18700 är billigt.
och hur mycket är självrisken?
Du har en bike som på sin höjd är värd 45000 kr och du skriver att du är supernöjd över premien.
Är jag ensam om att tycka att premierna är bedrövliga.

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R

Det är väl ganska naturligt att självrisken för stöld är lika eller högre än vagnskada, det är för att förhindra bedrägeri. Risken för försäkringsbolaget är annars att många klotade hojar istället anmäls som "stulna".

Jag frågade om självrisken och det var densamma som om jag inte skulle ha Smc försäkringen...

Låter konstigt. Det här är med mina egna ord hur jag uppfattade syftet med försäkringen under de SMC-kurser jag har gått:
Folksams Sporthojsförsäkring i samarbete med SMC har speciella villkor som skiljer sig från gängse helförsäkringar i det att självrisken för vagnskada och stöld är 25% av värdet. Tanken med självrisken på vagnskada är att man ska hålla nere reparationskostnaden så att det i kronor och ören kostar ungefär lika mycket i självrisk som med andra försäkringar (där det ofta blir fråga om att reparera alla skador med nya originaldelar. Om man accepterar att inte åtgärda alla kosmetiska skador på t.ex. svingen, använder begagnade delar eller tredjepartsdelar, sätter kraschkåpor och racefotpinnar istället för originaldelar etc ska materialkostnaden lägre samtidigt som man ska få tillbaka en hoj som man fortfarande känner sig nöjd med. Detta kräver kommunikation mellan försäkringstagaren, försäkringsbolaget och verkstaden.

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Tycker det är hutlösa priser på era försäkringar jag förstår inte hur man kan betala så mycket pengar för att få åka sh.
Hur tänker du när du säger att 18700 är billigt.
och hur mycket är självrisken?

Bor man mitt i smeten i en storstad så kostar det att "ligga på topp":rolleyes:

Om jag tidigare betalade 19000 kr/året för halv och nu kan ha helförsäkning för 18000 kr/året så är ju det bra.. det håller du väll med om?

Tänker inte ha helförsäkring och tidigare har jag bara haft den påställd per halv år så att så mycket blir det ju ändå inte..

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
R1 -07

.

Helt rätt!
25% även vid stöld och jag kan inte ställa av den...
Det jag funderar på är just var gränsen går för en själv när hojens värde sjunkit så pass mycket så det inte är värt att ha helförsäkringen. Nu när den har gått en sommar så ok, men nästa sommar så kanske inte 25 % av skadetillfället är värt det.
Får man börja leta igen...

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vet inte om nån skrivit det men det fina ändå med smcs 25% är att du får reparera hojjen helt själv om du vill och med vilka delar du vill. Mao behöver du inte lämna in den till en handlare som sätter på originalkåpor för minsta lilla repa och tar 1000kr i timmen för att han gör det...

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Vet inte om nån skrivit det men det fina ändå med smcs 25% är att du får reparera hojjen helt själv om du vill och med vilka delar du vill. Mao behöver du inte lämna in den till en handlare som sätter på originalkåpor för minsta lilla repa och tar 1000kr i timmen för att han gör det...

Nu är jag kanske jättedum:pangihuve :pangihuve !!

Men det där med 25%, betalar man 25% av hojens värde så fort olyckan är framme??

Om jag nu reparerar hojen själv, då får jag väll betala dom 25% ändå?:confused:

Last edited:

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6

Jag fick samma svar då jag frågade per telefon, men det stod annat i försäkringsbrevet. Många säljare på Folksam är tydligen inte riktigt insatta i vad de gör.

Det verkar som de blandar ihop rabatten via SMC och SMC-försäkringen..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...