Det är väl ganska naturligt att självrisken för stöld är lika eller högre än vagnskada, det är för att förhindra bedrägeri. Risken för försäkringsbolaget är annars att många klotade hojar istället anmäls som "stulna".
Jag förstår att man vill förhindra bedrägerier med upplägget, men det innebär inte att jag tycker att det finns någon rimlighet i att betala 25% av värdet på en nyare eller dyrare motorcykel vid stöld.
Från mitt perspektiv finns det en risk om än relativt liten för att man får inbrott i garaget och får motorcykel och annat stulet. Har nämligen blivit drabbad en gång av ett garageinbrott där man rensade garaget på allt löst utom själva bilen och en tung gammal byrå. Byrån återvände man och tog två dagar senare och drog en repa längst sidan på bilen eftersom den var så otymplig att bära. Jag och en kompis lyckades knappt lyfta den från marken när vi skulle flytta den från en sida av garaget till en annan. De måste varit fler än 2 stycken för att få ut den eftersom man var tvungen att lyfta den över bilen för att få ut den. Ärligt talat är jag förvånad att man inte skadade bilen mer än vad man gjorde. I veckor efteråt grämde jag mig för att jag inte gömde mig i garaget med ett baseball trä eftersom jag kände på mig att de skulle återvända. Det hade antagligen slutat illa för undertecknad. Med distans till det hela var det nog lika väl att jag inte var i närheten.
För den oinvigde innebar detta inbrott tre självrisker och ett värdeavdrag som heter duga vilket gjorde att det knappt lönade sig att utnyttja försäkringarna. Det var så att man undrade varför man hade en försäkring i huvudtaget ärligt talat.
Det hade varit riktigt surt att betala 25% av värdet på motorcykeln om jag haft den i min ägo i samband med inbrottet i garaget. Med all säkerhet hade de tagit den med sig också.
Sedan jag köpte motorcykeln har jag lyckligtvis inte drabbats av några garageinbrott. Däremot gjorde man inbrott i mitt källarförråd på nyårsafton för ganska exakt ett år sedan. Jag brydde mig inte ens om att anmäla det till försäkringsbolaget.
Jag anser inte att risken för ett garageinbrott motsvarar 25% av värdet på motorcykeln. I princip ställer jag aldrig i från mig motorcykeln där jag inte kan ha översikt över den. Det lär minska risken för stöld i mitt fall, men inte utesluta den helt.
Stölder är en realitet i dagens samhälle. Det är bara att inse faktum. Man får inte ha saker ifred även om man är försiktig.