Lämplig gammal kvartersracer

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
Ohoj!

Kort resumé:
Jag är gammal hojåkare som de senaste åren lagt krut på seglingen istället. Har nu kommit fram till att har man inte mer än 3 timmar på en vardagskväll är det trevligare att åka hoj än att segla. Har alltså köpt en NSR125 till tjejen (som är från Frankrike och därför har A1 kort på köpet).

Hade tänkt mig en RD350 åt mig själv, bra för de korta, roliga, intensiva turer jag planerar.

Dessa är dock svåra att få tag på i lämpligt skick.

Sen är det det där med försäkring:
Försäkring är löjligt billig om hojen är nyast 1985. (1300kr)
Annars blir det dyrt (RGV250 ca 6000kr/helår för mig....)

Frågan är alltså:
Vad finns det för ROLIGA hojar för korta turer fram till 1985? Jag är INTE allergisk mot 2-takt..... Budget ca 20kkr.

/Karl-Oskar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Oj, det var ju dyrt för RGVn! Säkert finns det 4 taktshojar, typ min ZXR från 89 som kan vara billigare än så för dig att försäkra.

RD 350 är ju ett givet val ja, men som du säger börjar de flesta bli lite slitna. Nån annan lika liten och rapp hoj än RD 350 hittar du nog inte från innan 85.
 

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
Jo vars

PacMan skrev:
Oj, det var ju dyrt för RGVn! Säkert finns det 4 taktshojar, typ min ZXR från 89 som kan vara billigare än så för dig att försäkra.

RD 350 är ju ett givet val ja, men som du säger börjar de flesta bli lite slitna. Nån annan lika liten och rapp hoj än RD 350 hittar du nog inte från innan 85.

Jag kanske ska definiera ROLIGT:

- låg vikt
- hög effekt
- snabbstyrd

OBSERVERA: Detta är INTE en första hoj. Jag har åkt FZR1000 och ZX9 tidigare...

RGV250 och RD350 är som sagt givna.....

RD500 har 2 cylindrar och kolvar för mycket att horna.....

Har inte Kawa eller Honda haft några ROLIGA hojar kring dessa år?

/Karl-Oskar
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
kalleb skrev:
Jag kanske ska definiera ROLIGT:

- låg vikt
- hög effekt
- snabbstyrd

OBSERVERA: Detta är INTE en första hoj. Jag har åkt FZR1000 och ZX9 tidigare...

RGV250 och RD350 är som sagt givna.....

RD500 har 2 cylindrar och kolvar för mycket att horna.....

Har inte Kawa eller Honda haft några ROLIGA hojar kring dessa år?

/Karl-Oskar

Om du tittar tillbaka en 12-13 år till (början av 70talet) så har ju Kawa sin H2 och H1. 750cc trecylindrig tvåtaktare resp H1 500cc.

(dammit, de följer nog endast två av dina kriterier, relativt hög effekt och biliga och försäkra)

Låter nog som en RD350 är det mest givna. Har sett flera för ca 10k så kan lite renovering läggas på dem så har du en fräsch hoj för kanske 15-16k. Kolla in kategorin "Byggen" under Styling och utseende. En kille där som bygger om en RD350. Ser ut att kunna bli ett klockrent bygge!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
kalleb skrev:
Jag kanske ska definiera ROLIGT:

- låg vikt
- hög effekt
- snabbstyrd

/Karl-Oskar

OK, då hajar jag att du vill ha en RD. Jäkligt rolig hoj på SMÅ kurviga vägar....när den funkar :gnissla . För min del var det en lättnad att byta till 4-takt, men riktigt låg vikt blir det i stort sett bara på en 2-taktare, i alla fall från 80-talet, och det finns ju som sagt inte så många modeller att välja på då.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En Rd 350 är fortfarande rätt mkt hoj för pengarna om man utgår från dina behov. Problemet är att hitta ett fint ex, många man sett på Blocket är riktiga lik. Rekommenderar att du kollar in Svenska RD klubben, www.rd.just.nu, där bör du kunna hitta fina ex och en del tips om vad du ska tänka på som RD-ägare.

En Honda som jag spontant kommer att tänka på är CBX 750 F....94hk, fan vet hur det är med vikten dock.
 

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
Cbx

Har redan haft GPZ900

Den är rätt trevlig, men uppfyller enbart ett kriterium.

- effekt

Riktig släde i böjarna, och knappast snabbstyrd.

Faller hela tiden tillbaka på Rd.... Var och tittade på en igår, ramlagren var så dåliga att man trodde det satt en dvärg med hammare inne i vevhuset...

Sånt är jobbigt...

/Karl-Oskar
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag lämnade in min 350-vev lös för byte av ramlager. Över 4000 spänn kostade det kalaset. Sånt kan vara bra att ta med i beräkningarna.
 

kalleb

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
RGV 250
Rgv 250

Bidde en RGV250 -91

Konstaterade att den är bättre i all avseenden..... Förutom kultfaktor då...

Cykeln jag fick tag på har varit bankörd, så nu letar jag efter verkstadsbibel för att tex koppla in oljepumpen igen...

Nån som har nån liggandes....?

Motorn är nyligen genomgången med nya cylindrar och kolvar...

Går riktigt bra, men MYCKET jobbigt med raceväxling - 1:an uppåt....

/Karl-Oskar
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top