Lämplig skruvkompressor för 1000 cc hoj?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har litet funderingar om ett nytt projekt och till det har jag letat litet efter en kompressor som är lämplig till en 1000 cc hoj men inte hittat något som tycks passa.

Det jag vill ha är en skruvkompressor men de jag har hittat är för större motorer, 2 liter och större. Visst går det att sänka varvtalet men att de är för större motorer betyder också att de är onödigt stora rent fysiskt vilket kan bli ett problem

Är det någon som känner till en skruvkompressor, typ Autorotor, som skulle kunna vara något för mig?

Mvh,
Ingvar
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Varför skruvkompressor? Vad är det för hoj? Det finns färdiga kit med centrifugalkompressor, typ Rotrex, Procharger.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Som jag har förstått det så har en skruvkompressor en del fördelar jämfört med en kompressor av Rootstyp; De är tystare, har bättre verkningsgrad (särskilt vid högre tryck än ca 0,6-0,7 bar), de har inga tätningsremsor på "kompressorvingarna" som roots ofta/oftast/alltid? har osv.

Läs mer här:
http://www.enem.se/kompressor.asp

Mvh,
Ingvar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Amr 300 & 500 är ju två skruvkompressorer som borde passa men dem är så billig att man inte tror den ska funka så bra.
De är dock många som kör den på hojar men de är omöjligt säga hur effektiv dem är.
Annars funkar remdriven centrifugal kompressor stenbra för man vill ändå inte ha så mycket bottendrag på en hoj de är ju mer körbart om effekten kommer i slutet av varvtalet. De är bara kolla på Kawazaki h2 hur bra den går och hur fint register den lev effekt.

https://www.aliexpress.com/item/mec...acement-1-2-2-2L-model-AISIN/32273573307.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_H2
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Amr 300 och 500 är väl ändå Rootskompressorer? Det säger sidan på Ali Express i alla fall.


Rootskompressorer har ofta vridna skovlar så att de kan misstas för en skruvkompressor men de fungerar annorlunda:

En roots suger/trycker luft rakt igenom (vinkelrätt mot kompressorbladen) medan en skruvkompressor drar in luft på ena kortsidan och trycker längs med skruvarna.

Roots gör egentligen ingen kompression, den skyfflar bara luft in i ett slutet rum vilket gör att trycket stiger. En skruvkompressor komprimerar luften redan när den förflyttas längs skruvarna. Jag antar att det är det som gör att skruvkompressorer fungerar bättre vid högre laddtryck.

Roots:
https://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger
https://www.youtube.com/watch?v=_-fwWrFLiyY

Skruvkompressor (hur den funkar syns bäst i slutet av sidan):
http://www.superchargersonline.com/index.php?main_page=page&id=15
https://www.youtube.com/watch?v=YMFe7saE-_E

Mvh,
Ingvar
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
"Det jag vill ha är en skruvkompressor men de jag har hittat är för större motorer, 2 liter och större. Visst går det att sänka varvtalet men att de är för större motorer betyder också att de är onödigt stora rent fysiskt vilket kan bli ett problem"

Motorstorlek är enbart en indikation på hur mycket luft kompressorn kan flöda.
Vid samma cyl eff kan man säga att en 2l motor som varvar 6000rpm behöver samma kompressor som en 1l motor med 12000rpm maxvarv förutsatt samma laddtrycksmål.

En motorcykelmotor brukar även ha lite mer literhästar som N/A än random bilmotor då trimningsgraden brukar vara högre så jag tycker absolut att du kan som tummen till pekfingret indikation halvera föreslagen motorvolym för bilmotor innan du tittar på detaljegenskaperna eller för den delen kolla om kompressorn har en "max effekt" angiven. En viss effekt kräver samma volym luft då luft/bränsleförhållandet är samma. Räkna bakåt på vilket laddtryck och varvtal du behöver för just den motorn/kompressorn. Skillnaderna mellan olika motorer i verkningsgrad brukar vara inom samma härad så länge de är konstruerade för ändamålet.

Edit:
http://jmtech.se
Där har du ett företag som sysslar med skruvkompressorer ifall du är intresserad.

Lysholm har en "liten" skruvkompressor:

http://www.lysholm.us/_1200ax.php
Den borde gå att köra 1:1 på en mcmotor och ger runt 1bar på en 1200cc vilket är nära dess maxtryckratio på 2.2 (1bar = 2) (max 15000rpm)


Generell uträkning
"• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.
"
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
"Motorstorlek är enbart en indikation på hur mycket luft kompressorn kan flöda.
Vid samma cyl eff kan man säga att en 2l motor som varvar 6000rpm behöver samma kompressor som en 1l motor med 12000rpm maxvarv förutsatt samma laddtrycksmål.

En motorcykelmotor brukar även ha lite mer literhästar som N/A än random bilmotor då trimningsgraden brukar vara högre så jag tycker absolut att du kan som tummen till pekfingret indikation halvera föreslagen motorvolym för bilmotor innan du tittar på detaljegenskaperna eller för den delen kolla om kompressorn har en "max effekt" angiven. En viss effekt kräver samma volym luft då luft/bränsleförhållandet är samma. Räkna bakåt på vilket laddtryck och varvtal du behöver för just den motorn/kompressorn. Skillnaderna mellan olika motorer i verkningsgrad brukar vara inom samma härad så länge de är konstruerade för ändamålet.

Edit:
http://jmtech.se
Där har du ett företag som sysslar med skruvkompressorer ifall du är intresserad.

Lysholm har en "liten" skruvkompressor:

http://www.lysholm.us/_1200ax.php
Den borde gå att köra 1:1 på en mcmotor och ger runt 1bar på en 1200cc vilket är nära dess maxtryckratio på 2.2 (1bar = 2) (max 15000rpm)


Generell uträkning
"• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.
"

Toppen! Tack för ett mycket utförligt svar!

Mvh,
Ingvar
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
En skruvkompressor har bättre verkningsgrad än en rootskompressor, dvs den stjäl mindre effekt och värmer inte den komprimerade luften lika mycket som Rootskompressorn.
Lite enkelt så kombinerar den det bästa hos Roots- och centrifugalkompressorn, men med nackdelen att den har större svängmassa. Fördelarna över Rootskompressorn blir betydande över ca 1 bars laddtryck. (Har aldrig arbetat praktiskt med skruvkompressor men med själva profilerna och fick höra ovanstående vid fikabordet för typ 20 år sedan.)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En centrifugalkompressor å andra sidan laddar mindre vid låga varv vilket på en hoj ger bättre körbarhet och framförallt så minskar det spikningsrisken vilket gör att man kan ha högre laddtryck på topp.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har inte alla prestandavattenskotrar kompressorer i dag? En sån borde väl vara lagom att klämma på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En centrifugalkompressor å andra sidan laddar mindre vid låga varv vilket på en hoj ger bättre körbarhet och framförallt så minskar det spikningsrisken vilket gör att man kan ha högre laddtryck på topp.

:tummenupp Det där kan vara väldigt relevant på en MC.

Lite beroend på vad det är för hoj man överladdar och vad önskemålet är.

För Bosse med överladdning på sin CB250 är det ju inget direkt problem att den skruvkompressorn laddar tidigt det påverkar knappast körbarheten negativt. Kanske rent av där han vill få bättre drag.
Men på en literklubba kanske det blir onödigt brutalt och svårkört med fullt laddtryck redan tidigt i mellanregistret för att sedan inte riktigt erhålla den toppeffekt man kunde ha haft om man istället valt centrifugalkompressor.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top