Lämnade iväg bilen på försäljningsuppdrag, säljaren gick ut med felaktig/negativ info

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om man nu har en lite ovanligare bil varför lämnar man den till KVD öht?

Det finns i min mening ingen kanal som slår blocket. Ja man får stå ut med diverse idioter som ringer och mailar men det blir garanterat rätt om man gör det själv och det kostar nästan gratis.

Ställde mig samma fråga. Det är ju lätt att strö salt i såren så här efteråt.

Har inga personliga erfarenheter av KVD mer än att en kompis en gång köpte en transportbil där det uppstod en del dyrare kostnader strax efter köpet. Brister som KVD missat att ta upp i sin beskrivning av objektet.

Ett annat fenomen är ju folk som har länkat objekt på diverse forum från KVD (och kronofogden) som sedan ligger på blocket ett par veckor senare till ett högre pris hos någon mindre seriös aktör. Där man ändrat lite på något utrustningsväg, bytt fälgar eller dylikt och chansar på att någon ska nappa.

Folk har är långsinta. När vi pratar om speciella objekt brukar entusiasterna ha koll på dem långt senare när de dyker upp på annons på nytt även om säljaren har gjort ett gediget arbete för att sopa igen spåren att det är samma objekt som låg ute på KVD eller någon mindre seriös handlare där ute. De har en tendens att vandra runt mellan olika firmor. Iskalla på marknaden.

Vill poängtera att jag inte betraktar KVD som mindre seriös eftersom jag som sagt inte har belägg för det. Däremot är det kanske inte de bästa objekten med bäst historik som hamnar där. Det ska man ha klart för sig. Ett starkt skäl att jag personligen aldrig skulle anlita dem till något om jag nu inte hade en gäng fordon som t ex hantverk eller transportsektorn som jag ville bli av med smärtfritt utan att bry mig om att få ett bra pris. Har man ett seriöst objekt är det bättre att låta någon handlare ta hand om försäljningen mot kommission om man nu inte vill sköta försäljningen själv. Jag har full förståelse för att vissa vill slippa den processen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu vill jag inte vara negativ på något sätt MEN.

Det är en udda bil, den är importerad. Det är tvivelaktig mätarställning. Jo besiktnings papperen stämmer inte, då är det tvivelaktigt.
Sen hävdas det att det inte går att läsa ur mätarställningen ur andra cpuer i bilen, pga udda modell.

Min tidigare import Volvo. 17k mil men jag visste att denna rullat bra mycket mer. Köpte billigt och ingenstans ur abs enheter mm gick det att läsa ur mätarställning. Den var det fuffens med, men jag hade 15k bra mil med bilen. Det var en ful import och jag betalade där efter, men säljaren från början hävdade annat.

Kompisen köpte en A2a från Tyskland. Hade gått 4 eller 6k mil. Efter någon vecka hittades ett servicekvitto på 35k mila service. Blåst kallas det, men bilen rullade i hans ägo 10år till och mätaren stod på 37 nu när den dog.

Hur ska någon veta att inte din bil är precis som dom jag nämner ovan.

Jag vill nog hävda att gemene man ser din merca på precis samma sätt som jag såg min Volvo.

Snowman89

Guest
Om man nu har en lite ovanligare bil varför lämnar man den till KVD öht?

Det finns i min mening ingen kanal som slår blocket. Ja man får stå ut med diverse idioter som ringer och mailar men det blir garanterat rätt om man gör det själv och det kostar nästan gratis.
Jag hade den ute på blocket tidigare men vart nerringd av diverse idioter.
Jag har varken tid eller lust att dras med sånt folk, så jag kollade med KVD och fick ett bud under vad jag ansåg att jag kunde få för bilen men som ändå kändes okej.
Så givetvis kändes det lockande att slippa visa upp bilen för div gasglada 18-åringar som sen ändå inte har pengarna utan bara är ute efter att få gasa av sig lite..
Nu vill jag inte vara negativ på något sätt MEN.

Det är en udda bil, den är importerad. Det är tvivelaktig mätarställning. Jo besiktnings papperen stämmer inte, då är det tvivelaktigt.
Sen hävdas det att det inte går att läsa ur mätarställningen ur andra cpuer i bilen, pga udda modell.

Min tidigare import Volvo. 17k mil men jag visste att denna rullat bra mycket mer. Köpte billigt och ingenstans ur abs enheter mm gick det att läsa ur mätarställning. Den var det fuffens med, men jag hade 15k bra mil med bilen. Det var en ful import och jag betalade där efter, men säljaren från början hävdade annat.

