Lämnade bilen på verkstad.. Kan gå illa.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
De var dags att lämna in bilen på kamremmsbyte bilen är av volkswagen modell vilket betyder att de är svindyrt. Jag lämnar in bil till en välkänd verkstads kedja inte märkes verkstad men de vill gärna kalla sig de.

Tänkte att de kunde fixa mitt oljetråg som läcker ytterst lite i skarven när de endå har bilen inne.
Fick tillbaka bilen i torsdags 10k fattigar men endå nöjd inga mer bil bekymmer på ett tag. tog en sväng idag till affären på vägen därifrån såg jag att den lämnat ett olje pöl där jag stod:gnissla
Hem upp med bilen på domkraft och titta nog fan läkte de men från olje pluggen. Kröp under och torka av pluggen satt helt lös på väg ut:galen Tar mig en närmare titt och ser att de även saknas fyra andra stora bultar till tråget och en halvvägs utskruvad.
Hade tur att jag inte tog mig någon lång resa på motorvägen för då kanske jag haft varken plugg eller olja kvar i bilen.

Ska man behöva göra efterkontroller när man har lämnat in på verkstaden. hade de varit tjejen så hade hon kört tills de rasat.
Ska bli intressant att höra vad de säger imorgon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom jobbar på ackord, bryr sig inte i bilarna eftersom dom får lön ändå och sommarjobbarna vill bara äta glass å snacka skit.

Man ska inte lämna in fordon till för stora firmor, då tenderar det att bli uselt gjort. Mindre firmor är oftast räddare om sina kunder, och det blir mer personligt, man lämnar bilen till han som skruvar med den, inte till nån stressad receptionist...
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Dom jobbar på ackord, bryr sig inte i bilarna eftersom dom får lön ändå och sommarjobbarna vill bara äta glass å snacka skit.

Är fortfarande alla övertygade om att det alltid är bäst när en firma gör jobben? :va

Känner mig bara trygg när det är en firma som vunnit mitt förtroende..
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Ja små verkstäderna är oftast trevligare. Men i detta fall så var de inga av de mindre firmorna som kunde göra kamremsbytet då de behövdes något j...la special verktyg. Tacka vet jag gamla 740 bara att ta bort en kåpa och slänga på remjäveln. Blir nog en saab nästan gång då slipper man iaf rem strulet.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Dom jobbar på ackord, bryr sig inte i bilarna eftersom dom får lön ändå och sommarjobbarna vill bara äta glass å snacka skit.

Man ska inte lämna in fordon till för stora firmor, då tenderar det att bli uselt gjort. Mindre firmor är oftast räddare om sina kunder, och det blir mer personligt, man lämnar bilen till han som skruvar med den, inte till nån stressad receptionist...

Jag håller inte med någonstans, jag har arbetat inom verkstadsbranschen i hela mitt liv både med ackordlön och fast timlön och jag garanterar dig att det inte är så generellt. Givetvis kan det vara så i något fall men knappast alltid. Jag vet både små verkstäder som stora som fuskar och tvärtom som värnar om varenda kund.

Det kan ju bara vart så att killen som gjort jobbet inte mådde bra, hans unge kanske låg inne på sjukhuset och han hade tankarna på annat eller vad som helst. Att rakt av säga si eller så är inte helt rätt, även om jag helt förstår situationen och jag hade själv varit förbannad om det varit min bil.
 

*Snigel*

Guest
Ja små verkstäderna är oftast trevligare. Men i detta fall så var de inga av de mindre firmorna som kunde göra kamremsbytet då de behövdes något j...la special verktyg. Tacka vet jag gamla 740 bara att ta bort en kåpa och slänga på remjäveln.
Blir nog en saab nästan gång då slipper man iaf rem strulet.

Var inte så säker på det, jag körde på motorvägen när ena löphjulet till multiremmen på min 9-5:a skar så remmen gick av.
Det var inte kul att byta :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mindre, privatägda verkstäder är noga med vem de anställer.
Lever på sitt rykte.
Finns de som fuskar.
De försvinner.

Märkesverkstäder anställer de som har utbildning och går med på lägsta lönen.

Snacket om specialverktyg är ofta blaj.
Märkesverkstäder försvarar ofta sina hutlösa timpriser med att de måste ha så många specialverktyg och specialkunskaper.
För att skruva med ett märke.
Allbilsverkstaden löser oftast samma problem till halva kostnaden.



Nu var jag ändå snäll.
Sista gången jag lämnade in en bil på märkesverkstad, så debiterade de 1670 spänn för 57 minuters arbete.
Byte av växellänkage på en Chrysler Voyager.
Strukturtiden är 57 minuter.
Hos min ordinarie bilskruvare (tyckte inte att det var lönt emedan märkesverkstaden hade delarna på hyllan) hade det kostat en femhundring.
Dessutom tog de mer betalt för reservdelen än allbilsverkstaden hade tagit.
Trots att de beställer genom märkesverkstaden.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Min kamrem på a4an va bytt för 500 mil sen när den hoppa 5 hack, verkstaden påstår att spännare och allt sitter rätt, fattar fan inte hur det kan hända.
Bara sallad kvar av toppen kul, jättekul, verkligen skitkul.

Sen skulle dom ta 850 kr/h för att bytta motorn ta 10h och sen "fanns det nästan inga motorer begagnat" så dom gissa på 15k för en.

Icke märkes verkstad skuller ta 650 kr/h det skulle ta 8h och motorer finns från 10k och neråt beroende på miltal.

Nu blir det iof hyra garage för 1250 månaden hittat en exakt likadan motor och väntar på pris på den men troligen runt 7k, Känns som även fast jag får köpa lite kring saker så får jag ett halvårs hyra istället för ett kvitto.
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Mindre, privatägda verkstäder är noga med vem de anställer.
Lever på sitt rykte.
Finns de som fuskar.
De försvinner.

Märkesverkstäder anställer de som har utbildning och går med på lägsta lönen.

Snacket om specialverktyg är ofta blaj.
Märkesverkstäder försvarar ofta sina hutlösa timpriser med att de måste ha så många specialverktyg och specialkunskaper.
För att skruva med ett märke.
Allbilsverkstaden löser oftast samma problem till halva kostnaden.



Nu var jag ändå snäll.
Sista gången jag lämnade in en bil på märkesverkstad, så debiterade de 1670 spänn för 57 minuters arbete.
Byte av växellänkage på en Chrysler Voyager.
Strukturtiden är 57 minuter.
Hos min ordinarie bilskruvare (tyckte inte att det var lönt emedan märkesverkstaden hade delarna på hyllan) hade det kostat en femhundring.
Dessutom tog de mer betalt för reservdelen än allbilsverkstaden hade tagit.
Trots att de beställer genom märkesverkstaden.

Håller med. Krävs det ett specialverktyg så tillverkar ofta den mindre verkstaden detta om det nu krävs för ett särskilt byte av en reservdel.

/J
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
VW/Audi är rätt dåliga bilar med dåliga verkstäder.

Jag hade en VW ett tag. Turbon skar efter 47 mil. Sedan rullade det på med 10 verkstadsbesök per år i tre år.

Efter det testade jag Audi istället. Turbotrycket förvann efter 500 mil. Blev ett besök på verkstaden. Först sade de att det var normalt. Efter lite tjat fick jag dem att fixa. Dessutom skramlade det inifrån instrumentpanelen, bältet gnikade i infästningen, en list satt fel, och det fanns en lackmiss från fabrik. Inget av dessa fel lyckades man laga.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Dom jobbar på ackord, bryr sig inte i bilarna eftersom dom får lön ändå och sommarjobbarna vill bara äta glass å snacka skit.

Man ska inte lämna in fordon till för stora firmor, då tenderar det att bli uselt gjort. Mindre firmor är oftast räddare om sina kunder, och det blir mer personligt, man lämnar bilen till han som skruvar med den, inte till nån stressad receptionist...

Exakt, jag försöker alltid få tag på yrkesfolk som har timpenning oavsett vad det gäller. Då tar de sig tid att göra det ordentligt. Oftast blir det inte dyrare ändå.

Målare är ett klassiskt exempel där folk brukar välja fastpris för att timpennigen "är så dyyyr". Det folk inte tänker på är hur fort en yrkesmålare faktiskt jobbar. Timpenningen kan bli både billigare och ordentligare genomförd.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Exakt, jag försöker alltid få tag på yrkesfolk som har timpenning oavsett vad det gäller. Då tar de sig tid att göra det ordentligt. Oftast blir det inte dyrare ändå.

Målare är ett klassiskt exempel där folk brukar välja fastpris för att timpennigen "är så dyyyr". Det folk inte tänker på är hur fort en yrkesmålare faktiskt jobbar. Timpenningen kan bli både billigare och ordentligare genomförd.
Sant, som elektriker lurar man ofta sig själv om man väljer gå på timme vid "efter jobbet jobb" eftersom folk tror allt tar längre tid och kostar mer. Så bakvänt blir tipset att timme är billigare.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Har nu pratat med dem.
Och vart positivt överaskad. Han bad jätte mycket om ursäkt (lät ärligt) och sa att de skulle ta in bilen imorgon och åtgärda alla fel och de verkligen inte skulle gå till så här.
Jag är nöjd, :banana
Fel kan alla göra men att erkänna dem är inte alla som kan göra på ett bra sätt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att vissa bilverkstäder överlever är för mej en gåta. Dom gör uselt jobb, otrevliga, tar mycket betalt och endå så har dom kunder.

Nu har jag bokat tid hos min lokala lilla mekonomenverkstad. Hoppas jag blir nöjd efter alla lovord jag hört om honom. Märkesverkstaden är dyra, dryga men utför ett bra arbete.

5500:- för en normal 6000mila service är otroligt. 3500:- för en enklare, olja, oljefilter och kupefilter.
Mekonomen tog 1800:- och då byter han även luftfilter, vilket inte är enligt service schema men enligt honom(och mej) något man endå kan göra när man väl håller på.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vet en verkstad här i stan som bytte till OKQ8s bilolja till bilarna de servar. Även fast bilmärket rekommenderar någon av Castrols oljor. Och nu börjar det trilla tillbaka bilar med igenkoksade oljegångar i motorerna, och det byts 2-3st motorer i veckan.
Och inte låter de kunderna få reda på detta...

Nu har de bytt tillbaka till Castrol oljan...
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Vet en verkstad här i stan som bytte till OKQ8s bilolja till bilarna de servar. Även fast bilmärket rekommenderar någon av Castrols oljor. Och nu börjar det trilla tillbaka bilar med igenkoksade oljegångar i motorerna, och det byts 2-3st motorer i veckan.
Och inte låter de kunderna få reda på detta...

Nu har de bytt tillbaka till Castrol oljan...

Om det står Q8 eller Castrol på flaskan har mindre betydelse om oljan är klassad rätt. Så det där låter lite... vandringssägen?
 

*Snigel*

Guest
Om det står Q8 eller Castrol på flaskan har mindre betydelse om oljan är klassad rätt. Så det där låter lite... vandringssägen?

Håller med. Jag har bara kört på Castrol en gång, och jag har haft mååånga bilar, har aldrig haft problem pga "fel" olja..

En gammal skruttbil jag hade hällde jag ÖoB-olja för 19kr/litern i när jag bytte olja, den gick hur bra som helst ändå.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet en verkstad här i stan som bytte till OKQ8s bilolja till bilarna de servar. Även fast bilmärket rekommenderar någon av Castrols oljor. Och nu börjar det trilla tillbaka bilar med igenkoksade oljegångar i motorerna, och det byts 2-3st motorer i veckan.
Och inte låter de kunderna få reda på detta...

Nu har de bytt tillbaka till Castrol oljan...
Jag tror att den (troliga) myten spridits av verkstaden ifråga.
Sanningen är antagligen betydligt värre.
En kompis (tjerring i femtioårsåldern) lämnade alltid in sin bil för service på den lokala verkstaden i det lilla samhälle hon bodde i.
Hon flyttade till ett annat litet samhälle.
Bytte därför verkstad.
Bilen började knacka.
Hon frågade mig om råd.
Jag rekomenderade oljebyte, emedan det tydligt hördes att en hydraulisk lyftare kollapsat.
Brukar bero på skit i hålet = inget tryck.
Ett oljebyte brukar kunna lösa upp avlagringen.
Hon trodde inte på det.
Hade servat sisådär 300 mil tidigare.
Lämnade in.
Ventilkåpan var full med spån.
Oljan antagligen inte bytt.
Någonsin.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En annan sägen är den om tidiga 2000-tals 9-5:eek:r.
Den säger att katalysatorn ligger för nära oljetråget vilket gör att oljan koksar på alla bilar som körs hårt.
Symptom 1 turbon rasar. turbon byts sen rasar hela motorn eftersom oljekanalerna är igentäppta. Inget av detta vill saab ta åt sig på garantin.
sant eller osant?
De som verkligen vet har ingen anledning att tala..
 

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
I ett hus vid skogens slut
Hoj
Suzuki -07
En annan sägen är den om tidiga 2000-tals 9-5:eek:r.
Den säger att katalysatorn ligger för nära oljetråget vilket gör att oljan koksar på alla bilar som körs hårt.
Symptom 1 turbon rasar. turbon byts sen rasar hela motorn eftersom oljekanalerna är igentäppta. Inget av detta vill saab ta åt sig på garantin.
sant eller osant?
De som verkligen vet har ingen anledning att tala..

Turbon på min -98 blev bytt vid 17000 mil tror jag (kan inte exakt miltal i huvudet) än har inte motorn rasat..

Men man ska väl inte säga för mycket. :död
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top