Lämna blod!

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
sharpedge skrev:
En sjukskötare från en Hematologavdelning på en föreläsning för ngra år sen. Min mor är sjuksköterska och var med på föreläsningen.
Men som sagt, chansen finns även om den är liten så då är jag hellre lite mer försiktig genom att ge ngra färre ggr per år en max antal :)

Intressant! Skall försöka forska i det där.
Ser min blodgivning som "partiella oljebyten". Den gamla oljan (blodet) lämnar jag till sjukvården och jag "tvingar" kroppen att producera nytt... :lol

Friskt blod till folket! :yoparty
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Långa farbron skrev:
Bra ide ,jag är tok-på!!! :banana

(tror ni sköterskorna vill sitta i knät på oss ?)
Vadå vill? MÅSTE dom inte?..
Är det inte ngt spetziellt med flickor i stärkta sjuksköterske-uniformer? :tungan
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Ja vill ge blod, men tror inte jag får det, har bechterews sjukdom... (reumatism i ryggen) Går ni dit på torsdag kan ni väl fråga om man får ge trots sjukdommen?
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
lilltryne skrev:
Ja vill ge blod, men tror inte jag får det, har bechterews sjukdom... (reumatism i ryggen) Går ni dit på torsdag kan ni väl fråga om man får ge trots sjukdommen?

Ska kolla upp det! :tummenupp
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Ok, då var det torsdag imorgon. Jag kommer att ta mig till Nordstan vid 18 för lite blodtappning. Kan göra så att jag väntar vid McDonalds (det som ligger mot Brunnsparken) om det är någon mer som ska följa med upp.
 

Gluttan

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
med Richard
Hoj
Aprilia RSV Mille
sharpedge skrev:
Om man är en aktiv blodgivare så har man större risk att drabbas av blodsjukdomar senare i livet.

Inte underförstått att man inte ska lämna blod nu då :rolleyes: Bara att man ska vara lite försiktig med det bara. Lämnar själv blod, men inte lika ofta som dom säger att man kan.

Nu kommer jag och lägger mig i lite här :) Jag har nämligen en teori om att det är så att lämna blod minskar risken för hjärtsjukdomar senare i livet särskillt på män.
Varför jag tror det är för att tjejer/kvinnor blir ju av med blod en gång i månaden (mens) så vi "förnyar" ju vårt blod lite, lite varje månad, medans män inte gör det (om de då inte lämnar blod) och alla vet ju att hjärtsjukdomar drabbar mest män.

Japp, det var min teori! :)
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
lilltryne skrev:
Kom du ihåg o fråga?

Jajjemän, tyvärr fick jag inget "bra" svar. Det är nämligen en bedömningsfråga från fall till fall. Det hänger lite på hur svåra besvär man har och hur mycket man medicinerar. Efter samråd med läkare kan man få lämna blod men det är inte självklart.

Ring blodcentralen och snacka lite med dom, eller kanske ännu bättre: hör med din läkare vad han/hon tycker. Om läkaren säger ok så brukar dom ge med sig på blodcentralen.
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Gluttan skrev:
Nu kommer jag och lägger mig i lite här :) Jag har nämligen en teori om att det är så att lämna blod minskar risken för hjärtsjukdomar senare i livet särskillt på män.
Varför jag tror det är för att tjejer/kvinnor blir ju av med blod en gång i månaden (mens) så vi "förnyar" ju vårt blod lite, lite varje månad, medans män inte gör det (om de då inte lämnar blod) och alla vet ju att hjärtsjukdomar drabbar mest män.

Japp, det var min teori! :)

:tummenupp
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Gluttan skrev:
Nu kommer jag och lägger mig i lite här :) Jag har nämligen en teori om att det är så att lämna blod minskar risken för hjärtsjukdomar senare i livet särskillt på män.
Varför jag tror det är för att tjejer/kvinnor blir ju av med blod en gång i månaden (mens) så vi "förnyar" ju vårt blod lite, lite varje månad, medans män inte gör det (om de då inte lämnar blod) och alla vet ju att hjärtsjukdomar drabbar mest män.

Japp, det var min teori! :)
Jag håller med dig.. Åderlåtning är en urgammal huskur.. Kan inte tro att det skulle vara farligt på något sett.. Mn man vet ju aldrig, väntar på källa från vem det nu var som sa att det var farligt..
 

plyschbjörn

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
ale
Hoj
powerd by ktm
när jag var lite yngre så lämnade jag blod någon/några gånger vill jag minnas fast det var mest i samband med att jag gjorde visit i göteborgs kulturliv men även på andra orter för det finns ju bussar. jag lämnade mestadels blod med alkohol i eftersom jag värnar om dom som är ute o roar sig. också dom som inte är lika lyckligt lottade som dom flesta faktiskt är. ute liggare osv. men jag märkte att blodet inte alltid togs tillvara. inte ens när det log på trottoaren ock man knappt behöver gå ur bilen för att plocka upp blodet. när jag såg det blev det droppen som fick bägaren att rinna över.
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
plyschbjörn skrev:
när jag var lite yngre så lämnade jag blod någon/några gånger vill jag minnas fast det var mest i samband med att jag gjorde visit i göteborgs kulturliv men även på andra orter för det finns ju bussar. jag lämnade mestadels blod med alkohol i eftersom jag värnar om dom som är ute o roar sig. också dom som inte är lika lyckligt lottade som dom flesta faktiskt är. ute liggare osv. men jag märkte att blodet inte alltid togs tillvara. inte ens när det log på trottoaren ock man knappt behöver gå ur bilen för att plocka upp blodet. när jag såg det blev det droppen som fick bägaren att rinna över.

Du skulle ju samlat upp det i en påse...*suck*
 

plyschbjörn

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
ale
Hoj
powerd by ktm
Skrutten skrev:
Du skulle ju samlat upp det i en påse...*suck*

jag skall ta med mig en påse till helgen man vet aldrig när olyckan är framme. tack för tipset det hade jag faktiskt inte tänkt på.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top