Lägre försäkringpremie då man har Folksam och är medlem i Smc??

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Alltså om klotar och du kör sönder x antal delar säg att på en firma kostar den 50tusen att laga då får du ju betala 25% på dom 50tusen. Men du är ju jävlig på att laga hojjar själv så du lagar den hemma i garaget för säg 20tusen i delar då får du betala 25% av dom 20tusen du visar bolaget kvitto på. Det blir alltså 5000 i självrisk om jag räknat rätt, istället för 12500kr som du fått ge på firman... är du med då?

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Alltså om klotar och du kör sönder x antal delar säg att på en firma kostar den 50tusen att laga då får du ju betala 25% på dom 50tusen. Men du är ju jävlig på att laga hojjar själv så du lagar den hemma i garaget för säg 20tusen i delar då får du betala 25% av dom 20tusen du visar bolaget kvitto på. Det blir alltså 5000 i självrisk om jag räknat rätt, istället för 12500kr som du fått ge på firman... är du med då?

Nu är jag med!!:tummenupp :D Tackar! hehe:fyllisar

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Fasen asså. Är själv sugen på att köpa en sporthoj såsom R1/R6:a men med tanke på försäkringen så är det inte värt det. Jag är själv 24 år, bor dock i skogen men jag vågar inte ens tänka på vad jag skulle få pynta för en R1:a.

Det känns lite overkill att betala ca 20-30 papp för en årsförsäkring om hojjen är värd ca 60-70papp....

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Fasen asså. Är själv sugen på att köpa en sporthoj såsom R1/R6:a men med tanke på försäkringen så är det inte värt det. Jag är själv 24 år, bor dock i skogen men jag vågar inte ens tänka på vad jag skulle få pynta för en R1:a.

Det känns lite overkill att betala ca 20-30 papp för en årsförsäkring om hojjen är värd ca 60-70papp....

Köp en mille då ;)!

the_seven

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
No longer...
Det är la en sporthoj det med och lika dyr??:huvet

Kan köpa en för runt 45 000 kr. Och när jag jämförde med andra sporthojar som R1 osv så var försäkringen gryyymt högre :eek:.. men nu bor jag ju i storstan och mitt i smeten... Ring och kolla med försäkringbolagen och hör..

V-Twin ska det vara ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är väl ganska naturligt att självrisken för stöld är lika eller högre än vagnskada, det är för att förhindra bedrägeri. Risken för försäkringsbolaget är annars att många klotade hojar istället anmäls som "stulna".

Jag förstår att man vill förhindra bedrägerier med upplägget, men det innebär inte att jag tycker att det finns någon rimlighet i att betala 25% av värdet på en nyare eller dyrare motorcykel vid stöld.

Från mitt perspektiv finns det en risk om än relativt liten för att man får inbrott i garaget och får motorcykel och annat stulet. Har nämligen blivit drabbad en gång av ett garageinbrott där man rensade garaget på allt löst utom själva bilen och en tung gammal byrå. Byrån återvände man och tog två dagar senare och drog en repa längst sidan på bilen eftersom den var så otymplig att bära. Jag och en kompis lyckades knappt lyfta den från marken när vi skulle flytta den från en sida av garaget till en annan. De måste varit fler än 2 stycken för att få ut den eftersom man var tvungen att lyfta den över bilen för att få ut den. Ärligt talat är jag förvånad att man inte skadade bilen mer än vad man gjorde. I veckor efteråt grämde jag mig för att jag inte gömde mig i garaget med ett baseball trä eftersom jag kände på mig att de skulle återvända. Det hade antagligen slutat illa för undertecknad. Med distans till det hela var det nog lika väl att jag inte var i närheten.

För den oinvigde innebar detta inbrott tre självrisker och ett värdeavdrag som heter duga vilket gjorde att det knappt lönade sig att utnyttja försäkringarna. Det var så att man undrade varför man hade en försäkring i huvudtaget ärligt talat.

Det hade varit riktigt surt att betala 25% av värdet på motorcykeln om jag haft den i min ägo i samband med inbrottet i garaget. Med all säkerhet hade de tagit den med sig också.

Sedan jag köpte motorcykeln har jag lyckligtvis inte drabbats av några garageinbrott. Däremot gjorde man inbrott i mitt källarförråd på nyårsafton för ganska exakt ett år sedan. Jag brydde mig inte ens om att anmäla det till försäkringsbolaget.

Jag anser inte att risken för ett garageinbrott motsvarar 25% av värdet på motorcykeln. I princip ställer jag aldrig i från mig motorcykeln där jag inte kan ha översikt över den. Det lär minska risken för stöld i mitt fall, men inte utesluta den helt.

Stölder är en realitet i dagens samhälle. Det är bara att inse faktum. Man får inte ha saker ifred även om man är försiktig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rabatt? Pjuff!

Fick 5990:- med SMC-rabatt och 25% självrisk.

Killen på folksam fråga om jag verkligen ville ha den försäkringen då jag kunde få deras vanliga för 5770:- med 3kkr i självrisk.

Humm alla dessa val :hihi

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag förstår att man vill förhindra bedrägerier med upplägget, men det innebär inte att jag tycker att det finns någon rimlighet i att betala 25% av värdet på en nyare eller dyrare motorcykel vid stöld...
Stölder är en realitet i dagens samhälle. Det är bara att inse faktum. Man får inte ha saker ifred även om man är försiktig.

Jag tycker att det är rimligt för den här typen av försäkring men jag håller med om att självrisken för stöld är en faktor som säkert avskräcker många från försäkringen. Risken för skada i trafik kan man till viss del påverka genom sitt sätt att köra. Får man cykeln stulen trots bra förvaring och lås så är man ju oskyldig och då känns ju 25% självrisk som ett orimligt straff.

Hade jag av något skäl velat ha vagnskadeförsäkring men fått för hög premie i konventionella helförsäkringar så skulle jag ha tecknat den, men jag bedömer min risk att få en hoj stulen som låg. Du verkar ju bevisligen ligga i riskzonen för stöld och jag förstår då HELT att försäkringen inte känns så attraktiv för dig att teckna.

På SMC kursen la man fram det som att försäkringen är tänkt som ett alternativ till att enbart ha trafikförsäkring. Många har ju inte råd med mer när de skaffar sporthoj, gäller kanske framför allt unga killar i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Detta var alltså tänkt som ett alternativ för dom, men om det blev som det var tänkt är inte jag rätt person att bedöma. Om stöld är en påtaglig risk för den enskilde, så borde ju halvförsäkring vara ett bättre alternativ om man kan få en sådan försäkring för samma pengar.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05

beror kanske på hur ny retta du hade tänkt.köper du en äldre så ligger dom inte så farligt i pris.jag ger 8600kr/år på helförsäkring hos tygghansa o bor i kalmar.tycker det funkar bra o jag hänger med lätthet med dom nyare o vassare hojar.jag har en gammal -00 o dom går rätt så bra för sin ålder :p

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Tro mig, det är det INTE. Många som blivit "lurade" där pga okunniga säljare. Läs förs.villkoren Noga när du får hem dom, innan du bestämmer dig.

Hörde eller läste någongång, någonstans, att muntilga avtal gäller.
Ger de dig en offert så måste de hålla sig till den.

Och de flesta(Alla?) samtal spelas ju in så de kan ju inte ändra sig.(Det bästa är att spela in själv också).

Men man måste ju teckna försäkringen direkt vid "offerttillfället" då också förmodar jag.

Men en bra grej att kanske tänka på/kolla upp?:) :tummenupp

Men tycker personligen att folksam är svin i övrigt! Blåst många personer...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hade jag av något skäl velat ha vagnskadeförsäkring men fått för hög premie i konventionella helförsäkringar så skulle jag ha tecknat den, men jag bedömer min risk att få en hoj stulen som låg. Du verkar ju bevisligen ligga i riskzonen för stöld och jag förstår då HELT att försäkringen inte känns så attraktiv för dig att teckna.

På SMC kursen la man fram det som att försäkringen är tänkt som ett alternativ till att enbart ha trafikförsäkring. Många har ju inte råd med mer när de skaffar sporthoj, gäller kanske framför allt unga killar i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Jag har delvis växt upp i Norrland. Det är en annan mentalitet där uppe även om jag märkt att det blivit ett hårdare klimat även där uppe under senare år. Man kan inte längre lämna huset olåst och nyckeln i tändningslåset på bilen- om man nu någonsin kunnat det. Det fanns en tid då man kände sig tillräckligt säker för att våga göra det. Den tiden är borta för alltid tyvärr.

Man kan nästan tro att man bor i ett område med massor av sociala problem av det jag skrev, men så är inte fallet. Bor i ett av de attraktivare områdena med full utsikt över Öresund med Helsingör och Kronborg slott på andra sidan. Det är ingen garanti för att undgå skadegörelse, stöld eller inbrott. Under sensommaren inom en period av en vecka eller två stals två motorcyklar i området som stod parkerad på gatan. Den ena tillhörde en aktiv här på forumet. Han hade en sporthoj och den andra hade en touringhoj eller custom. Den senare hade dubbel bosättning och hade normalt sett inte sin motorcykel här. Sporthojen stod ute på gatan hela sommaren. Det var det nog bara en tidsfråga innan den skulle bli stulen trots rejäla lås och överdrag. Ägaren letade garage för en rimlig peng utan framgång.

Jag hade nog tecknat en SMC- försäkring om jag kört regelbundet under hela motorcykelsäsongen och under premissen att motorcykeln hade ett relativt lågt värde (läs <50´tkr) och klassad i försäkringsklass 6 eller 7. Då hade jag känt att jag fick valuta premien. Det är trots allt en markant skillnad på premie om man slår ut det över en hel säsong. Antagligen hade jag nog nöjt mig med en halvförsäkring på grund av stöldrisken och kört därefter med vetskapen att det kan bli kostsamt att krascha. Vid närmare eftertanke hade jag nog inte köpt en sporthoj alls om jag körde regelbundet och det var mer ett transportmedel. En effektsvag Ducati Monster, Fonduro eller dyl kostar inte särskilt mycket att försäkra med en traditionell försäkring och ger enorm glädje sett till premien. En BMW Fonduro kan man försäkra för under 2000 kr sist jag kollade trots att man bor centralt.

Som jag skrev i mitt första inlägg bör man fundera på vad som är bäst för en själv individuellt och noga väga villkoren hos de olika försäkringsalternativen. Under vissa premisser tror jag att SMC försäkringen är utmärkt, andra inte.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...