Längd på ekrar?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ska köpa kortare ekrar för framhjulet, hur långa ska dom vara?

Baknavet har ju två olika sorters längd på ekrarna, på den sidan där ryckutjämnarn sitter är dom givetvis kortare (16,5cm), men min fundering är om man kan gå på längden på andra sidan av navet (17,5 cm) när man köper för framnavet...

Eller kan man räkna ut längden om man tar måttet på ekrarna som sitter på framfälgen? Typ om 21tum är 23 cm, så är 17tum **,* cm...?

Hur viktigt är det att längden stämmer? Kan jag mäta med måttstock och höfta på +-0,5cm, eller blir det skit...?

Sen undrar jag om man vågar ge sig in på att ekra om ett par fälgar själv? Var kan man annars lämna ifrån sig dem, i stockholm..? Hur mycket kostar det?

????!!!!!

/Z

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ähhh, skitsamma... Jag drar förbi wheelerdealer sen och hör med dom istället....

Fick en klump i magen när jag läste att det finns olika borrning på olika fälgbanor... Det visste jag tamejfan inte, hoppas bara att den jag införskaffat passar....

Shit pomfritt!!

Zana skrev:

Baknavet har ju två olika sorters längd på ekrarna, på den sidan där ryckutjämnarn sitter är dom givetvis kortare (16,5cm), men min fundering är om man kan gå på längden på andra sidan av navet (17,5 cm) när man köper för framnavet...

Eller kan man räkna ut längden om man tar måttet på ekrarna som sitter på framfälgen? Typ om 21tum är 23 cm, så är 17tum **,* cm...?

Hur viktigt är det att längden stämmer? Kan jag mäta med måttstock och höfta på +-0,5cm, eller blir det skit...?

Sen undrar jag om man vågar ge sig in på att ekra om ett par fälgar själv? Var kan man annars lämna ifrån sig dem, i stockholm..? Hur mycket kostar det?

????!!!!!

/Z

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Kan tyvär inte hjälpa dig...
Men berätta gärna hur det går. :tummenupp Går och funderar lite på om jag skulle göra samma sak med min klx. :rock

/ Magnus

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
X3M skrev:
Kan tyvär inte hjälpa dig...
Men berätta gärna hur det går. :tummenupp Går och funderar lite på om jag skulle göra samma sak med min klx. :rock

/ Magnus

SNYLTARE!! :tungan

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki 450
+-0,5cm gör väldigt mycket så chansa inte, det blir bara dyrt.
Jag gjorde så att jag plockade loss org.fälgen och la dit 17 tummaren med orginalekrarna. Sen var det bara att mäta hur mycket av ekern som stack ut genom fälgen och sen beställa andra ekrar. Vilket var ett annat problem eftersom inget företag i Sverige kunde skaka fram ekrar ! (Om du inte vill ha kromade customekrar från Roffes/Touringbutiken)

Kai

Zana skrev:

????!!!!!

/Z

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kai skrev:
+-0,5cm gör väldigt mycket så chansa inte, det blir bara dyrt.
Jag gjorde så att jag plockade loss org.fälgen och la dit 17 tummaren med orginalekrarna. Sen var det bara att mäta hur mycket av ekern som stack ut genom fälgen och sen beställa andra ekrar. Vilket var ett annat problem eftersom inget företag i Sverige kunde skaka fram ekrar ! (Om du inte vill ha kromade customekrar från Roffes/Touringbutiken)

Kai

Fan det vat ju skitsmart!

Men vadå? Ekrar borde ju finnas till försäljning nån stans i sthlm? Det är väl ganska stor åtgång på ekrar?

Nån som vet??

Och vad är det för fel på kromade ekrar? =)

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Zana skrev:
Fan det vat ju skitsmart!

Men vadå? Ekrar borde ju finnas till försäljning nån stans i sthlm? Det är väl ganska stor åtgång på ekrar?

Nån som vet??

Och vad är det för fel på kromade ekrar? =)

tjo

ja det finns mängder av ekrar till crossar men kortare till motard kan man få leta lite för att hitta.
jag skulle ekra om en hva 610 till motard för 5 år sen, då fanns det inga ekrar...

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
rejser skrev:
tjo

ja det finns mängder av ekrar till crossar men kortare till motard kan man få leta lite för att hitta.
jag skulle ekra om en hva 610 till motard för 5 år sen, då fanns det inga ekrar...

Funkar det inte till med cross ekrar då?! Finns ju 17" fälgar till crossarna oxå! :va

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
tycon1 skrev:
Funkar det inte till med cross ekrar då?! Finns ju 17" fälgar till crossarna oxå! :va

jo men det är bara gamla huskys och xr 600 som har det va jag vet.
går säkert att hitta nått som passar.

Tomppi

Finsk ingenjör
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Honda 650 SM,CBR 600RR
Zana skrev:

????!!!!!

/Z

Jag räknade ut längden på ekrarna på min honda...
Du vet ju längden från centrum på navet till fälgbanan..så mäter du upp exakt längden från centrum till ekerfästet. Nu blir ekerlängden den sista sidan i en triangel som du geometriskt exakt kan beräkna. Ekerfästet ligger i 90 graders vinkel från centrumet så du kan använda vanliga pythagoras. Har prövat och det funkar....I Finland har vi åtminstone en ekerfabrik (Suomen pinnatehdas) så jag har beställt därifrån så får man rätt längd..kanske ni har nåt liknande i Sverige??
Lycka till..

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ahh, shit!! Matte!!

Fattade ingenting... Då menar jag verkligen ingenting... hehe...

Men du kanske missförstod, jag ska inte ta reda på måttet på dom befintliga ekrarna, jag vill veta hur mycket kortare dom nya ska vara.... typ...

=)

Tomppi skrev:
Jag räknade ut längden på ekrarna på min honda...
Du vet ju längden från centrum på navet till fälgbanan..så mäter du upp exakt längden från centrum till ekerfästet. Nu blir ekerlängden den sista sidan i en triangel som du geometriskt exakt kan beräkna. Ekerfästet ligger i 90 graders vinkel från centrumet så du kan använda vanliga pythagoras. Har prövat och det funkar....I Finland har vi åtminstone en ekerfabrik (Suomen pinnatehdas) så jag har beställt därifrån så får man rätt längd..kanske ni har nåt liknande i Sverige??
Lycka till..

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
rejser skrev:
tjo

Fan va jobbigt! Vill ju slänga på fälgarna på direkten ju!! =)

Får väl bli att beställa från utlandet, om ingen annan vet var man kan hitta ekrar i stockholm.....

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Zana skrev:

Varför göra slitjobbet när någon annan kan göra det... :D
Lutar mer åt att jag håller hojen som den e denhär sommarn och skaffar färdig motard till nästa år...

Hoppas du hittar ekrar i rätt längd.

/M

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
"Motardekrar" har jag köpt på mc-varuhuset,norra stationsgatan.

Lelles har oxå men det är ju lite längre bort :)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
xrperra skrev:
"Motardekrar" har jag köpt på mc-varuhuset,norra stationsgatan.

Lelles har oxå men det är ju lite längre bort :)

Men för i helvete, det var ju det jag trodde oxå... I lelles katalog finns det väl olika längder på ekrar osv...

Fan, har gått hela helgen och mått skit ju!

Första jag gör imorgon efter jobbet är att dra till mcvaruhuset! Dom brukar faktiskt hjälpa mig med det mesta... Har ju handlat där i snart 10 år... ;)

Och X3M -> Självklart ska du göra som jag, det är ju skitbilligt att sadla om hojen. Jag måste ändå köpa nya däck, och det skulle ju gå på 2000:-. Typ vad jag kommer lägga ut allt som allt på ombygget... ;)

Wish me luck!

EDIT> Perra, hade dom olika längder liggandes eller? Och ekrade du om själv? Lite läskigt första gången... hehe

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag fick beställa det jag ville ha på Mc-varuhuset så det
gäller nog att veta vilka längder man vill ha!

Jag bytte bara avkörda ekrar på mina hjul och det är
ju inte så svårt.

Att ekra upp ett komplett hjul är nog ingen lek,inget jag skulle
ge mig på i alla fall.

wheeler dealer kanske kan fixa det till ett hyffsat pris :tummenupp

Lycka till :banana

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
xrperra skrev:
Jag fick beställa det jag ville ha på Mc-varuhuset så det
gäller nog att veta vilka längder man vill ha!

Jag bytte bara avkörda ekrar på mina hjul och det är
ju inte så svårt.

Att ekra upp ett komplett hjul är nog ingen lek,inget jag skulle
ge mig på i alla fall.

wheeler dealer kanske kan fixa det till ett hyffsat pris :tummenupp

Lycka till :banana

Ok... Då vet jag det...

Man kan ju alltid försöka, göra grunden iallafall... Jag brukar kunna fixa det mesta själv... ;)

Jag meddelar resultatet...!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...