Lämnade bilen på verkstad.. Kan gå illa.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
På första stycket så motsäger jag dig inte, återigen...jag vill framhäva att du drar alla över en och samma kam vilket är FEL. Nu lägger jag ner den diskutionen iaf för den verkar inte leda någonstans.

Andra stycket däremot, ta fram en bilmek från det "gamla gardet" och låt han fastställa en diagnos på en modern motor så får vi se. Det är en sak att felsöka gamla b18 och div. saker från förhistorisk ålder och moderna motorer med oändligt antal sensorer o.d. Jag menar inte att de gamla inte har kunskap för det har dom, det vet jag oxå. Dock så ska man alltid se till bägge sidor av ett mynt vilket du inte verkar så pigg på att göra.

Du verkar redan ha bestämt dig att det är si och så och inget kan få dig att ändra uppfattning. T.ex här på mitt jobb på BMW, jag hade velat se en från det "gamla gardet" höra att en avgasventil är kass när t.ex insprutningsventilerna är i full karriär med att jobba osv. Grundansvaret till att man alltid måste kolla felkoder ligger isf hos tillverkarna och inte mekanikerna, man kollar inte felkoder för skojs skull...man byter gärna delar man vet är trasig utan den biten men om tillverkaren inte betalar ut garantijobb utan en fastställd diagnos via en felsökning med diagnossystem samtidigt som dagens motorer är en hel jävla lära bara det gör att det inte är antingen svart eller vitt.

Ta nu inget som ett påhopp, du har dina åsikter och jag mina. Jag talar från mina erfarenheter i verkstadsbranschen samt mina bekanta.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det med kvalitet håller jag inte med om.
Jag har ägt flertalet olika bilmärken och har inte märkt att BMW skulle hålla bättre kvalitet. Det är bara en myt.

Ingen myt. Många bilar har barnsjukdomar. Min första, en 318 -96 fick stå ut med mer än vad en bil borde klara av. Stod utan huv och med knöliga flyglar ett år ute i snön för att jag inte "fick plats" i garaget jag var med på :mad: på våren lånade jag ett biltema 48 amp batteri och den hoppade igång som om den just varit varmkörd medan min sura A4-05 Jag hade senast knappt startade om det närmade sig nollan.

Har haft 3 st 330XI och alla har gått som drömmar. Lite rost i gasdämparfästena till bakluckan och på en hade en fjäder till bakhjulen gått men då hade vi dragit en 1-tons bromsbänk från dalarna till sthlm i snöoväder.

Polaren har misshandlat e34 och e36 323 så man undrar vad det har under huven på dessa bilar. Maskinellt i alla fall är Jag klart imponerad.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Eller så tar man den sanna versionen om den koksande oljan.

Var väl om jag minns rätt garantiåtgärd på det. Problemet var att hade du bommat en serviceintervall med tio mil kunde du glömma att få det på garanti. Hade du kört för länge med det kunde skadan redan vara skedd. Tittar du på begagnad kan den ha kört för länge innan åtgärd och ha tagit stryk.

Aldrig en 9-5 före -06 för mig, om alls.

Och det allra roligaste med hela den historian är det att även om det börjat uppstå symptom på igensatt vevhusventilation, så står inte Saab för kostnaden för förebyggande åtgärder.
Bara att snällt hosta upp de 1957:- det kostar...
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt

Kan stämma.
Men jag är fortfarande en person som inte vill att lister ska släppa, det knarrar i plasten i inredningen och elen till backspeglarna glappar om jag köper en bil för en halv-en miljon På en volvo eller liknande är det ok. Man får ingen lyxbil för 200-300k.

Dessutom blir man fortfarande omkörd av en gammal skoda med fyrhjulsdrift när det är snöslask :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Däremot måste jag byta växellåda i den här, det fick jag göra i den första saaben jag hade också.

:lol



SAAB. Görs de fortfarande? Jo, vänta det är ju de bilarna som prisdumpas på blocket! Eller vad sägs om 50.000Kr i värdeminskning per år? Biiilliigt. :D
http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_5_2_0T_KOMBI_FYND_21987584.htm?ca=23_10&w=3

Kan stämma.
Men jag är fortfarande en person som inte vill att lister ska släppa, det knarrar i plasten i inredningen och elen till backspeglarna glappar om jag köper en bil för en halv-en miljon På en volvo eller liknande är det ok. Man får ingen lyxbil för 200-300k.

Dessutom blir man fortfarande omkörd av en gammal skoda med fyrhjulsdrift när det är snöslask :hihi


Men vad snackar du om pojkvasker? Yttra dig inte i saker du inte begriper eller vet något om. Det blir inte bra likcsåmm.
 
Last edited:

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Ort
I ett hus vid skogens slut
Hoj
Suzuki -07
:lol



SAAB. Görs de fortfarande? Jo, vänta det är ju de bilarna som prisdumpas på blocket! Eller vad sägs om 50.000Kr i värdeminskning per år? Biiilliigt. :D
http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_5_2_0T_KOMBI_FYND_21987584.htm?ca=23_10&w=3

En bil kan väl va bra fast den är billig? Jag har alltid köpt bilar billigt och sålt dem dyrare, vilket i princip aldrig har inneburit att de har varit bättre när jag har sålt dem än när jag köpte dem.

Och Saab är ju knappast det enda märket som har rasat i pris det senaste året. :7peta
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men vad snackar du om pojkvasker? Yttra dig inte i saker du inte begriper eller vet något om. Det blir inte bra likcsåmm.

Känner många som köpt BMW (själv har jag aldrig ens nästan haft råd att köpa en splirrans bmw :näsblod) och samtliga har haft en massa irriterande småfel som jag tog upp tidigare. Detta tycker jag inte är acceptabelt med tanke på vad bilarna kostar.

330 Ci cab, X5, (E65)760... alla med små irriterande "skönhetsfel".
Några andra märken i samma prisklass kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag inte klämt och känt på några.

Roliga som fan på torr asfalt dock, och stryktåliga som få. Annat kan man inte säga :hihi

Sen vet jag inte om de du träffat som kör BMW är magiska bakom ratten. Men RWD på 200kusar+ får lätt smisk av något effektfattigare 4wd när det är snorigt på vägbanan. Det är bevisat mer än en gång.

Även på isbanan får en BMW i regel smisk av tom volvo 460 under lika villkor (däck etc.), eftersom FWD kan ligga på bra mycket bättre när det börjar svänga.

x-Drive är dock en annan femma :hihi

Inbillar du dig annat ljuger du för dig själv :fakta

Edit: Detta gäller såklart överlag, inte bara bmw.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
:lol



SAAB. Görs de fortfarande? Jo, vänta det är ju de bilarna som prisdumpas på blocket! Eller vad sägs om 50.000Kr i värdeminskning per år? Biiilliigt. :D
http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_5_2_0T_KOMBI_FYND_21987584.htm?ca=23_10&w=3

50 kkr per år är inte så farligt. Inte jämfört med denna. 730 kkr till 499 kkr på under ett år. :D

Har faktiskt inte hört ngn säga "Volvos värde varar" på rätt länge.

http://www.blocket.se/kristianstad/Volvo_S80_V8_AWD_Executive_21051912.htm?ca=23_10&w=3
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
:SAAB. Görs de fortfarande? Jo, vänta det är ju de bilarna som prisdumpas på blocket! Eller vad sägs om 50.000Kr i värdeminskning per år? Biiilliigt. :D
http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_5_2_0T_KOMBI_FYND_21987584.htm?ca=23_10&w=3
.

Känns väl ok. En bil som tappat 150K på 3år och 17500mil.
Jämför det med
http://www.blocket.se/stockholm/Tillfalle__X5_3_0_med_M_Sportpaket_22048835.htm?ca=11&w=2
och saaben var rena rama sparbössan i värdeminskning.

Edit: Vill ju inte famstå som någon saab älskare. Men 50K per år samt per var 5k mil är nog det man ska räkna med i värdeminskning på en ny bil, oavsett fabrikat.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Känner många som köpt BMW (själv har jag aldrig ens nästan haft råd att köpa en splirrans bmw :näsblod) och samtliga har haft en massa irriterande småfel som jag tog upp tidigare. Detta tycker jag inte är acceptabelt med tanke på vad bilarna kostar.

330 Ci cab, X5, (E65)760... alla med små irriterande "skönhetsfel".
Några andra märken i samma prisklass kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag inte klämt och känt på några.

Roliga som fan på torr asfalt dock, och stryktåliga som få. Annat kan man inte säga :hihi

Nu vet jag inte vad du menar med 'småfel' men ingen har påstått att BMW-bilar är felfria. Det jag hävdar dock är att de håller en relativt hög kvalitet jämnfört med VW, Volvo, SAAB osv. Det där som du tog upp med lister som lossnar, knarrande interiör är inget jag någonsin upplevt eller hört någon annan ha problem. Den generella uppfattningen vågar jag snarare påstå vara att interiörerna har en kassaskåpkänsla av kvalitet och kompakthet. Inga billiga plastvred som du hittar i t.ex. Volvos "premiumbilar". Att slänga sig med uttalanden som dina kan endast ses som oseriöst och rakt ut fel.


Sen vet jag inte om de du träffat som kör BMW är magiska bakom ratten. Men RWD på 200kusar+ får lätt smisk av något effektfattigare 4wd när det är snorigt på vägbanan. Det är bevisat mer än en gång.

Även på isbanan får en BMW i regel smisk av tom volvo 460 under lika villkor (däck etc.), eftersom FWD kan ligga på bra mycket bättre när det börjar svänga.

x-Drive är dock en annan femma :hihi

Inbillar du dig annat ljuger du för dig själv :fakta

Edit: Detta gäller såklart överlag, inte bara bmw.

Nu är jag knappast någon expert på rally, snö- eller grussmisk och jag vet inte hur BMW:s bilar står sig mot de andra. Men visst, jag kan inte minnas att jag sett BMW i WRCC någon gång. Men vad det har med tråden att göra vet i tusan.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Känns väl ok. En bil som tappat 150K på 3år och 17500mil.
Jämför det med
http://www.blocket.se/stockholm/Tillfalle__X5_3_0_med_M_Sportpaket_22048835.htm?ca=11&w=2
och saaben var rena rama sparbössan i värdeminskning.

Edit: Vill ju inte famstå som någon saab älskare. Men 50K per år samt per var 5k mil är nog det man ska räkna med i värdeminskning på en ny bil, oavsett fabrikat.

Om du snittar 50k/år i värdeminskning på en vanlig bil i kvartsmiljonklassen så vill jag nog påstå att du har större värdeminskning än normalt. Jag hävdar att värdeminskningen normalt ligger runt en halvering vart 3-4 år. Dvs i SAAB-fallet där bilen kostade runt 225-250 tKr ny borde den ligga på 100-125 tKr (~30.000Kr/år, inte 50.000Kr/år) om det är en 2004 och den är normaluttrustad. Sen är det självklart så att ju dyrare bilen är från början dess mer tappar den i värde, men även här brukar det stämma hyfsat med en värdehalvering efter 3-4. Kanske att de faller lite mer iofs, men det beror helt på vilken bil det är.

Något många inte tänker på är att värdeminsmningen är ofta den största kostnaden för en bil. Trots detta stirrar sig folk blinda på bensinförbrukning och satsar på en "något billigare bil" istället för att kosta på sig en i drift billigare bil. Ett exempel på detta är folk som köper en 1-2 år nyare VW Passat än en "dyr" BMW. Att kamremsbytet sen kostar 10.000Kr, att kvaliteten är sämre, att bilen ser och känns billigare ut och är tråkigare att köra prioriterar man bort. Dumsnålt om du frågar mig. BMW byter man i princip stift och olja på, that's it. Dessutom är det ofta så att man får tillbaka den där mellanskillnaden i inköp mellan Passaten och BMW vid senare försäljning.

Men men, jag är inte här varken för att helgonförklara BMW eller konvertera er snålbilsägare. Vad mig anbelangar får ni köra vad ni vill. Jag tycker bara att det är billigare att köra premiumbilar i längden. Och roligare förstås. :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om du snittar 50k/år i värdeminskning på en vanlig bil i kvartsmiljonklassen så vill jag nog påstå att du har större värdeminskning än normalt.

Tycker jag nog inte. Tycker mest att det är vi svenskar som hissar gamla skitbilar till skyarna i pris.
V70 ny pris 270-300k
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_Sport_Edition_170hk_Automat_Drag_22111054.htm?ca=11&w=2
V70 igen Fast nog billigare från början
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70_Bi_Fuel_Kinetic_22110158.htm?ca=11&w=2

Passat gissar 250ny
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_2_0_FSI___Business___22107884.htm?ca=11&w=2

Det flesta normala(250-400K i nypris) bilar ligger i runda slängar på 50k per år.
Att år 1 är mest och år tre minst är ju självklart precis som att år fyra är ännu mindre värdeminskning. Sen att jag vill värdera min privata Toyota till massor är nog snarare mina ekonomiska intressen framför marknadsvärde.

Nej, verkligen inte. Men nu förstår jag att du har en värdeminskning på 50.000Kr per år. :)

Nej det har jag inte. Gissar 100K på 3år :whip

(Fast mitt nypris var 140 (berlingo Hdi) och beg tre år gammla ligger runt 50.)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dessutom blir man fortfarande omkörd av en gammal skoda med fyrhjulsdrift när det är snöslask :hihi
Inte i XI´n:)
Själv är Jag rutten på att sladda RWD men polaren Jag nämnde som torterat div 323 vaknar till liv när det snögar. Han hänger man fan inte på. Fort och brett går det. Har åkt med men då klöste Jag sönder instrumentbrädan, har aldrig varit så rädd.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.

Men nu räknar ni ju bara på nya bilar!? Så vi som är "snålbilsägare" och köper bilar som inte är spritt nya vi måste ju vara mest ekonomiska eftersom efter 100k strecket så blir ju värdeminskningen betydligt mindre.
Jag ska köpa en BMW som nästa bil bara för att jag gillar att prova olika märken för först då kan man göra en ordentlig uttalande.

Tråkiga men bmw är att de är omöjligt att gå in till en handlare och få någon som helst uppmärksamhet om man inte är över 35 och kommer i kavaj. och att de är svindyra att försäkra för den yngre generationen.
Utseendet kan väll diskuteras tycker de sett likadana ut sedan början av 90 talet.
 
Last edited by a moderator:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men nu räknar ni ju bara på nya bilar!? Så vi som är "snålbilsägare" och köper bilar som inte är spritt nya vi måste ju vara mest ekonomiska eftersom efter 100k strecket så blir ju värdeminskningen betydligt mindre.
Jag ska köpa en BMW som nästa bil bara för att jag gillar att prova olika märken för först då kan man göra en ordentlig uttalande.

Tråkiga men bmw är att de är omöjligt att gå in till en handlare och få någon som helst uppmärksamhet om man inte är över 35 och kommer i kavaj. och att de är svindyra att försäkra för den yngre generationen.
Utseendet kan väll diskuteras tycker de sett likadana ut sedan början av 90 talet.

Oj oj, den tog nog skruv med tanke på att du fulciterar mig på det sättet. Känsligt? :D :hihi

Som tidigare sagt:
Zee skrev:
...jag är inte här varken för att helgonförklara BMW eller konvertera er snålbilsägare. Vad mig anbelangar får ni köra vad ni vill.

Jag menar inte att något märke är "bäst", vi är inte 7 år och bor i en sandlåda i Nyköping. :hej

Min högst personliga poäng var att man ofta får mer bil, bättre bil och roligare bil om man inte är dumsnål vid inköp av bil. Pengar som man ofta får tillbaka vid senare försäljning, billigare service eller vad det nu kan vara. Det gäller såväl nya som begagnade bilar. Kostnaden för en bil vet du först när du sålt den, för då kan du se vad du förlorat i värdeminskning, kostnader för försäkring och underhåll samt ev. reparationer.




Fortsätt. :)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top