lämna ut regnummer?

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Jag har lagt ut en annons på min hoj. Vissa som hör av sig vill ha regnummer. Antagligen för att kolla försäkringspremier etc.

Det finns väl ingen fara med att ge ut sitt regnummer?

Jag menar vem som helst kan ju se min nrplåt när jag är ute och kör ändå, så det är ju inte precis någon hemlig information direkt.

(Hojjen är såklart inte skenförsäkrad)

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Är du paranoid kan du leta upp en hoj som motsvarar din på
http://www.smr-mc.se/ och lämna ut det registreringsnumret istället.

Möjligheten finns väl att skurkarna slår upp regnumret och får veta var du bor, så att de kan komma och stjäla hojen. Troligt? Nja... men man vet aldrig.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Att göra såhär är väl inte shysst? Då kanske man ringer runt, får en shysst försäkring, ber att få papper på att man kan få den för det priset, åker och köper bågen och ska försäkra men då kan man ju få ett helt annat pris eftersom den man har fått pris på är en helt annan båge...

- Johan

R400 skrev:
Är du paranoid kan du leta upp en hoj som motsvarar din på
http://www.smr-mc.se/ och lämna ut det registreringsnumret istället.

Möjligheten finns väl att skurkarna slår upp regnumret och får veta var du bor, så att de kan komma och stjäla hojen. Troligt? Nja... men man vet aldrig.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
om dom kollar regnr och ser vart du bor och sedan åker och snor bågen så skall väll du vara gladast av alla du kommer ju nästan garanterat få mer på försäkringen än vad du får för den om du säljer den !!

listorna försäkringsbolaget går efter är det snuskigt höga priser på om man jämför med verkligheten!

och vill dom sno hojen så är det väll lättast att provköra utan att lämna tillbaka hojen!! slipper man och bryta sig in någonstans!! se till att ha något bra i pant!! typ körkortet och ett papper där han tar på sig eventuella kostnader vid eventuell skada!

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
UrbanTiger skrev:
När det gäller bilar så har det förekommit att dom gjort 5 snabba ägarbyten på några pundare och sen gått iväg och provkört utan att lämna tillbaka bilen. Kul att bli av med en kärra för en halv mille och sen förklara för försäkringsbolaget att man inte alls skrivit under ägarbyte och att man dessutom lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt. Samtidigt hos polisen händer ingenting.

Det är därför man inte låter folk provköra bilen ensamma, man ska åka med eller åka efter i en värre bil.

Då brukar det oftast vara rätt risktfritt, men man vet ju aldrig, finns ju idioter till allt.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Klart att du skall ge ut registreringsnumret till seriösa spekulanter.

Dels vill dom ju som folk redan skrivit antagligen begära offerter hos försäkringsbolagen, men även slå mot bilregistret för att se hur många ägare din hoj haft, om den är skattat och besiktigad och om det finns lån på den eller liknande.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
sgtpepper skrev:

Dels vill dom ju som folk redan skrivit antagligen begära offerter hos försäkringsbolagen, men även slå mot bilregistret för att se hur många ägare din hoj haft, om den är skattat och besiktigad och om det finns lån på den eller liknande.
:fakta

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
sgtpepper skrev:
<snip>

Ja, till seriösa spekulanter är det nog ingen fara. Om dom dessutom kommer och tittar på cykeln vet dom ju var den bor och hur garaget ser ut, och allt...

Mitt förslag var bara ett tips på hur man kan göra om man av någon anledning inte vill lämna ut sitt nummer, till exempel till okända röster i telefon. Naturligtvis skall man också påpeka att det är ett annat nummer man lämnar, så att ingen blir lurad.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
sgtpepper skrev:

Exakt. Finns det månntro nån koppling HIT ???

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
mr_rockster skrev:
Att göra såhär är väl inte shysst? Då kanske man ringer runt, får en shysst försäkring, ber att få papper på att man kan få den för det priset, åker och köper bågen och ska försäkra men då kan man ju få ett helt annat pris eftersom den man har fått pris på är en helt annan båge...

- Johan

jo men om du väljer att kolla upp en hoj av samma årsmodell och givetvis modell så kan inte jag förstå hur premien sen ändrar sig när du köper en annat exemplar?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Silwer skrev:
jo men om du väljer att kolla upp en hoj av samma årsmodell och givetvis modell så kan inte jag förstå hur premien sen ändrar sig när du köper en annat exemplar?

Jojomensan, DET kan det utan probs!!
Beroende på VEM du talar med på f-bolaget ifråga, så kan samma cykel, på samma person ge HELT olika premier!!!

Det kallas "slumpus generatus"........
:crash

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
El Presidente skrev:
Jojomensan, DET kan det utan probs!!
Beroende på VEM du talar med på f-bolaget ifråga, så kan samma cykel, på samma person ge HELT olika premier!!!

Det kallas "slumpus generatus"........
:crash
men man måste väl kunna få lite ledning iaf?
eller kan man lika gärna skita i att kolla upp nåt och chansa på tat den man snackar med har en bra dag sen när man köpt hojen?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
På enduromx.com finns under rubriken Varning en beskrivning
hur du som säljare bör agera för att inte bli lurad
Spec. tipset att ta ett foto av den som provkör tycker jag verkar vettigt.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Regnummer, visst...

Själv vill jag gärna ha regnumret på det jag är spekulant på. Har aldrig snott någon båge eller bil och tänker inte heller göra det i framtiden.

Nej, det finns ett annat skäl, nämligen att via telefonens knappsats skicka numret till Vägverket och efter någon minut rasslar det in ett fax där alla tidigare ägare och ev. skulder står uppräknade. Man får reda på om det är en direktimport eller ett MC-lån där bågen/bilen är säkerheten (GE-capital, ex vis) för lånet. Om så är fallet får den inte säljas utan tillstånd.

Obetalda skatter mm kan ju också var intressant?

:)

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...