Kay skrev:
Som novice inom MC-världen och kunskaper som sträcker sig inom tidningen bikes ramar
så vill jag gärna ta tag i motorsportbiten och lära mig lite om MotoGP och hela den biten, så man kan hänga me lite på eurosport!
Jag har i princip 0 kunskap om motorsporten, så skratta inte åt mina frågor är ni snälla
1. Vilka klasser inom assfaltkörning finns det?
2. Vilken klass är den absolut snabbaste? Vilken kubik? Hur mkt effekt?
3. När börjar säsongerna för körningarna på TV?
4. Vad är kul att veta när man tittar på motorcycklar på TV?
5. Hur ofta körs det?
Ikväll på eurosport kommer "VM 2004 Inför säsongen". Det kan väl vara något att se på kanske!
Jag måste verkligen få LITE insikt i detta iaf så man kan slå på TVn och ha en aning om vem som leder osv... Hjälp mig, sprid er kunskap! Skriv gärna i andra saker som kan vara bra att veta.
Ok så här ligger det till
Till att börja med har vi moto gp detta är den allra vassaste klassen,
Här kör man med fyrtakts motorer med max 990cc,
En moto Gp hoj har runt 230-240 hästar (dom vassaste)
En sån här hoj är en ren prototyp racer och endast byggd för att köra på bana, det är dessa hojarna tillverkarna skryter med att gat hojarna bygger på.
I moto gp är det valentino rossi som dominerar, han har hitills gjort det på honda men nu bytat till yamaha som sägs vara en sämre hoj, men dom betalade tydligen bra, och dessutom så fick Rossi en rejäl utmaning till i år,
Tillsammans med moto gp körs 125 och 250 racer detta är också riktiga racer hojar och också byggda enbart för bankörning,
I 125 och 250 körs det med två takts motorer, En 250 racer har kanske 110 hästar eller nåt sånt, i 250 så är det Främst Manuell Pogialli (som van klassen förra året) och Toni Elias och den ene Nieto brodern (kommer fan inte ihåg vilken Fonsi tror jag det är) som man ska hålla koll på,
I 125 racer så finns det en finne med som heter Mika Kallio som är hyffsat bra med, tror att hans bror Vesa också ska köra där i år,
Sen kommer vi in på supersport och superbike som till skillnad från ovanstående klasser körs med ombyggda gathojar,
I supersport är det 600 kubikare typ yamaha R6 Kawasaki zx6rr
som det körs med,
Här är motor trimmningen i begränsad men dom lyckas ändå pressa ur 140+ hästar,
I supersport är slicks förbjudna (Glömde skriva det innan Moto gp, 125 och 250 racer körs på slicks)
Supersport vanns förra året av Chris Vermulen på en Honda cbr, han avancerar nu upp till superbike.
I supersport finns även en norrman med som heter Kai Börre han körde en kass hoj förra året så han hoppade av, men är tillbaka till i år med en förhoppnings vis bättre hoj,
I superbike (även känd som ducati cup
) är främst 2cylindriga hojar hojar med max 1000cc eller 4cylindriga hojar med max 750cc, det är från och med förra året tillåtet att köra med fyrcylindriga hojar med 1000cc förra året skulle dessa hojar köras med luft restriktorer men i år tror jag att dom ska varvtals regleras i stället, detta för att inte dom två cylindriga och dom 4 cylindriga hojarna ska bli förnedrade
Denna klassen vanns av britten Neil Hodgsson som till i år ska köra moto gp för ducati,
I superbike får man köra med slicks.
Jävlar vad mycket text det blev,
Men det är i stort sett allt man behöver veta