lämplig offroad/äventyr

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
ska iväg i öst-europa nu i sommar och söker en ny hoj... prisklass ca 30K
Vi ska åka två på den under vissa perioder så den måste klara passagerare.
helst inte för stor och klumpig, några år på nacken bryr jag mig självklart inte om.
kommer att bli mkt grusvägar och en del körning på öppen vidd. har tittat på hojar som aprilia pegaso, bmw 650, klx 650 etc. Med rätt däck så kanske någon av dem kan vara lämpliga? Även med service och flickvännen i åtanke.

klx:en verkar kanske för obekväm för passagerare men verkar smidig,
pegason och bmw:en är större och kanske både kan ta mer packning och är lättare att sköta
men!

Alla förslag är välkommna!!

frågor om resan är onödigt, jag blir bjuden på den, allt jag vet är det jag nämnt, kompisen som blir "guide" kör själv på en ktm adventure... men de verkar dyrare tyvär.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Aprilian är en av de populäraste hojjarna av den här typen, och den har gjort sig förtjänt av det.

Jag skulle inte välja kawasakin, den e inte lika lämpad för det här i min åsikt.

Annars är hondas Africa twin en riktig slitvarg som börjar bli kulthoj. Den motorn är det riktigt bra tryck i. Sen vet jag inte om den är så väldigt behaglig att åka bak på

När man lix kollar honda kan man spana in dominator också. Jag får för mig att det är mer komfort på den hojjen men motorn är mycke slöare.

Yamahas XT600 funkar väl också

Skulle jag välja mellan två modeller voer det Aprilian och Africa twin.
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Aprilian är en av de populäraste hojjarna av den här typen, och den har gjort sig förtjänt av det.

Jag skulle inte välja kawasakin, den e inte lika lämpad för det här i min åsikt.

Annars är hondas Africa twin en riktig slitvarg som börjar bli kulthoj. Den motorn är det riktigt bra tryck i. Sen vet jag inte om den är så väldigt behaglig att åka bak på

När man lix kollar honda kan man spana in dominator också. Jag får för mig att det är mer komfort på den hojjen men motorn är mycke slöare.

Yamahas XT600 funkar väl också

Skulle jag välja mellan två modeller voer det Aprilian och Africa twin.

tack så hemskt mkt för ett snabbt svar!
africa twin har jag kollat på, verkar ordentlig och den vet man juh att den fungerar. men den ser onekligen klumpig ut?
ngn som kört africa twin?
hondan vet jag att det finns mkt offroad däck till, hur är det med aprilian? tror det är den jag är mest intresserad av trots allt.
såvitt jag förstog på andrej så behövde jag två uppsättningar, landsvägsdäcvk i början och sedan bytte till så offroad det bara gick.
verkar alltså inte som att det ska bli asfalt över huvud taget under den sista fasen av resan.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Suzuki Dr800 :tummenupp funkar likväl på grusväg som motorväg i 130 marchfart.
sen går de bra o skjutsa på den.. :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har kört Africa twin och den e STOR men den känns inte direkt klumpig. Den är ju precis vad den utger sig för att vara, en hoj för att åka både på och av vägen. Det innebär att det blir inga knixiga stigar men grusväg och skogsväg funkar.

När det gäller däck så kan du välja ett grovmönstrat med så stort avstånd mellan klackarna som det går fast det ska fortfarande uppföra sig som att det är runt. Det går bra att köra grusväg med och allt annat förutom blött gräs eller blöt jord. Jag tränar grusväg med Aprilian nu och då, och jag har inget mönster alls i däcken. (rena slicks)

Glömde bort tenere, den kan vara ett alternativ också
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
tenere tycker jag verkade rätt hyfs. likaså africa twin och andra nämnda. frågan är bara om vad som är smidigast? vill ha en så liten hoj som bara möjligt för ändamålet, hatar stora hojar.. hata kanske är väl starkt men tex honda varadero 1000 tycker jag känns hemsk till att köra grusväg med (testat min svärfars, men den är på tok för dyr endå)
känns som att det är varaderon och dess likar som tagit över offroad marknaden, och alla verkar hemskt klumpiga och beter de sig som varaderon så vet jag inte hur jag skulle klara offroad i ett längre perspektiv.
finns en och annan adventure för strax över 30K ibland, kan dessa vara något eller finns det liknande? den ser inte alls lika "tung" ut.
den enda erfarenhet jag har av offroad är fiddykörning och en gammal xr 600 som vi hade i skogen, en sån sätter sig dock inte tjejen på :va
var och kollade på aprilian i lördags på kvällen, verkar robust och kändes bra under de garagevändningar och inbromsningar jag testade mig på.

alla förslag är jätteintressanta, men skriv fakta om hojarna, för och imot helst.
med tanke på att jag inte har så stora möjligheter att testa hojarna i sitt rätta element så behövs detta för att man inte ska åka på onödiga nitlotter..
hur är kawan ang motor/service t ex?
 

