Länsförsäkringar gör om MC försäkring

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ehh hur gick det till? Jag har samma hoj... fast jag är 40. Skriven på södermalm... jag fick 40 papp något för en helförsäkring....

Jag frågade förvisso om halvförsäkring :brinnerup men bra jävla skumt... Känner att jag kanske borde slagit till...

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
ringde LF lite för skoj skull och kollade av vad de hade att erbjuda...

Jag är inte kund hos dem idag men kommer att bli! Det var resultatet efter samtalet.. Och skulle jag bli guldkund så skulle jag spara ytterligare runt +4000:- på en halv/av och på.

Ringde mitt befintliga FB (där jag har ALLT inkl pension) som är Folksam bara för att dubbelkolla.
De la på 5000:- på det priset jag fick av LF så baj baj Folksam.. Hello LF, ny kund här och som det känns just nu får det bli all in :)

Tack för tipset

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
När man kollar försäkring på Länsförsäkringars hemsida så kan man välja självrisk. Har dom bara fel alternativ när det gäller sporthojar eller ligger självrisken på 25.000 (för sport) som de flesta FB (alla?).

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
När man kollar försäkring på Länsförsäkringars hemsida så kan man välja självrisk. Har dom bara fel alternativ när det gäller sporthojar eller ligger självrisken på 25.000 (för sport) som de flesta FB (alla?).

när jag pratade med LF så nämnde han 2 olika självrisker, en på 3000 och en på 8000:- detta va det som gällde sa han.. detta var på 2 st sporthojar som jag kollade upp..

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Ett tips är att inte förlita sig på bolagens onlineuppgifter...
Ringde ett bolag (minns ej vilket) och i förbifarten sade killen att jag hade ju relativt nytaget hojkort! (Lämnade personnummer + reg.nr).
-Näee... Nytaget?! 1996 är väl inte "nytaget" tyckte jag.. Oj! Killen fick fram uppgifter i "datorn" att jag tog kortet 2XXX, men de uppgifterna var när mitt senaste kort utfärdades, inte när det togs... :huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
när jag pratade med LF så nämnde han 2 olika självrisker, en på 3000 och en på 8000:- detta va det som gällde sa han.. detta var på 2 st sporthojar som jag kollade upp..

Samma för mig, 3000 eller 8000 i självrisk.

Är också guldkund hos dem. Tycker att LF känns bra. Kanske inte alltid absolut billigast, men har alltid varit hjälpsamma och inget krångel.

Hade Folksam tidigare, och har ganska mkt fondsparande där.. Tacken för det var att jag fick en premiehöjning på hojen på 300% .. avslutade alla affärer med dem.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Tjej 35år, haft kortet i <1 år, bor i Malmö och har en CBR 600RR... fick detta svar från LF Skåne:

För att kunna teckna MC Smart så måste man ha suin hemföräskring hos oss.

Pinsamt att inte ens uppfylla kriterierna för att få en offert :rodnar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
För mig som har haft kk i 5år men bara är 22år gammal så låter det förjävligt! Hoppas innerligt att bara LF går på den här principen. Och dom ska jag nobba för alltid...:gnissla

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
För mig är det positivt med omgörningen hos LF - 8269 kr/helår mc smart = 2000 kr billigare per år (R1 -09)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
ringde LF lite för skoj skull och kollade av vad de hade att erbjuda...

Jag är inte kund hos dem idag men kommer att bli! Det var resultatet efter samtalet.. Och skulle jag bli guldkund så skulle jag spara ytterligare runt +4000:- på en halv/av och på.

Ringde mitt befintliga FB (där jag har ALLT inkl pension) som är Folksam bara för att dubbelkolla.
De la på 5000:- på det priset jag fick av LF så baj baj Folksam.. Hello LF, ny kund här och som det känns just nu får det bli all in :)

Tack för tipset

De måste ju ha råd med spaningsarbetet ;)

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
De måste ju ha råd med spaningsarbetet ;)

jaaaaameeeeen då tänker ja la inte bidra med det..! Fyf*n säger jag..
Har varit kund där sedan jag var 7 år (nu är jag närmare 30 än 20 ;)) så mig har de säkert fulla register på med tanke på alla mina idrottsskador!

Totalkund nu men inte länge till.. Avslutade mitt privata pensionssparande igår..!

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har skummat igenom tråden om nya försäkringen från LF och försökt reda ut vilken de är men antar att de är MC Smart som är ny för i år ?!

Kollade upp med LF lokalt i Jkpg och den är ju fortfarande baserad på hur många år du har haft kortet så ingen skillnad där, vet inte exakt vad mer som gäller. Dom hade inte hört talas om nån annat som inte baserades på de förhållandet.

kollade online och insåg snabbt att visst de var rätt ok pris på en hel/hel (1000:-/mån) på K5:an ja har, men dock gick de inte att matcha priset på Folksam som dessutom var avställningsbar. Dock måste ja kolla upp villkoren för den avställningsbara så de inte är några begränsningar i antal ggr eller liknande.

halv/hel var ju än billigare och då lyckade ja komma ner till ca 800:-/mån vilket ja tycker är i överkant. Bor i en lågpris zon och är 35år. kollar man Folksam's avställningsbara och räknar med att ha hojen påställd 7 månader och avställd 5 så hamnar kostnaden på 8500/år (halv) Dessutom hade dom samma pris på garageförsäkrningen när den är avställd vilket flera andra bolag inte har för du får pröjas mycket mer för att ha den avställd ner den är helförsäkrad dessutom var premien vid halv högre än den ord. som Folksam har.

Jaja vi får se vart vi landar. :va

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
MC-smart blir inte så mycket billigare än den försäkring jag har hos LF i dag....
Kan e,v bero på att jag haft alla försäkringar hos dem för länge kanske..(?)
Fick nyss en 20% höjning av hemförsäkringen (bara så där) :(

Skulle vara kul att se vad de baserar premierna på?
Kollade vad en motsvarande R1 som jag har skulle kosta mej med MC-smart.

Nu är kanske inte min nuvarande premie så hög i sammanhanget men det gav en sänkning från 9500-8900kr hel/hel.
Snart 50år, bor på liten ort, haft A-kort sen Hedenhös.
Har haft bil, tre hojar, hem och skadeförsäkring hos dem i 6år.

Någon här hade kollat:
26 år, 10år med A1-kort, 5år med A,
cbr1000rr -08, 3kkr självrisk 10000kr hel/hel

Kollade vad en likadan hoj skulle kosta mej med MC-smart... 9600kr hel/hel.
Antar att de i första hand kollar vad det är för hoj, resten "smetas ut", eller?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Länsförsäkringar 8000 i självrisk:
Gixxer 1000 2007 Hel/hel: 12054.
R1 2009: Hel/Hel: 13400.
S1000RR: Hel/Hel: 14800.

25 bast, bor 1 mil utanför Örebro. Helt klart en förbättring sen något år tillbaka, eller så är det för att jag blivit äldre...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Inte billigare för mig...

4 900 - 5 100 halv/hel Det lägre med deras hemförsäkring. (Halv för att slippa inlösen. Triumph Daytona 955 )

Jag betalar lite mer än hälftenav ovan hos Folksam. Gjensidige tar ungefär samma men priset är inte det enda som gäller...

Vad betalar jag - vad får jag? är också viktigt. Folksam har Assistans som jag för ett par år sedan behövde när jag fick en spik i däcket. Bärgning hem utan självrisk och utan pappersjobb, det fixade bärgaren!:tummenupp Att Folksam har koll gillar jag visserligen inte även om det gynnar mig.

Men varför klagar alla på höga premier men inte 32% påslag på trafikförsäkringen av våran regering som gör att vi är "trafiksäkrare"?

Nu tror jag att försäkringsbolagen, precis som alla vinstdrivande bolag, försöker ta ut så mycket som möjligt.
För lite = för liten vinst, för mycket = förlorad kund.
Och det är så få hojar så det går inte att alla bolag kan ha statisktiskt säkra siffror så de höftar! Mer eller mindre rättvist.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Vad betalar jag - vad får jag? är också viktigt. Folksam har Assistans som jag för ett par år sedan behövde när jag fick en spik i däcket. Bärgning hem utan självrisk och utan pappersjobb, det fixade bärgaren!:tummenupp Att Folksam har koll gillar jag visserligen inte även om det gynnar mig.

Räddningsförsäkring för personbil,
lätt lastbil, husbil, Entusiastbil,
motorcykel och moped klass I
411 Försäkringen gäller för
Transport av förare, passagerare, försäkrat fordon, tillkopplad släpvagn och bagage, som har blivit nödvändig på grund av händelse enligt 412 och 413. Händelsen ska ha inträffat under färd eller resa med fordonet. Hemtransport ska i förväg godkännas av oss.

Nu har ju Länsförsäkringar assistans också. Bara så att du tar hänsyn till det med.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag fick Positivt mycket bättre hos LF än innan, kollade på en Yamaha fz6s i höstas (som jag inte köpte) och fick en offert på 10500:-/år trafik försäkring. Nu när jag kollar på en liknande hoj med mc smart landar det på ca 7tusen halvförsäkring / år. är 22 och har haft mc kort i snart 1 helt år.

Tycker att LF har varit helt okej för mig, har dock bara haft trafikförsäkringar innan.
på bilen min som jag köpte när jag var 19 började premien på 5000:- sedan sjunk den 4300:- 3300:- 2800:- så det är inte så dåligt tycker jag. obs jag är skadefri "så klart".

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...