Länsförsäkringar gäller ej vid bankörning.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
pratade precis med trygghansa och enligt dem så har man trafikförsäkringsskydd så länge kursen eller bankörningen är anordnad direkt eller indirekt (via klubb/förening) av svemo. Vad det betyder rent tekniskt vet jag inte men jag antar att en broms och kurvteknikskurs hos SMC fungerar bra!

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Pratade nyss med en trevlig tjej på SalusAnsvar och enligt henne så tar dom BORT banförsäkringen från den 1/5-08 Så alla försäkringar tecknade innan detta har kvar det till sin årsförfallodag, sen är det "kört"

fick reda på det nyss....suger pung. finns bara folksam kvar nu tror jag och de tar ju fall till fall...:mad:

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Så här står det i Folksams villkor
Försäkringsvillkor 1 maj 2008

Begränsningar i egendomsskyddet
Här nedan anger vi de viktigaste begränsningarna
i egendomsskyddet.
Det finns fler begränsningar än de vi
nämner här. Vi betonar att det är vad
som står i den egentliga villkorstexten
som gäller.
.........
Vi betalar inte skada som hänt under
tävling, träning, uppvisning,
övningskörning eller liknande
användning av motorcykeln inom
inhägnat tävlingsområde samt annat
avlyst område eller väg avsett
för sådan användning eller som
hänt under hastighetskörning med motorcykeln
såsom till exempel
streetrace eller bankörning.
Detta gäller brand-, glasrute-,
maskin- och elektronikskade- samt
vagnskadeförsäkring.

Dvs vagnsskada har slutat gälla.
Trafikförsäkring gäller fortfarande.
Förb.. :mad:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Länsförsäkringar/Folksam gäller ej vid bankörning

Så här står det i Folksams villkor
Försäkringsvillkor 1 maj 2008

Begränsningar i egendomsskyddet
Här nedan anger vi de viktigaste begränsningarna
i egendomsskyddet.
Det finns fler begränsningar än de vi
nämner här....

Dvs vagnsskada har slutat gälla.
Trafikförsäkring gäller fortfarande.
Förb.. :mad:
Hej
Det där gällde som sagt inte trafikförsäkringen, den texten är inte fullt lika tydlig.

Till skillnad mot Trygghansa, If och de jag pratat med på Länsförsäkringar, så är Folksam lite mer svävande med om deras trafikförsäkring gäller vid bankörning.

Men efter att en kompis ställt några konkreta frågor till en sakkunnig på Folksam så anser jag det hyggligt klarlagt att man inte kan förvänta sej att deras trafikförsäkring gäller vid nöjeskörning på bana, utom vid SMC arrangemang (se konversationen nedan).

I och med det har ett större ansvar skjutits över till bandagsarrangörerna, man bör inte ha klasser som kallas "försäkrat" när man kan misstänka att i praktiken väldigt få försäkringsbolag är beredda att betala när något väl har hänt.

Visst, det är upp till deltagarna att ha reda på det men det finns ändå en moralisk aspekt, If & Trygghansaförsäkrade har ju ganska länge blivit avspisade vid bankörningar av just dessa orsaker.

Det här är viktigt för det kan komma att gälla skadeståndsanspråk som andra och tredjeperson ställer mot mej i fall jag bedömts varit vållande.
Likaledes riskerar jag själv stå utan ersättning om någon annan drar in mej i en olycka.

Fråga till Folksam: Det verkar vara lite diffust om trafikförsäkringen gäller eller ej vid dom tillfällen som är aktuella för mig.
Därför så undrar jag om trafikförsäkringen gäller vid följande arrangemang?

http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86

http://www.actionpics.se/banakning.php?PHPSESSID=320578ae63ad5a8a0b71784384627edb

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=969

länkarna visar tre lite olika typer av arrangemang gäller trafikförsäkringen vid något av dessa eller inget alls?
Jag skulle vara tacksam för ett så tydligt svar som möjligt med tanke på om jag ska deltaga eller inte.

Folksam svarar: Som ett svar på din fråga om de tre specifika exempel på arrangemang så är svaret initialt att de två översta gäller inte trafikförsäkringen för.
Det tredje arrangemanget som anordnas av SMC anser Folksam att det gäller för. Orsaken är just att det är SMC som arrangerar och att Folksam och SMC har ett samarbete. Skulle sedan en skada anmälas till oss så görs en bedömning i varje enskilt fall.

Man kan väl tycka att det är lite tokigt att vi krånglar till svaret på detta sätt, men frågan är ganska komplex. Ofta behöver vi veta mer om förutsättningarna för att kunna svara. Därför försöker vi så långt som möjligt vara neutrala i våra svar. Ett felaktigt besked kan ju ge stora ekonomiska följder för både den enskilde föraren (vid person- eller fordonsskada) som för försäkringsbolaget.

Det är alltid det avtal/försäkringsvillkor för det enskilda fordonet samt lagen (Trafikskadelagen, TSL) som ligger till grund för bedömningen om försäkringen omfattar den aktuella körningen/händelsen eller inte.

Bankörning innebär i sig en högre risk, alltså större risk för olycka genom extremare körning och högre hastigheter, än normal körning som ska följa trafik-anvisningar och -regler. Säkert skapar dock bankörning en bättre förare i det avseendet att han lär sig både sina egna gränser och sitt fordons.
Då kan kurvtagning, inbromsning m.m. tränas under säkra former och under överinseende av funktionär. Följer inte förare de regler som då finns kan funktionären ta föraren av banan. Dock kan ju dessa gränser ibland bli mer extrema än vad "normal" körning på väg är. Det är i de lägena man närmar sig "tävling" enligt lagen, och det blir tolkningsfrågor.

För din information vill jag också passa på att nämna att Folksam från den 1 maj 2008 ändrar försäkringsvillkoren vad gäller bankörning och liknande körningar. Före detta datum hade vi undantag för tävling och träning för tävling, efter detta datum är undantagen mer omfattande.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...