Dr.Bike

Guest
Vare sig negertwinnen eller tjocke doktorn ÄR särskilt stora och ffa INTE klumpiga. Det är tankens silhuett som lurar ögat på betraktaren.
Klär man av respektive hoj tanken så ser de nakna ut som vilken liten 250/500 som helst! Faktiskt.
DR800 särskilt eftersom den är encylindrig.
Afrikas konung har ju V-tvin, och i mitt tycke den motor som Transalpen alltid skulle haft. Haja vilken maskin det hade varit!
Annars resonerar jag som dig, och de största s.k offroadjärnen som GS och Varadero, Capo Nord osv går fetbort. De har inga förmågor utanför vägen i egentlig mening, utan är bara stora "transportörer" Det är ju inte hojåka i mina ögon att bara transportera sig 400 mil sittandes rätt upp och ned.
Men det är jag det. Och till DEN typen av körning är de naturligtvis oslagbara.

Har nu själv en "liten" XL600 som väl kanske är i klenaste laget för skjuts OCH packning, särskilt på långa sträckor.
Eller...egentligen inte. Det är bara vi nutidsmänniskor som är så förbannat bortskämda.
Morsan och farsan åkte land och rike kring på en AJS 500-stånka och den hade väl runt 25 hästar.
Det gick då, så visst klarar vi oss nu.
Se på V.Saarela uppe i Boden som kör en liten Honda 125 scooter/asienmoppe långa sträckor. Det går! Nyteknik som körde Alperna/Dolomiterna på en Deauville - strålande.
Men moderna människans referens är motorväg.
Och det är väl inte det du tänkte på i första hand, utan snarare vägar där man i bästa fall har en snitthastighet på 70 Km/h antar jag?

Och då helt plötsligt kommer många fler hojar in i bilden.
 
Last edited:

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
du har alldeles rätt dr bike. vi pratar inte om några autobahn pendlare utan en hoj som klarar skjuts och lite packning på främst grus och asfalt gällande små serpentinvägar.
medelhastighet 70km/h.
Så africa twinen är alltså ett bättre val än aprilian som jag vart sugen på då?
Den är juh väldigt liten och verkar jävligt optimal för ändamålet.. men jag har knappt lagt ögon på en africa twin eller de andra hojarna, de har alltid setts som tråkiga eller ointressanta...

självklart så ändras prioriteten till annat iom att man utvecklas och finner sina stilar inom motorcykelkörningen.
ska genast se ang om det finns någon honda i närheten som jag kan åka och provköra.

God jul sålänge! snart bara en timme kvar! ta vara på den...
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Vill du kunna köra hyffsat bekvämt med skjuts och packning men samtidigt ha en ok grushoj så satsa på Africa Twin eller Super Tenere.

Kommer du alltid köra med full packning och skjuts? I så fall kommer inte de lite "smidigare" hojarna att kännas fullt så smidiga längre. Skjutsade tjejen på min DR förut och den kändes nästan som en moppe . Lär ju vara samma med klxen och pegason.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
En sak som är värt att tänka på är väl just tillgängligheten på reservdelar osv ifall nåt går sönder under resans gång. Då är de oftast lättare att få tag på grejer till ett större/mer känt märke som tex Honda.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du har alldeles rätt dr bike. vi pratar inte om några autobahn pendlare utan en hoj som klarar skjuts och lite packning på främst grus och asfalt gällande små serpentinvägar.
medelhastighet 70km/h.
Så africa twinen är alltså ett bättre val än aprilian som jag vart sugen på då?
Den är juh väldigt liten och verkar jävligt optimal för ändamålet.. men jag har knappt lagt ögon på en africa twin eller de andra hojarna, de har alltid setts som tråkiga eller ointressanta...

självklart så ändras prioriteten till annat iom att man utvecklas och finner sina stilar inom motorcykelkörningen.
ska genast se ang om det finns någon honda i närheten som jag kan åka och provköra.

