Lämna in hojen för byte av kamkedja

Det finns förklarat i ett par tidigare trådar här på sporthoj. Sök på "kugga" och "kamkedja" som sökargument.

När 1/4 står i ÖD så drar sträcks kamkedjan mellan kamdreven och lastar inte ned kamkedjan på slack-sidan, dvs mellan vevaxel och insugskammen.


Suomalainen skrev:
Huh..? Förklara gärna lite mer ingående för en amatör, vad spelar det för roll hur cyllarna står när man byter en kedjespännare. Kedjan har väl samma slack hur de än står?

På min gamla R6a bytte jag bara rakt av, funka bra. Kanske hade tur då... :va
 
FUBAR skrev:
Han skrev ju "Plocka bort höger sidokåpa", Dessutom så kvalar nog inte en kåpborttagning in som "plocka ner hela hojen" :lol

Sorry !... Men notera gärna då att min hoj ej har originalkåpor
(cbr 600 f4i -2001 kraschkåpor)

Tackar för alla andra tips,känns som om jag ger mig på det själv

/j
 
Last edited:
Ljunghusen skrev:
Du gör som så att du skruvar bort höger sidokåpa. På motorns övre, bakre kant sitter spännaren med 2 st M6-skruvar (st10). Lossa dom två skruvarna, lyft upp spännaren. Tag fram den nya. Sänk ner den i en burk med motorolja och pumpa spännaren (den är fjäderspänd) tills det inte kommer ut några luftbubblor längre. Sätt i och dra fast dom två skruvarna.

:tummenupp

Skakar liv i tråden..

i dagarna är det dags att byta spännaren,har lokaliserat spännaren
det ser ut som på bilderna i tråden.det är alltså bara släppa på skruven
och plocka bort den/ trycka dit den nya :confused:

Bara skippa det som skrevs om döläge & så lr ?

/j
 
För att göra det lättare för dig bör du ställa den i övredödläge på 1 och 4:ans Cylle. Det minskar risken för att kamkjedan hoppar ett par kuggar (som någon förklarade tidigare.) Hoppar kedjan så måste du ställa in allt igen så att kammarna/kammen står rätt i förhållande till veven. Så ställa motorn i överedödläge på 1 och 4:an :)
 
Modifier skrev:
Vad är ett bra pris å ett sådant jobb ? ,jag har begärt offfert
från lokala verksta´n.

/j

Edit: Kamkedjespännare skulle det vara INTE kedjan.
har du kedjan på mitten eller sitter den på sidan?
på det sist nämda är det enkelt att byta den...
 
Karlsson87 skrev:
För att göra det lättare för dig bör du ställa den i övredödläge på 1 och 4:ans Cylle. Det minskar risken för att kamkjedan hoppar ett par kuggar (som någon förklarade tidigare.) Hoppar kedjan så måste du ställa in allt igen så att kammarna/kammen står rätt i förhållande till veven. Så ställa motorn i överedödläge på 1 och 4:an :)


Ok,vart gör jag det på enklast sett ? ,spännar´n sitter på sidan
precis bakom skarven på kåporna :)

/j
 
Modifier skrev:
Ok,vart gör jag det på enklast sett ? ,spännar´n sitter på sidan
precis bakom skarven på kåporna :)

/j


På motorns högra del sitter en cirkelformad kåpa med en skruv (st 15 om jag inte minns fel). Plocka bort den, och vrid veven med passande nyckel tills sträcket på veven stämmer överens med pricken på kåpan
 
Hej alla.
Jag håller stenhårt med Brinken, ställ alltid veven på 1:ans markering på vevaxeln, annars kan kedjan lätt hoppa en kugg,,,och det märker du först (om du inte drar runt motorn för hand minst 2 varv först) när ventilerna slår i kolverna!!
Har själv gjort liknande grej, skulle byta på en GSXR 750 -96 och lossade bara spännaren, fram med en ny och när jag tryckte in den, så lät det "rassel" från toppen,,tog av locket för att kolla inställningen och mycket riktigt, kedjan hade hoppat en kugg. Så ta det lugnt.
Hälsar Mogens.
 
turbobiker44 skrev:
Hej alla.
Jag håller stenhårt med Brinken, ställ alltid veven på 1:ans markering på vevaxeln, annars kan kedjan lätt hoppa en kugg,,,och det märker du först (om du inte drar runt motorn för hand minst 2 varv först) när ventilerna slår i kolverna!!
Har själv gjort liknande grej, skulle byta på en GSXR 750 -96 och lossade bara spännaren, fram med en ny och när jag tryckte in den, så lät det "rassel" från toppen,,tog av locket för att kolla inställningen och mycket riktigt, kedjan hade hoppat en kugg. Så ta det lugnt.
Hälsar Mogens.

Ok,någon som kan visa bild på vart jag drar runt motorn till rätt
läge ?

/j
 
turbobiker44 skrev:
Hej alla.
Jag håller stenhårt med Brinken, ställ alltid veven på 1:ans markering på vevaxeln, annars kan kedjan lätt hoppa en kugg,,,och det märker du först (om du inte drar runt motorn för hand minst 2 varv först) när ventilerna slår i kolverna!!
Har själv gjort liknande grej, skulle byta på en GSXR 750 -96 och lossade bara spännaren, fram med en ny och när jag tryckte in den, så lät det "rassel" från toppen,,tog av locket för att kolla inställningen och mycket riktigt, kedjan hade hoppat en kugg. Så ta det lugnt.
Hälsar Mogens.


Det händer inte på honda juh! :tummenupp

Jag gjorde det flera gånger på min cbr å inte hände det nått inte! :)
pratade med hondaverkstan å dom sa aldrig nått om ställa motorn i ett visst läge...

Jag tycker att är kedjan så slack utan sträckare då borde sträckare vad bra mkt mer "inskjuten" i motorn....


Go for it! :gnissla
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top