Länsförsäkringar 24kw.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hej!

Har en Ducati Monster 620 5 speed. som är registrerad som 24kw på vv.

Fick min halvårsräkning idag från LF och de vill att jag ska betala 8k om året, trafik för hojen.
Och det stod att hojen la på 44kw (ursprungseffekt).

Ringde såklart upp dem och sa att hojen är 24kw och enligt er hemsida så ska jag kunna få trafik för 3k om året. (prövade med en annan hoj, 24 kw men 6 växlad. fö samma hoj)

De sa att det ändras automatiskt på hemsidan eller så kommer jag inte kunna "köpa" försäkringen.

Men testade såklart och kom till sista sidan där jag bara behöver kryssa i en ruta där det står att jag är ärlig med mina uppgifter.

Tydligen är jag bunden till dem till augusti.
Kan ställa av hojen och få tillbaka mina pengar, men det är jag inte sugen på.

Kan man "sälja" hojen till morsan och sen köpa tillbaka den?

Säljer man hojen så försvinner försäkringen.

Bifogar bild från länsförsäkringens hemsida.

Screenshot_2016-02-29-08-20-40.jpg

De kan ju inte skriva på deras hemsida att försäkringen ska kosta 3k om året och sen kräva 8k om året.....

Sorry om jag är lite förvirrande. är milt förbannad.

påbörjade du ett nytt år?
Avtalen skrivs väl så de håller i ett år sen skickas ett nytt avtal ut där eventuella ändringar meddelas (som t.ex premien och extra tjänster typ).

Försäkringsbolag tar sällan hänsyn till om hojen är strypt eller inte, de brukar gå på ursprungseffekt och skadefrekvensen för den nämnda modellen.

Köpte du hojen av en handlare och blev erbjuden en 6 månaders försäkring till en låg premie? (för du kan du räkna med att premien är skyhög när det är dags att förnya den).

Har du skrivit avtal på ett år så kan de inte höja premien i halvtid och således borde du inte vara bunden till dom ett halvår till, inte förrens du betalar för nästa halvår. (och isf så är det ju bara kolla vad de andra bolagen kan erbjuda dig för premie istället)

Vad står det i dina försäkringspapper som du har nu då?

Du kan ställa av hojen och få tillbaka pengarna? Eller sälja den till din mamma!

Länsförsäkran? Länsförsäkringen? :va
Länsförsäkringar eller vad de nu heter! :P

påbörjade du ett nytt år?
Avtalen skrivs väl så de håller i ett år sen skickas ett nytt avtal ut där eventuella ändringar meddelas (som t.ex premien och extra tjänster typ).

Försäkringsbolag tar sällan hänsyn till om hojen är strypt eller inte, de brukar gå på ursprungseffekt och skadefrekvensen för den nämnda modellen.

Köpte du hojen av en handlare och blev erbjuden en 6 månaders försäkring till en låg premie? (för du kan du räkna med att premien är skyhög när det är dags att förnya den).

Har du skrivit avtal på ett år så kan de inte höja premien i halvtid och således borde du inte vara bunden till dom ett halvår till, inte förrens du betalar för nästa halvår. (och isf så är det ju bara kolla vad de andra bolagen kan erbjuda dig för premie istället)

Vad står det i dina försäkringspapper som du har nu då?

Hade helförsäkran förra året för 7k om året hos LF.
Skulle börja skolan så ringde och snacka med dem i slute på förra året (kommer ej ihåg datum) och redan då snackade vi om 3k för trafik och jag bytte till det och ställde någon månad senare av den (försäkran är avställningsbar) Ställde på den nu för några veckor sedan och då återupptas försäkringen automatiskt.
Ska kolla i morgon på hemsidan vad det står i mina dokument.

Står bara på fakturan att det är MC bas - trafik och halvår 4500.

Du kan ställa av hojen och få tillbaka pengarna? Eller sälja den till din mamma!

Har bara hojen och bor ute på landet så kan inte ställa av den.
Vad säger lagen om man säljer till mamma och sen köper tillbaka den?

Länsförsäkringar eller vad de nu heter! :P

Hade helförsäkran förra året för 7k om året hos LF.
Skulle börja skolan så ringde och snacka med dem i slute på förra året (kommer ej ihåg datum) och redan då snackade vi om 3k för trafik och jag bytte till det och ställde någon månad senare av den (försäkran är avställningsbar) Ställde på den nu för några veckor sedan och då återupptas försäkringen automatiskt.
Ska kolla i morgon på hemsidan vad det står i mina dokument.