Kompisen köpte en A2a från Tyskland. Hade gått 4 eller 6k mil. Efter någon vecka hittades ett servicekvitto på 35k mila service. Blåst kallas det, men bilen rullade i hans ägo 10år till och mätaren stod på 37 nu när den dog.

Hur ska någon veta att inte din bil är precis som dom jag nämner ovan.

Jag vill nog hävda att gemene man ser din merca på precis samma sätt som jag såg min Volvo.

Fast jag vill ändå hävda att det är en STOR skillnad mellan att lägga fram fakta och att säga att mätaren är skruvad, eller?
Hade man skött det snyggt så borde man väl ha kollat det en extra gång via mig innan man går ut och säger att mätaren är skruvad.
Sen går våra åsikter om vad som är tvivelaktigt eller ej tydligen isär.

När det finns 3st mätarställningar dokumenterade via besiktningar på 1ägare, där den första är tex 30000 och efterföljande 22000 respektive 230000 och mellan besiktning 1 och 2 gjordes en service vid 22500.
När jag köpte den har den då gått 23500miles och jag ställer då om den till kilometer igen och då har den gått 37600km.
Så besiktning 1 är 30000km, 2 blir 35200km, 3 blir 36800km och servicen på 36000km
Visst är det olyckligt men jag anser inte att det är tillräckligt för att man ska utgår från att bilen skulle ha gått 350000km..

Eftersom du tar upp exemplet med din "kompis" så antar jag att även den bilen hade rullat ca 10månader i Tyskland och då lyckats avverka alla milen inom de månaderna?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Jag hade den ute på blocket tidigare men vart nerringd av diverse idioter."

Då får du väl göra som många gör, skriva: "Första kontakt via mail"
Är man verkligen intresserad och då inte av att pruta det första man gör, så lär man nog orka plita ner ett mail..

Snowman89

Guest
"Jag hade den ute på blocket tidigare men vart nerringd av diverse idioter."

Då får du väl göra som många gör, skriva: "Första kontakt via mail"
Är man verkligen intresserad och då inte av att pruta det första man gör, så lär man nog orka plita ner ett mail..

Problemet med det är dock att man drabbas av folk som bara vill ha mer bilder eller undrar om fordonet finns kvar, för att sen inte höra av sig mer..
Hoppas de på att bilen är såld eller varför hör man av sig med den frågan om man sen inte är intresserad?

Ovanstående är egentligen varför jag vänder mig till en firma som KVD.
Jag har bättre saker för mig än att svara på mail med dumma frågor, vilket gör att jag är beredd att sälja bilen billigare via en firma.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
En BMW man vill sälja för pengar bör ha rikligt med dukumentation som dessutom går att verifiera medelst register utdrag hos BMW eller att man ringer ev handlare/Verkstad i utlandet.

Den så kallade ljusmodulen kan en skruvare värd sitt salt manipulera.

Snowman89

Guest
En BMW man vill sälja för pengar bör ha rikligt med dukumentation som dessutom går att verifiera medelst register utdrag hos BMW eller att man ringer ev handlare/Verkstad i utlandet.

Den så kallade ljusmodulen kan en skruvare värd sitt salt manipulera.

I mitt fall så finns dokumentation i form av servicear från när den var ny.
Smolket i bägaren är att den hamnar i händerna av en väldigt oteknisk person som lyckas ställa om mätaren till miles, men inte lyckas ställa tillbaka det och besiktar bilen så..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fast jag vill ändå hävda att det är en STOR skillnad mellan att lägga fram fakta och att säga att mätaren är skruvad, eller?
Hade man skött det snyggt så borde man väl ha kollat det en extra gång via mig innan man går ut och säger att mätaren är skruvad.
Sen går våra åsikter om vad som är tvivelaktigt eller ej tydligen isär.

Klart att det är en stor skillnad. Jag om jag nu skulle leta sådan bil skulle inte bry mej om din mätare.
Men vid en första anblick så ser det tvivelaktigt ut.
Min V70 var samma ägare utomlands som i Sverige. Sen såldes den. Bara fuffens. Något jag visste men priset var reglerat efter ev fuffens, så det var bara att slå till.

Polarens A2a var 2 eller 3 år gammal. Hur milen hunnits med vet inte jag, men den är död idag. Tjänade honom över 10år och slutade med över 30k mil på mätaren. Med 35 till så måste man ju säga att det var en bra bil.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...