Längre (helst stålomspunna) slangar för hojar med ABS?

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej alla,

Jag undrar om det överhuvudtaget finns stålomspunna slangar för hojar med ABS? Har försökt hitta till min Gladius och även kollat efter till en GSX1250FA. Av vad jag sett så verkar det inte alls finnas förtillverkade slagnar för dessa hojar. Är det ungefär samma för alla modeller av motorcyklar? Har jag bara varit dålig på att leta?

Om det nu inte finns förtillverkade, har ni några tips på var man kan beställa detta för tillverkning?

Bakgrunden till min fråga ligger i att jag har flyttat upp styret en bra bit för att avlasta min rygg och jag hade egentligen behövt byta ut orginal då det sitter väldigt tight som det är. Då tänker jag att det vore nice att samtidigt byta till stålomspunnet.

Tack!

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Vet inte hur det är i Malmö, men Örby MC i Stockholm gör stålomspunna slangar i den längd man vill ha.
Kolla med s-racing.com om de kan tillverka slangar åt dig. Nån annan kanske vet nån firma i skånetrakten.
Lycka till!

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Kolla efter företaget Hydroscand i Eniro.. Dom fixar det hela. Där kan du cm anpassa. Många chopperbyggare vänder sig dit. Lycka till!

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack för tipset Th Eriksson.
Får se om jag kan leta upp ett diagram eller specifikationer på existerande slangar först bara :)

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Är det skillnad på vanlig och ABS? Jag har också ABS så det kan ju vara bra å veta. :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
mrf> Ja vad jag kan se så är där ytterligare en slang (tunnare) både fram och bak på min Gladius iaf. Dessutom så alla färdiga stålomspunna bromsslangar för min hoj står listade som "Non-ABS".

Nu står min hoj pakerad en bit hemmifrån, men vad jag kan se på de bilderna jag har så ser jag egentligen inte varför ett Gladius Non-ABS kit inte skulle fungera. Däremot tror jag dessa kiten skippar att förgrena på främre slangarna och istället går på två slangar direkt till bromsvätskecylindern. I detta fallet behöver jag istället hitta något bra sätt att leda om den tunna slangen/kabeln för ABS-delen. Jag får undersöka vidare när jag är vid min hoj. Men min ambition var ju även att få tag på längre slangar dessutom.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du inte kör med den nu så kan du ju plocka av slangarna och ta med dem till valfri hydraulikfirma och säga "Jag vill ha sådana här fast stålomspunna och x centimeter längre." Så gjorde jag när jag bytte styre. Är väl vanliga banjokopplingar på din med så det ska inte vara några problem. Det blir inte nödvändigtvis billigare men du kan få exakt längd.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om du inte kör med den nu så kan du ju plocka av slangarna och ta med dem till valfri hydraulikfirma och säga "Jag vill ha sådana här fast stålomspunna och x centimeter längre." Så gjorde jag när jag bytte styre. Är väl vanliga banjokopplingar på din med så det ska inte vara några problem. Det blir inte nödvändigtvis billigare men du kan få exakt längd.
Så gjorde jag med. Hydroscand fixade det på några dagar.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Tack för tipset.
Ordnar Hydroscand banjokopplingar åt en eller köper jag själv?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Blir det nå billigare än att köpa ett färdigt kit eller är det bara om man behöver andra längder än standard?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När jag köpte slang så gick jag till Hydroscand för att jag inte hittade färdiga slangar på marknaden till min dåvarande hoj.

Jag hade talat med S-Racing, Googlat och letat, men hittade som sagt inget. Priset jag gav var nog lite högre (100-200 kr extra? minns inte...) än vad andra färdiga slangar kostade. Men inte värre än så, alltså. Minns att det rörde sig om några hundralappar. Runt 500-600-700 kr, kanske, när jag bytte för 2-3 år sedan.

Så finns det färdig är det förstås enkelt att bara beställa. Finns det inga färdiga så är det heller inte hela världen, kostnadsmässigt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring