Lämplig pump för att tömma en mindre pool?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Har ett litet delikat bekymmer. Köpte en mindre pool i somras och tänkte att jag bara skulle tömma ut den i en av områdets brunnar med hjälp av hävertprincipen.

Nu är det så att en granne gnällde rätt friskt på mitt förfärliga beteende så jag tänkte tömma poolen i toan istället. Problemet jag stöter på då är att poolen har lägre nivå än vad toan är belägen.

Således behöver jag någon mindre pump för att kunna tömma poolen på ett snyggt sätt. Någon som har något bra tips på hyfsat billig pump som går att ansluta till en vanligt trädgårdsslang/slangkoppling?

De jag tittat på är de under http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=819

Jag har den här funkade klockrent just till det du skall ha den till :tummenupp

Tog väl ca 3tim att tömma våran 4000 liters har jag för mig :va

Edit: Vart jäkligt osäker på hur lång tid det tog, men det fungerade bra iaf.

Last edited:
Varför blev grannen sur??? Hade du hällt spillolja i poolen?

Ja om han tömde i brunnen så kan jag inte förstå problemet, värre var det när en familj lite längre bort på gatan tömde sin 7000 liters rätt ut på gräsmattan och grannen bredvid fick 2 decimeter vatten ståendes på sin gräsmatta :huvet

Jag har den här funkade klockrent just till det du skall ha den till :tummenupp

Tog väl ca 3tim att tömma våran 4000 liters har jag för mig :va

Edit: Vart jäkligt osäker på hur lång tid det tog, men det fungerade bra iaf.

Hmm, en sådan vore nog smidig till en vanlig pool med enkel botten. Den jag har dubbelbotten för bubbel så jag måste ansluta pumpen med "trädgårdsslangskoppling".

Varför blev grannen sur??? Hade du hällt spillolja i poolen?

Nä jag fattar inte heller, han gillade inte att jag drog slangen till garagets dränering som i sin tur går direkt till en brunn. Det är bara helt vanligt vatten, dock en kubik ca.

Rent miljömässigt borde det ju vara bättre att tömma den i dagvattenbrunnen än i avloppet där ev kvarvarande klor kan ställa till det i reningsverkets bakterieflora.

Har haft lite problem med den här grannen förut. Han gnällde även över att jag satte upp en lövkompost på min tomt så långt bort från honom som möjligt. Då sa jag att jag kunde sätta den precis vid hans tomtgräns om han fortsatte jiddra. Han tyckte det vore bättre om jag åkte 1 mil för att slänga trädgårdsavfall så här i miljötider.

Eftersom han gnällde över min pooltömning så slutade det med att jag tömde ut den precis vid huset (på min tomt) istället. Vilket gjorde att han fick vatten på sin tomt istället för i brunnen ... man ska inte gnälla på pensionärer men ibland blir dom banne mig för mycket.

Han har även gnällt på färgen på mitt hus. Även fast jag använde mig av färgkoden som jag fått från honom ... haha ... då blev han tyst när jag visade färgburkarna.

Har haft lite problem med den här grannen förut. Han gnällde även över att jag satte upp en lövkompost på min tomt så långt bort från honom som möjligt. Då sa jag att jag kunde sätta den precis vid hans tomtgräns om han fortsatte jiddra. Han tyckte det vore bättre om jag åkte 1 mil för att slänga trädgårdsavfall så här i miljötider.

Eftersom han gnällde över min pooltömning så slutade det med att jag tömde ut den precis vid huset (på min tomt) istället. Vilket gjorde att han fick vatten på sin tomt istället för i brunnen ... man ska inte gnälla på pensionärer men ibland blir dom banne mig för mycket.

Han har även gnällt på färgen på mitt hus. Även fast jag använde mig av färgkoden som jag fått från honom ... haha ... då blev han tyst när jag visade färgburkarna.

Humor:tungan

Rent miljömässigt borde det ju vara bättre att tömma den i dagvattenbrunnen än i avloppet där ev kvarvarande klor kan ställa till det i reningsverkets bakterieflora.

Iom att det inte är så mycket klor i den så borde det inte spela den minsta roll. Jag vill tömma poolen efter användning.

Hmm, en sådan vore nog smidig till en vanlig pool med enkel botten. Den jag har dubbelbotten för bubbel så jag måste ansluta pumpen med "trädgårdsslangskoppling".

Nä jag fattar inte heller, han gillade inte att jag drog slangen till garagets dränering som i sin tur går direkt till en brunn. Det är bara helt vanligt vatten, dock en kubik ca.

Nu vart jag nyfiken på vad det är för pool du har, länk?

Last edited:

fråga honom gärna exakt varför det är fel! för skadar du inte miljön eller nåt annat på nåt sätt så ska han skita i hur de lever eller om du ens vill spola bajset i din egen toalett eller låta det vara kvar i flera veckor.

Nu vart jag nyfiken på vad det är för pool du har, länk?

Det är en pool från Jula men dom har slutat sälja den. En uppblåsbar bubbelpool på 1kubik med inbyggd värmare. Dom hade ett erbjudande på den i somras så den kanske kommer tillbaka.

ge grannen fingret o töm vidare i brunnen.

Ja, men bor man i radhus så är det dumt att retas i onödan.

Hade fortsatt att tömma ut den vid huset om det inte vore vinter. Vill inte ha en kubik vatten vid huset som blir skridskobana. ;)

Det är en pool från Jula men dom har slutat sälja den. En uppblåsbar bubbelpool på 1kubik med inbyggd värmare. Dom hade ett erbjudande på den i somras så den kanske kommer tillbaka.

Hade fortsatt att tömma ut den vid huset om det inte vore vinter. Vill inte ha en kubik vatten vid huset som blir skridskobana. ;)

Men det är väl din granne som "retas" i onödan. Du gör helt rätt som tömmer i brunnen. Krångla inte till det för dig själv för att andra har ont av det du gör.

Ring komunen och fråga och dom kommer nog att rekomendera att du väljer dagvattenbrunnen och glöm inte att ta namn och telefon till den du pratar med.

Gnäller han sen så ge honom tel nummret till den du pratat med.

Han är avis för att han inte har någon pool, bjud över honom på en :öl i bubbelpoolen :tummenupp

Det låter ju faktiskt som att du bör tömma poolen i gubbjävelns bil helt enkelt! Såna där sura jävla gnällgubbar förtjänar inget bättre.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick