F800:an har jag länge varit lite nyfiken på.
Även en 650 Dakar har stått på min lista ett tag. Om en sådan klarar sig runt 0,3 vid pendling så vete sjutton om inte den är en het kandidat till nästa års pendling. Gäller bara hitta en fin.....
Min V70 Drive drar 0,52 blandad körning om jag tar det hyffsat lugnt! Motocyklar är inte effektiva.
Det du vill ha är få cylindrar, helst bara en. Lite kubik, eller så lite kubik som du tycker är acceptabelt. Bra aerodynamik.
Resten fixar du själv, öka utväxlingen maximalt, ställ förgasaren/sprutet så att motorn går på lambda = 1.1-1.15.
Beroende på hojmodel kanske öka kompressionen.
Drar den fortfarande för mycket så bygg en streamliner cigarr.
Onej, miljö och hoj hör verkligen ihop. Alla har inte hojarna enbart som nöjesfordon. Därav ordet pendlar hoj. Jag har en R6:a som funkar för att ha kul med. En Defenda för att motionera med och nu behöver jag en hoj att pendla med. Olika typer utav karaktärer för olika typer av användningsområden.
Hojen blir både billig och miljövänlig om man anväder rätt modell
Det kan jag hålla med om. Faktiskt lite därför jag ställer frågan. Kör normalt en Polo 1,4 TDI. Den ligger runt 0,42 vid vanl körning fram och tillbaka till jobbet. Kan ibland gå upp till kanske 0,45-0,47 men aldrig över 0,5. Det tillsammans med att den är miljhöklassad på 119g gör att skatten enbart blir 1100kr.
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket
Jag körde en passat manuell 140hk diesel på 0,38 tur och retur dalarna. Snitta 0,44 på 830mil. Din merca är törstig.
Allt handlar om vart man kör, hur man kör och hur man räknar, att det är möjligt att köra ovannämnda passat på detta JA. Men på flera hundra mil... Nja jag kör som Norrlandssäljare många mil alltid efter skyltarna så för mej är det möjligt, men inte till och från jobbet. Nuvarande passat 4wd automat 170hk går på 0,54 liknande.
Tanken har slagit mig att göra om Defendan till en pendlare. Men aerodynamiken är ju inte direkt optimal
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket
Förvisso drar mercan runt 0.6 i 130 tror jag...
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |