Lämna ut registreringsnumret vid försäljning

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
La precis ut hojen till försäljning och direkt får jag ett par mail där folk frågar efter registreringsnumret då de ska kolla försäkringskostnaden, vilket jag kan förstå.

Kan tänka mig att man skrämmer iväg folk om man svarar att "det får du se när du tittar på den".

Hur gör ni? Lämnar ni ut registreringsnumret fritt till alla som vill ha den vid försäljning?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Varför skulle man inte göra det? Är du rätt att någon kollar upp var du bor och kommer och snor den?

Du vet att man kan kolla upp ditt telefonnummer också, va? :rolleyes:

Cornsnake

Ride Hard Die Free
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
2007 KTM 990 Adv
Jag har alltid med regnr på bilden när jag säljer, då slipper dom fråga. Fattar inte varför man döljer det.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Reg-nummer är ju ett inofficiellt krav.

I de allra flesta fall så går det ju snabbt att leta reda på ett alternativt regnummer för en "Hayabusa 00´" på blocket ifall man vill kolla försäkringskostnaden. Men man vill ju alltid få veta regnumret innan man ens åker och tittar på fordonet. Man kollar ju därigenom upp vem som är den riktiga ägaren på fordonet samt att man ringer upp tidigare ägare och förhör sig om fordonets historia.

Ifall en säljare ej lämnade ut reg-numret till mig så skulle det inte bli nå mer än ett telefonsamtal oss emellan.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Å andra sidan har jag t ex fått tipps om att maskera bort reg nr när jag lägger ut bilder på mina hojar i t ex Garaget här. Annars kan ju potentiella tjuvar skriva upp nummret när man är ute på stan och kör, jag vete fan...Det enklaste är väl att leta upp en likadan hoj hos en handlare och lämna ut det istället kanske ?

Själv sålde jag en rätt hårt pimpad Duc 998 och först vid köpet gav jag köparen skylten i handen.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Förr i tiden kunde en ond människa beställa ett nytt regbevis till sin egen adress med hjälp av regnumret för att sedan förfalska ägarens namnteckningen och därigenom göra ett ägarbyte. Men numera skickas regbevis bara ut till registrerade ägarens hemadress, så det borde inte vara någon fara att ge ut regnr. (Hemadress är oftast ganska lätt att få reda på ändå, så är man rädd för att få hojen stulen kanske man bör parkera den hos någon annan under tiden den är ute till försäljning.)

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har kollat på hojar på blocket och frågat om regnummer och vissa her inte gett ut.

Jag har provat att leta upp alternativa men det är inte alltid så lätt när många gör det. Vill ju inte att det ska vara en hayabusa, helst ska det vara samma årsmodell och då blir det lite trixigare. Har man sen några mil till närmaste handlare så är det inte ens säker att de har en liknande hoj.

Om man inte vill lägga ut regnummer på en hoj man inte tänker sälja kan jag förstå, men en som man tänker sälja förstår jag inte. Som redan nämnts är det inte så svårt att få tag på en adress på annat sätt...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, det är väl inte värre än att köra med skylten som vanligt.
Men är man riktigt paranoid ska man nog hålla sig inomhus. Men stå för guds skull inte för nära micron och kolla upp om det finns radon i huset!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lämnar inte säljaren ut regnr utgår jag ifrån att det är något
skumt med den hojen och letar vidare istället!

Kolla historik på ett eventuellt objekt är självklart för mig
innan jag åker och tittar på hojen överhuvudtaget!

Har iofs aldrig råkat ut för det så man kan ju undra hur vanligt
det är?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Kan inte komma på nåt giltigt skäl till varför man inte skulle skriva ut reg num i en annons. Förvånansvärt få som inte gör det dock, har alltid undrat varför.

Själv skulle jag aldrig åka och kolla på en hoj utan att första ha till gång till historiken från vv.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Instämmer med ovanstående. Om säljaren inte lämnar ut REG nummer när jag ringer på en hoj så letar jag vidare.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja, det är väl inte värre än att köra med skylten som vanligt.

Tänkte just det oxå. Att någon kollar ens reg nummer och vill sno hojen ja den risken är nog större när man kör omkring i sin egen stad med skylten på hojen än någon som sitter o letar igenom annonser på nätet...

Har alltid med mitt regnummer i text eftersom jag sällan tar bilder på hojen så skylten syns väl, det sparar mig en massa samtal där folk enbart vill veta regnummer för att kolla försäkringen och sedan aldrig ringa tillbaka för det var för dyrt, det är bättre det fixar sig utan min inblandning.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM