Lägst bränsleförbrukning?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
F800:an har jag länge varit lite nyfiken på.

Även en 650 Dakar har stått på min lista ett tag. Om en sådan klarar sig runt 0,3 vid pendling så vete sjutton om inte den är en het kandidat till nästa års pendling. Gäller bara hitta en fin.....
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
F800:an har jag länge varit lite nyfiken på.

Även en 650 Dakar har stått på min lista ett tag. Om en sådan klarar sig runt 0,3 vid pendling så vete sjutton om inte den är en het kandidat till nästa års pendling. Gäller bara hitta en fin.....

då skulle jag helt klart satsa på en F800 isåfall, klart roligare hoj. kostar lite mer dock.
 

johber

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
BT1100, Husqvarna TE 450
Min V70 Drive drar 0,52 blandad körning om jag tar det hyffsat lugnt! Motocyklar är inte effektiva.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Cagiva mito 0,6-0,7l/mil. Utan meskörning :)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
BMW F800 är nog de hojar som ligger lägst i förbrukning om vi snackar annat än lätta eller mellanklassare. Min F800ST drog ca 0.4-0.45 och då har jag en relativ tung gas hand. Snackar vi pendling med farter under 90 kan du utan problem få ner den under 0.4 om du är snäll mot den.

I farter typ 120++ är den dock inte helt otörstig.

Trevlig hoj som pendlare, tämligen smidig och väldigt lätthanterlig samt hyfsat med effekt. Dessutom låg försäkring och hyfsade servicekostnader.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
XT660R 0,39 blandad körning, en del kallstarter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det du vill ha är få cylindrar, helst bara en. Lite kubik, eller så lite kubik som du tycker är acceptabelt. Bra aerodynamik.

Resten fixar du själv, öka utväxlingen maximalt, ställ förgasaren/sprutet så att motorn går på lambda = 1.1-1.15.
Beroende på hojmodel kanske öka kompressionen.

Drar den fortfarande för mycket så bygg en streamliner cigarr.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Min Honda CBR 600 RR 2006 drar 0,55-0,6 när jag pendlade till jobbet i somras.
Min gamle GasGas 125a drog 1 liter milen vid stenhård körning.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min V70 Drive drar 0,52 blandad körning om jag tar det hyffsat lugnt! Motocyklar är inte effektiva.

Det kan jag hålla med om. Faktiskt lite därför jag ställer frågan. Kör normalt en Polo 1,4 TDI. Den ligger runt 0,42 vid vanl körning fram och tillbaka till jobbet. Kan ibland gå upp till kanske 0,45-0,47 men aldrig över 0,5. Det tillsammans med att den är miljhöklassad på 119g gör att skatten enbart blir 1100kr.

Om hojpendlingen fortfarande skall kännas ok så vill jag gärna ha en hoj som ligger på halva Polons förbrukning eller kanske strax över halva. Argument som att det är roligare att köra hoj och att man kommer fram bättre i köerna rättfärdigar inte enbart att jag köper ytterligare en hoj för att pendla med. Kanske blir till att skippa hoj pendlandet och lägga dom extra pengarna på en ny lek hoj :crash
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det du vill ha är få cylindrar, helst bara en. Lite kubik, eller så lite kubik som du tycker är acceptabelt. Bra aerodynamik.

Resten fixar du själv, öka utväxlingen maximalt, ställ förgasaren/sprutet så att motorn går på lambda = 1.1-1.15.
Beroende på hojmodel kanske öka kompressionen.

Drar den fortfarande för mycket så bygg en streamliner cigarr.

Tanken har slagit mig att göra om Defendan till en pendlare. Men aerodynamiken är ju inte direkt optimal :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Onej, miljö och hoj hör verkligen ihop. Alla har inte hojarna enbart som nöjesfordon. Därav ordet pendlar hoj. Jag har en R6:a som funkar för att ha kul med. En Defenda för att motionera med och nu behöver jag en hoj att pendla med. Olika typer utav karaktärer för olika typer av användningsområden.

Hojen blir både billig och miljövänlig om man anväder rätt modell

Mythbusters testade faktiskt just miljöpåverkan från hojar jämfört med bilar i realtid.

Alltså mätte vilka ämnen och hur mycket en hoj vs en bil spydde ut under färd.

Hojarna förlorade stort även om bränsleförbrukningen var lägre så renar bilarna så pass mycket bättre att dom vann ändå.

Och då testades både hojar och bilar från flera olika decennier.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det kan jag hålla med om. Faktiskt lite därför jag ställer frågan. Kör normalt en Polo 1,4 TDI. Den ligger runt 0,42 vid vanl körning fram och tillbaka till jobbet. Kan ibland gå upp till kanske 0,45-0,47 men aldrig över 0,5. Det tillsammans med att den är miljhöklassad på 119g gör att skatten enbart blir 1100kr.

Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Förvisso drar mercan runt 0.6 i 130 tror jag...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hondas cbr250 är ju byggd för att vara snål och rolig. Kolla upp den kanske?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Jag körde en passat manuell 140hk diesel på 0,38 tur och retur dalarna. Snitta 0,44 på 830mil. Din merca är törstig.

Allt handlar om vart man kör, hur man kör och hur man räknar, att det är möjligt att köra ovannämnda passat på detta JA. Men på flera hundra mil... Nja jag kör som Norrlandssäljare många mil alltid efter skyltarna så för mej är det möjligt, men inte till och från jobbet. Nuvarande passat 4wd automat 170hk går på 0,54 liknande.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag körde en passat manuell 140hk diesel på 0,38 tur och retur dalarna. Snitta 0,44 på 830mil. Din merca är törstig.

Allt handlar om vart man kör, hur man kör och hur man räknar, att det är möjligt att köra ovannämnda passat på detta JA. Men på flera hundra mil... Nja jag kör som Norrlandssäljare många mil alltid efter skyltarna så för mej är det möjligt, men inte till och från jobbet. Nuvarande passat 4wd automat 170hk går på 0,54 liknande.

Min "miljöklassade" ford focus kombi flexifuel -06 drar runt 0,95 L/mil i genomsnitt för mig, när den går på bensin alltså. Och då kör jag inte som en gammal kärring direkt men jag kör ju inte full gas hela tiden heller. Sthlmstrafik liksom. Skitbil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tanken har slagit mig att göra om Defendan till en pendlare. Men aerodynamiken är ju inte direkt optimal :D

Kan funka om du inte har några höga hastigheter på vägen till jobbet.

Testa :tummenupp, nya drev och munstycken kostar inte många kronor. Poängen med hög drevning är att du vill hålla låga varvtal och stort gaspådrag för där går motorn effektivt. Vet inte hur bra Defendan går på låga varvtal. Möjligen kan den behöva lite mer svängmassa. Men det märker du på att den börjar bli ryckig.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Förvisso drar mercan runt 0.6 i 130 tror jag...

Ja, den förbrukning jag får är när jag inte tänker mig för, gasar som jag vill och använder farthållaren. Skall prova och snålköra till sommaren och se vad man kan få ner den till. På mina vägar skulle jag tro att man skulle kunna prata om kanske 0,36-0,38. Men så kommer jag nog aldrig orka ligga och köra mer än max en tank :tungan

Edit; jag skall nog tillägga att den förbrukningen jag pratar om är verkliga uträknade förbrukningen. Inte den som bilen visar i sin färddator!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top