Lär mig åka motorcykel tack :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Aragorn skrev:
2497787 Jag kör en 600:a.
Föröker hålla mellan 4000-5000 varv när jag bara åker.
Växel 2 eller 3 när jag kör i 50.
Växel 6 från 100 och uppåt.
Om jag vill accelerera snabbt kanske jag växlar vid 10000-12000 varv.
Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Så jag brukar hoppa över 2, 4 och ev 5. då kommer man till 300 på ungefär 8 sek.

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Ricken skrev:
2497791 Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Så jag brukar hoppa över 2, 4 och ev 5. då kommer man till 300 på ungefär 8 sek.
På min hoj så händer det väldigt lite de två först sekunderna kanske borde testa att växla fortare, brukar dra länge på ettan för att få upp fart men slackar den typ när jag lägger itvåan.:va

Aragorn

Guest
Ricken skrev:
2497791 Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Nu hänger jag inte med riktigt:va

Hög växel = hög hastighet - stämmer
men hög växel = sämre acc

låg växel (högre varvtal) = bättre acc

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ut och kör bara. Polletten kommer att falla ner. :tomten

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Aragorn skrev:
2497809 Nu hänger jag inte med riktigt:va

Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Vill du åka RIKTIGT fort så öppnar du motorn och kapar bort alla drev som hör till 2,4,5 vxlarna.

Du kan du börja rejsa zatzy muppar på heltid.

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Yamaha xjr1300
AndreasNo skrev:
2497558 Vilken växel är lämpligast i vilken hastighet osv?

Va ska man ligga på för varvtal när man tvingas puttra fram i stan..

Ja e så nolla på o åka MC så jag lägger snart ner dehär.

Ska bli posör på heltid o knappt starta hojen ens :mad:

Jag har svar på dina frågor!!

Fråga 1. Vilket varvtal i stan? jo där gäller 4500 rpm.

Påstående 1. Ska bli posör på heltid! Låter väldigt bra, det tycker jag du skall satsa på.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ricken skrev:
2497817 Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Vill du åka RIKTIGT fort så öppnar du motorn och kapar bort alla drev som hör till 2,4,5 vxlarna.

Ja, de där håler jag med åm, desutom sparrar man en masa vickt. Om du endå ska påsera så kan du ta bårt framjulet oxo. Det veger massa.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ricken skrev:
2497817 Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Antar att du testat detta på frösöns flyfraka :hihi

Prova nåt annat än twin och du kommer snart att inse vad alla växlar är till för.

Aragorn

Guest
Ricken skrev:

Yea, yea, whatever...:)

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Jag brukar köra med taktiken, inte växla, för jag tycker det är så manligt när det smäller på varvstoppen. Detta funkar dock bara på ettan annnars blir det att gå så fort och då är det jobbigt att vända sig om och titta eldsflammorna hela tiden :yoparty

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
mb skrev:
2497828 Antar att du testat detta på frösöns flyfraka :hihi

Prova nåt annat än twin och du kommer snart att inse vad alla växlar är till för.
Jo, jag kan bara åka rakt fram, sorgligt men sant. :(

Vi har inte så många zatzy muppar här, vad jag har sett iallafall, så jag har mina drev kvar.

Men ett enkelt sätt o få bort dom annars är ju bara o släppa ner 8-10 m6 muttrar (beroende på hur många drev du vill ta bort) ner i oljetråget.

Sen är det bara o varva som faan.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
heh.. fan de tog mer än 5 minuter te systemet.. en liten extra runda måhända? :rolleyes:

blev en riktigt rolig tråd dehär.. o lite matnyttiga tips me.. *gå ut o meka bort massa drev* :p

Fonzi

HYPER
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Ducati 748S
kolla om där finns något gäng som kör sporthojar runt i omnejden där du bor dom kan kanske visa lite tips

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
I stan gäller givetvis att dra gasen till varvtalsstoppet och sen slira på kopplingen till lagom fart!!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Cervantes skrev:
2497916 I stan gäller givetvis att dra gasen till varvtalsstoppet och sen slira på kopplingen till lagom fart!!

Har funderat lite krann kring detta hära. Den där ljudgrejjen som sitter därbak.... Det är en förfinad variant av spelkorten man satte vid framjulet på sin trampsykkel medan man sparade till måppe..... så om man tar bort den dära så blir det tyst. Dessuton sparar man vikt så det går snabbare.

Eller?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Starstriker skrev:
2497924 Har funderat lite krann kring detta hära. Den där ljudgrejjen som sitter därbak.... Det är en förfinad variant av spelkorten man satte vid framjulet på sin trampsykkel medan man sparade till måppe..... så om man tar bort den dära så blir det tyst. Dessuton sparar man vikt så det går snabbare.

Eller?

De måste ju stämma!..

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
fan va sköna människor det finns på SH!!! sitta med en öl i handen å läsa vad folk skriver .....klockrent! fredagen e räddad!!! hmm en snabb fråga ursäkta den har inte med tråden att göra men , Hur fan får man fram sånna där sköna "gubbar"som headbangar tex.... SKÅL på er

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Aragorn skrev:
2497809 Nu hänger jag inte med riktigt:va

Det här är nästan det roligaste tråden jag har läst på länge. Antigne så fattar ni inte att han driver med er, eller så är han en som borde satsa på något annat än Mc kultur. Sen Verkar ni tro på varandras inlägg som om alla är seriösa som ett ex. Högre vxl ger högre fart. Det är sant. Men det ger också sämre acc. Vissa i frågar sätter sådansa inlägg här och undrar om dom själva gjort fel när dom växlar vid typ 12-13tusen för nästa vxl vid acc. Faan nu är det jag som tror ni är dumma och verkar ha gått på det, vem är dum igentligen. Man kan bara inte vara så blåst om man kör hoj seriöst.

Sen dom som lägger in seriösa svar på hans frågor! Tror ni verkligen på det själva.. :rofl :hihi :skrattaåt :såjaponken :fatta! :dummer :jisses :1pajas

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
knutten10 skrev:
2498051 Det här är nästan det roligaste tråden jag har läst på länge. Antigne så fattar ni inte att han driver med er, eller så är han en som borde satsa på något annat än Mc kultur. Sen Verkar ni tro på varandras inlägg som om alla är seriösa som ett ex. Högre vxl ger högre fart. Det är sant. Men det ger också sämre acc. Vissa i frågar sätter sådansa inlägg här och undrar om dom själva gjort fel när dom växlar vid typ 12-13tusen för nästa vxl vid acc. Faan nu är det jag som tror ni är dumma och verkar ha gått på det, vem är dum igentligen. Man kan bara inte vara så blåst om man kör hoj seriöst.

Sen dom som lägger in seriösa svar på hans frågor! Tror ni verkligen på det själva..

man kan inte nog underskatta sina medmänniskor....

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
devo81 skrev:
2498016 fan va sköna människor det finns på SH!!! sitta med en öl i handen å läsa vad folk skriver .....klockrent! fredagen e räddad!!! hmm en snabb fråga ursäkta den har inte med tråden att göra men , Hur fan får man fram sånna där sköna "gubbar"som headbangar tex.... SKÅL på er

Alltså har du missat hela fältet till höger om den rutan du skriver i där det står smiles med blå text ovanför. Klicka på den figuren som du vill ha där markören befinner sig i texten. Om du sen vill ha flera av roliga gubbar. Klicka då på ordet more under. så kommer ett nytt sjyst gäng upp. Lycka till.:yoparty

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...