God jul sålänge! snart bara en timme kvar! ta vara på den...

men de som talar för en dr800 före en africa är ju pris. african har ju ett högt andrahands värde, får en nyare doktor med mindre mil för samma pengar :tummenupp
billigast på blocket som jag hitta nu
http://www.blocket.se/vi/12359354.htm?ca=4_s
en 92 för 35papp. 6500+mil

detta är den dyraste doktorn som är en 96,a med 2400mil typ.
http://www.blocket.se/vi/12508358.htm?ca=4_s&last=1
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Så de mindre hojarna verkar värdelösa då? inte generellt men för detta.
men finns det inte en anledning till att andrahandsvärdet är högre då?
Jag vet inte men gissar på att det är befogat kanske?

Ozeo, jag vet att du byggt din hoj med doctorn som ursprung. Tycker den verkar ok, men en ny fråga kom upp. reservdelar?
är suzuki och honda lika lättillgängligt?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Så de mindre hojarna verkar värdelösa då? inte generellt men för detta.
men finns det inte en anledning till att andrahandsvärdet är högre då?
Jag vet inte men gissar på att det är befogat kanske?

Ozeo, jag vet att du byggt din hoj med doctorn som ursprung. Tycker den verkar ok, men en ny fråga kom upp. reservdelar?
är suzuki och honda lika lättillgängligt?

jo jag skulle aldrig ta min, dock körde jag den orginal en mån el två..
sjukt skön hoj på grusvägar samt motorväg.. därför jag förordar den.
jag skulle kunna köpa en till för den är så allround..
funkar med 2 pers med packning lätt.
stor o skön men smidig ändå.
lättmeckad, stor tank för långa tripper. jobbigt på en liten offroad o ha med en extra dunk om ni är ute på vischan..
och som sagt.. mycke mer hoj för pengarna.
reservdelar.. tja.. den är ju inte ovanlig så. finns väl inga typiska fel på dom heller.. african bruka ju ha nåt med soppapumpen men de är ju lätt fixat.
sen hur det är med reservdelar i resten av världen vet jag inte :va
men ja, jag skulle nog oså välja en african före lätt om nån skulle ge mig den,, dom har så förbannat högt andrahandsvärde. hittar du en tokabilligt så kör på den.. annars e de lite bang for buck el vad ordspråket säger :D
 
Last edited:

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
tack så hemskt mkt för era tankar och ideér.. ska ringa en kille med africa twin i kalmar någon dag nnu i veckan så får jag kanske testa den iaf.. så får vi se :D
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
jahapp, Hondan var såld. Men jag ska leta vidare, ska åka till lorke och testa en bmw på onsdag. Haft en del fördomar mot dem men han erbjuder mig ett bra pris.

ingen som haft eller vet ngt om dem?
Hondan verkar grym, likaså suzukin men jag måste trots allt testa lite olika för att veta vad som passar mig i slutändan..

tack igen för er kunskap! :bow
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
jahapp, Hondan var såld. Men jag ska leta vidare, ska åka till lorke och testa en bmw på onsdag. Haft en del fördomar mot dem men han erbjuder mig ett bra pris.

ingen som haft eller vet ngt om dem?
Hondan verkar grym, likaså suzukin men jag måste trots allt testa lite olika för att veta vad som passar mig i slutändan..

tack igen för er kunskap! :bow

BMW F650 har i stort sett samma rotaxmotor som Aprilia Pegaso (Dock har Bmw:n 4 ventiler till skillnad mot Aprilians 5). Trevlig motor med väldigt lite vibrationer jämfört med andra stånkor.

Bmw har ju som aprilian (och många andra nyare "offroad"hojar) 19"-framhjul vilket minskar utbudet av bra grusdäck. De enda offraoddäcken som finns i de dimensionerna är Conti TKC80 och Metzeler Karoo. I övrigt är BMW:n en trevlig hoj utan att vara särskilt spännande.

Hade själv en 97:a som första hoj och trivdes bra med den. Körställningen passade däremot inte mig som är 192 cm lång vilket gjorde den plågsam på längre turer. Är man kortare funkar den säkert fint på långa turer. Hade inga problem med min cykel. Det enda jag bytte var slitdelar och ett par avslagna blinkers.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top