Står bara på fakturan att det är MC bas - trafik och halvår 4500.

Har bara hojen och bor ute på landet så kan inte ställa av den.
Vad säger lagen om man säljer till mamma och sen köper tillbaka den?

Har för mig att jag läst att de tidigare sett ställa av/på som tillfälle att uppdatera sina tariffer, om det däremot är helt tillåtet vetefan.

Och det är helt lagligt att byta ägare för att bli av med en försäkring. Försäkringsbolagen gillar det inte dock.

Oftast får man sälja för att bryta försäkringen. Det fick ja göra när det sket sig ekonomiskt (student). Ringde upp och förklara läget, "sälj den till din sambo och köp tillbaka den".

Jag har Länsförsäkringar

Last edited:
Har för mig att jag läst att de tidigare sett ställa av/på som tillfälle att uppdatera sina tariffer, om det däremot är helt tillåtet vetefan.

Och det är helt lagligt att byta ägare för att bli av med en försäkring. Försäkringsbolagen gillar det inte dock.

Men har ju också bevis på att en precis lika dan hoj förutom då lägre mil och 6 växlad går för 3k om året för trafik.
Varför ska jag då betala 8k? :S Det är ju fan bedrägeri...

Oftast får man sälja för att bryta försäkringen. Det fick ja göra när det sket sig ekonomiskt (student). Ringde upp och förklara läget, "sälj den till din sambo och köp tillbaka den".

Får ta och bli något sånt då.

Men har ju också bevis på att en precis lika dan hoj förutom då lägre mil och 6 växlad går för 3k om året för trafik.
Varför ska jag då betala 8k? :S Det är ju fan bedrägeri...

Jo, nog känns det lite berdrägligt när man har med försäkringsbolag att göra. Det du ser är priset för att nyteckna försäkring, för att locka in nya kunder. Sedan flår man dem innan de upptäcker den rabiata prishöjningen. Det är därför som du inte kan använda ditt regnummer för att titta på deras webtjänster vad det skulle kosta att nyförsäkra den där.

Jo, nog känns det lite berdrägligt när man har med försäkringsbolag att göra. Det du ser är priset för att nyteckna försäkring, för att locka in nya kunder. Sedan flår man dem innan de upptäcker den rabiata prishöjningen. Det är därför som du inte kan använda ditt regnummer för att titta på deras webtjänster vad det skulle kosta att nyförsäkra den där.

Ja, det är väl så.
Ska ringa dem i morgon och se om jag kan ändra till billigare, om kanske övertala dem och makulera min försäkring. Om inte så blir det "sälja och återköpa" Sen blir det aldrig mer LF.
Vatt sjuk nöjd med dem innan... sen detta + att jag fick snacka med en jävligt dryg kundsupport i morse va droppen.

Tack!

Hur lång tid brukar byte ta?

Bryr sig Transportstyrelsen om man bytar till typ mor sen tillbaka tilll mig direkt igen?

Om du använder appen sker bytet direkt. Kräver dock att din mamma har ett körtkort.

Via post, tjae... det vågar jag inte sia om då jag har 0 förtroende för Posten.

Transportstyrelsen skiter fullständigt i ägarbytet. :)

Föressten,har du hört med Trygga Hansen? Eller Folksamman? Dom kanske har attraktivare erbjudanden? :D :7peta

jkjkjk

Har man en försäkring som går att ställa av och på. Det vill säga har en försäkring som inte är en så kallad årsförsäkring är det ju bara att ställa av den och sedan byta till ett annat bolag. Inget ägarbyte krävs för det även om man har bindningstid kvar.

Har LF gett felaktiga uppgifter i samband med tecknandet tycker jag de borde släppa kunden utan ett förbehåll.

Svedea och Bilsport & Mc har bra premier. Men det är en årsförsäkring - hojen går inte att ställa av under bindningstiden. Bilsport & Mc´s försäkring gäller även på Ducatiklubbens bankörningar om uppfattade saken rätt när jag var i kontakt med dem nyligen. Man får 10% rabatt om man är medlem i Ducati Klubben eller SMC.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick