Lär mig "allt" om motoGP, superbike osv!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Som novice inom MC-världen och kunskaper som sträcker sig inom tidningen bikes ramar :D så vill jag gärna ta tag i motorsportbiten och lära mig lite om MotoGP och hela den biten, så man kan hänga me lite på eurosport!

Jag har i princip 0 kunskap om motorsporten, så skratta inte åt mina frågor är ni snälla :)

1. Vilka klasser inom assfaltkörning finns det?
2. Vilken klass är den absolut snabbaste? Vilken kubik? Hur mkt effekt?
3. När börjar säsongerna för körningarna på TV?
4. Vad är kul att veta när man tittar på motorcycklar på TV? :)
5. Hur ofta körs det?

Ikväll på eurosport kommer "VM 2004 Inför säsongen". Det kan väl vara något att se på kanske!

Jag måste verkligen få LITE insikt i detta iaf så man kan slå på TVn och ha en aning om vem som leder osv... Hjälp mig, sprid er kunskap! Skriv gärna i andra saker som kan vara bra att veta.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Kay skrev:
Som novice inom MC-världen och kunskaper som sträcker sig inom tidningen bikes ramar :D så vill jag gärna ta tag i motorsportbiten och lära mig lite om MotoGP och hela den biten, så man kan hänga me lite på eurosport!

Med intresse kommer kunskap liksom av sig självt..

/B
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
EazyD skrev:
Vilken tid, hittar inte tablån på deras sida?
Såg att 00.15-00.45 (dvs om drygt 7 timmar när detta skrivs) så ska det visas:
"Superbike - Övrigt: VM 2004. Höjdpunkter. Kommentator: Sandy Berlin". Allt enligt www.tv.nu.
/F.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Bj.O.rn skrev:
Med intresse kommer kunskap liksom av sig självt..

/B
Japp, vet, men det kan vara lättare att börja titta med en stomme liksom. :) "Ahh, superbike... 1000cc-klassen" eller nåt. Fan vet jag. Vet inte ens det :D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kay skrev:
1. Vilka klasser inom assfaltkörning finns det?
2. Vilken klass är den absolut snabbaste? Vilken kubik? Hur mkt effekt?
3. När börjar säsongerna för körningarna på TV?
4. Vad är kul att veta när man tittar på motorcycklar på TV? :)
5. Hur ofta körs det?

1. Oj... Omöjligt att svara på, då det finns olika klasser i olika länder, men de klasser som räknas som störst är:

MotoGP - 999 kubik fyrtakt eller 500 kubik tvåtakt. Tvåtaktare används inte längre, men är fortfarande tillåtna enligt reglementet. Rena prototypmaskiner som inte har något gemensamt med gatcyklar.

250 - tvåtaktsmaskiner på 250 kubik. Också här snackar vi rena räsermaskiner, liksom i lillebrorsklassen 125.

Utöver detta finns Supersport och Superbike, där hojarna är baserade på gatcyklar.

Supersport - radfyra på 600 kubik eller V-twin på 750 kubik.

Superbike - V-twin på 1000 kubik, radfyra på 1000 kubik eller radfyra på 750 kubik. Olika trimningsgrader.


2. MotoGP. 999 kubik och effekter upp mot 230 hästkrafter. Minimivikt beroende på motorkonfiguration, men någonstans runt 140 kg.


3. Kolla på www.motogp.com och www.worldsbk.com för kalender.


4. Eh... Allt. :)


5. Se svaret på fråga 3.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Kay skrev:
Som novice inom MC-världen och kunskaper som sträcker sig inom tidningen bikes ramar :D så vill jag gärna ta tag i motorsportbiten och lära mig lite om MotoGP och hela den biten, så man kan hänga me lite på eurosport!

Jag har i princip 0 kunskap om motorsporten, så skratta inte åt mina frågor är ni snälla :)

1. Vilka klasser inom asfaltkörning finns det?
2. Vilken klass är den absolut snabbaste? Vilken kubik? Hur mkt effekt?
3. När börjar säsongerna för körningarna på TV?
4. Vad är kul att veta när man tittar på motorcycklar på TV? :)
5. Hur ofta körs det?

Ikväll på eurosport kommer "VM 2004 Inför säsongen". Det kan väl vara något att se på kanske!

Jag måste verkligen få LITE insikt i detta iaf så man kan slå på TVn och ha en aning om vem som leder osv... Hjälp mig, sprid er kunskap! Skriv gärna i andra saker som kan vara bra att veta.

Hmm, får la bemöda mig med några svar iallafall:
1. En hel del, såsom tex. VM i;
125
250
MotoGP (<990cc 4-takt / 500cc 2-takt) vilka är rena prototypklasser,
Supersport (<600cc 4-cyl / 750cc 2-cyl)
Superbike (<1000cc) varav de senare två är mer produktionsklasser.
Dessutom finns det Endurance-VM + en massa andra

2. Snabbast är MotoGP; <990cc, ca 240?hk :eek:

3. Superbike börjar nästa helg å kör sen var fjärde vecka (under högsäsong oftare, se www.superbike.it !)
MotoGP börjar 6 april å kör sen oftast varannan vecka, se www.motogp.com !)

4. Tja, det beror ju på vad man är intresserad av, men det blir ju tex. intressant att i MotoGP se om regerande världsmästaren Rossi klarar av att på en ny Yamaha slå sina gamla Honda-kollegor. Liksom om Ducati kan upprepa sin relativa framgång från förra året. Och kanske om några andra team kan göra bra ifrån sig :). I superbike kan det ju bli kul att se hur de nya supercyklarna i 1000cc-klassen gör sig i tävlingsversioner...

Fast du kanske tänkte mer på att; de tex. oftast kvalar 2*1 tim på fredag och lördag och rejsar på söndag. Att banorna är 3-6 km långa, att vi fortfarande(?) har en svensk i VM (Stigefelt i 250), att Ducati ofta har högst toppfart men Honda är bäst (=segerrikast f.n.) :va Att Assen i Holland är närmsta tävling och det tar rätt få timmar att åka dit...

5. Se ovan!

Andra websidor att kolla på är tex. crash.net, mcnews.com.au.
Hursomhelst - kul med fler intresserade! Fastnade själv för en femton år se'n och nu inte kan fatta att folk väler bilracing framför mc - det händer ju så mycket mer i det senare :)
/F.
 

Jokela

Guest
Kan ge lite svar inom MotoGP samt 125cc och 250cc!

Klasser:

125 = över 80cc upp till 125cc, Max en cylinder

250 = över 175cc upp till 250cc, Max 2 cylindrar

MotoGP = över 350cc upp till 500cc för 2-taktare, Max 4 cylindrar
över 350cc upp till 990cc för 4-taktare, Obegränsat med cylindrar

4-taktarna måste vara prototyper för att få deltaga!

Vikter: Alla vikter är minimum krav!

125 = Motorcykel och förare får väga 136 kg ihop

250 = Motorcykel får väga 100kg ( gäller både 1 och 2 cylindriga )

MotoGP 2-taktare = 1 och 2 cylindriga 101 kg
3 cylindriga 116 kg
4 cylindriga 131 kg

MotoGP 4-taktare = 3 cylindrar eller mindre 135kg
(145 kg om det är ovala kolvar )

4 och 5 cylindriga 145 kg
4 cyl. eller mer med ovala kolvar 155 kg
6 cyl. eller mer 155 kg

Effekter vet väl ingen exakt då de olika tillverkarna inte vill avslöja det, men de grymmaste 4 taktarna t.ex Honda´s RCV211 med 5 cylindrar ger väl en effekt på 220hk+

Effekt i 125 och 250 klasserna vet jag tyvärr inget om men det finns säkert andra här inne som vet det.

MotoGP börjar säsongen den 18:e april på Welkombanan i Sydafrika, sen är det race med 2-3 veckors mellanrum förutom ett längre uppehåll vid sommaren.

Längtar till att se vad Rossi kommer prestera med Yamahan!! :banana

*Foggy och McB hann före*
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Sedärja, 5 min före (men har för mig att det är 990cc i MotoGP)
Å så fick man viktuppgifter oxå :tummenupp
/F. ;)
 

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kay skrev:
Som novice inom MC-världen och kunskaper som sträcker sig inom tidningen bikes ramar :D så vill jag gärna ta tag i motorsportbiten och lära mig lite om MotoGP och hela den biten, så man kan hänga me lite på eurosport!

Jag har i princip 0 kunskap om motorsporten, så skratta inte åt mina frågor är ni snälla :)

1. Vilka klasser inom assfaltkörning finns det?
2. Vilken klass är den absolut snabbaste? Vilken kubik? Hur mkt effekt?
3. När börjar säsongerna för körningarna på TV?
4. Vad är kul att veta när man tittar på motorcycklar på TV? :)
5. Hur ofta körs det?

Ikväll på eurosport kommer "VM 2004 Inför säsongen". Det kan väl vara något att se på kanske!

Jag måste verkligen få LITE insikt i detta iaf så man kan slå på TVn och ha en aning om vem som leder osv... Hjälp mig, sprid er kunskap! Skriv gärna i andra saker som kan vara bra att veta.

Ok så här ligger det till :D
Till att börja med har vi moto gp detta är den allra vassaste klassen,
Här kör man med fyrtakts motorer med max 990cc,
En moto Gp hoj har runt 230-240 hästar (dom vassaste)
En sån här hoj är en ren prototyp racer och endast byggd för att köra på bana, det är dessa hojarna tillverkarna skryter med att gat hojarna bygger på.
I moto gp är det valentino rossi som dominerar, han har hitills gjort det på honda men nu bytat till yamaha som sägs vara en sämre hoj, men dom betalade tydligen bra, och dessutom så fick Rossi en rejäl utmaning till i år,

Tillsammans med moto gp körs 125 och 250 racer detta är också riktiga racer hojar och också byggda enbart för bankörning,
I 125 och 250 körs det med två takts motorer, En 250 racer har kanske 110 hästar eller nåt sånt, i 250 så är det Främst Manuell Pogialli (som van klassen förra året) och Toni Elias och den ene Nieto brodern (kommer fan inte ihåg vilken Fonsi tror jag det är) som man ska hålla koll på,

I 125 racer så finns det en finne med som heter Mika Kallio som är hyffsat bra med, tror att hans bror Vesa också ska köra där i år,

Sen kommer vi in på supersport och superbike som till skillnad från ovanstående klasser körs med ombyggda gathojar,

I supersport är det 600 kubikare typ yamaha R6 Kawasaki zx6rr
som det körs med,
Här är motor trimmningen i begränsad men dom lyckas ändå pressa ur 140+ hästar,
I supersport är slicks förbjudna (Glömde skriva det innan Moto gp, 125 och 250 racer körs på slicks)
Supersport vanns förra året av Chris Vermulen på en Honda cbr, han avancerar nu upp till superbike.
I supersport finns även en norrman med som heter Kai Börre han körde en kass hoj förra året så han hoppade av, men är tillbaka till i år med en förhoppnings vis bättre hoj,

I superbike (även känd som ducati cup :D) är främst 2cylindriga hojar hojar med max 1000cc eller 4cylindriga hojar med max 750cc, det är från och med förra året tillåtet att köra med fyrcylindriga hojar med 1000cc förra året skulle dessa hojar köras med luft restriktorer men i år tror jag att dom ska varvtals regleras i stället, detta för att inte dom två cylindriga och dom 4 cylindriga hojarna ska bli förnedrade :D
Denna klassen vanns av britten Neil Hodgsson som till i år ska köra moto gp för ducati,
I superbike får man köra med slicks.

Jävlar vad mycket text det blev,
Men det är i stort sett allt man behöver veta :tummenupp
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Tusen tack för svaren!! Precis sånna jag ville ha! Tack!
Om vi tar en valfri mellansnabb bana, med lagom långa rakor, lagom svåra kurvavsnitt; hur ser tiderna ut klasserna emellan mellan vinnarhojarna?
 
Last edited:

Jokela

Guest
Hmm, jag tog en valfri bana, det blev Valencia!

Jag skriver bara upp kvalificeringstiderna de olika klasserna emellan:

MotoGP = Valentino Rossi 1min 32.478 secs

250cc = Randy de Puniet 1min 36.499 secs

125cc = Alex de Angelis 1min 40.44 secs

World Superbike = Neil Hodgson 1min 34.863 secs

Supersport 600 = K.Fujiwara 1min 37.687 secs

Håll till godo :tummenupp
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jokela skrev:
Hmm, jag tog en valfri bana, det blev Valencia!

Jag skriver bara upp kvalificeringstiderna de olika klasserna emellan:

MotoGP = Valentino Rossi 1min 32.478 secs

250cc = Randy de Puniet 1min 36.499 secs

125cc = Alex de Angelis 1min 40.44 secs

World Superbike = Neil Hodgson 1min 34.863 secs

Supersport 600 = K.Fujiwara 1min 37.687 secs

Håll till godo :tummenupp

:Bugar tackar o bockar!
 

Arcon

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2003
Ort
En liten by någonstand i västra Skåne
Hoj
Always
Kay skrev:
:Bugar tackar o bockar!

Det är bra att du fick så många svar.
Men alla verkar så inriktade på bankörningar.......
Jag vill bara göra ett inlägg för dom förare som tävlar på gammalt vis.
RIKTIG ROADRACING innebär som det låter, dvs dom kör på vägarna.
Typ Isle of MAN, Nortwest 200, osv.
Förare som Joey Dunlop, Steve Hislop, David Jeffreys mfl........
Dom killarna är äkta roadracing förare.
Inte för jag inte beundrar Rossy, men det är skillnad på bankörning och riktig "roadracing"
/Arcon
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Arcon skrev:
Det är bra att du fick så många svar.
Men alla verkar så inriktade på bankörningar.......
RIKTIG ROADRACING innebär som det låter, dvs dom kör på vägarna.
Typ Isle of MAN, Nortwest 200, osv.
Förare som Joey Dunlop, Steve Hislop, David Jeffreys mfl........
Dom killarna är äkta roadracing förare.
Inte för jag inte beundrar Rossy, men det är skillnad på bankörning och riktig "roadracing"
/Arcon

Jepp, den ena är sju resor farligare än den andra och går långsammare.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Arcon skrev:
Det är bra att du fick så många svar.
Men alla verkar så inriktade på bankörningar.......
Jag vill bara göra ett inlägg för dom förare som tävlar på gammalt vis.
RIKTIG ROADRACING innebär som det låter, dvs dom kör på vägarna.
Typ Isle of MAN, Nortwest 200, osv.
Förare som Joey Dunlop, Steve Hislop, David Jeffreys mfl........
Dom killarna är äkta roadracing förare.
Inte för jag inte beundrar Rossy, men det är skillnad på bankörning och riktig "roadracing"
/Arcon

Vad är skillnaden? Avåkningszonerna?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skillnaden är att Joey Dunlop, David Jefferies och Steve Hislop är döda...
Steve Hislop slog iofs ihjäl sig i en helikopter, men både Dunlop och Jefferies dog medan de körde "riktig" roadracing.

Edit: Jo, jag vet att Katoh dog på en bana, men det är väääldigt mycket ovanligare än dödsfall inom väg-rejsandet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kay --> Du kan ju surfa runt lite här på Racingforumet, även om det mest handlar om pajkastning så finns det faktiskt info om en hel del.

Annars har det nämnts flera bra sidor.
Vill du ha det exakta reglementena för MotoGp och SBK så ska du kika på www.fim.ch

www.motopark.com är en suverän sida för bilder på GrandPrix hojar från sent 80-tal och framåt.
Läs allt du kommer över.

Surfa in på www.duke.com och köp videos/dvds med race/säsonger/förarpresentationer etc.

Lycka till men ett varningens finger är på sin plats - du kommer att bli fast för alltid! :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Det du behöver veta är att all motorcykelracing på asfalt rockar fett! :banana

Utöver alla vm-klasser som det snackats om här så ska du givetvis masa dig iväg till en svensk RR-tävling och kolla lajv! :fakta
Det är fantastiskt skoj att se och höra allt lajv, knalla runt i depån och kika närmare på alla hojar och snacka med förarna. Inte minst när man känner igen många härifrån SH. :tummenupp
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Såg förra årets SB-sammandrag på eurosport precis. Verkar skitfett :yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top