På tvåtaktare är "fyrkantig" motor det optimala för maximal effekt, alltså cylindern är lika bred som slaglängden. Och alla modernare crosshojar och liknande är "fyrkantiga".
Förut trodde jag att trialhojar som är lågvarviga med mycket bottenvrid skulle vara långslagiga precis som en V-twin men här finns det lite undantag. Det kanske bara gäller 2-takt men det ska jag låta vara osagt. Dom är i alla fall bredare än hög och det har troligen med förbränningshastighet och cylinder fyllning att göra.
(Inte ett svar på förbränningshastighet och cylinderfyllning på 2-takt, men...)
På en högvarvig motor vill du ha kort slaglängd men lång vevstake, så att titta på motorns yttermått ger inte nödvändigtvis hela bilden.
En längre vevstake innebär att vevstakens vinkel i förhållande till cylindern blir mindre. Således minskar de krafter i sidled som kolven gör mot fodret. Detta gör att det går att varva högre, förutsatt att övriga komponenter håller.
En annan skillnad man får med längre vevstake är att kolven accelerar långsammare förbi TDC. Detta innebär att explosionen får längre tid på sig att påverka kolven, vilket är gynnsamt vid höga varv eftersom förbränningshastigheten är konstant.
Grovt kan man säga att 1.5:1 är bruksbil och >2:1 är sporthoj.
För den som vill fördjupa sig tycker jag driving 4 answers har en bra video på ämnet: