Lär mig kicka?:)

Patrik.E

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg 650 motard -03
Hejsan!! Jag har köpt mig en Husaberg 650, den är underbar!! men saken är att jag är nybörjare....

innan trodde jag att det bara vart att kicka (som på moppe,)

men icke.. Jag har läst mig till hur jag ska göra, hitta kompläget etc,etc, men jag får inte den där rätta knycken.. vem vet jag kanske har kolven helt fel när jag kickar?

2 ggr har ja lyckats. Förra ägaren fick det att se så enkelt ut å,, faan:) den startar direkt varm som kall när han kickade..

Ingen som kan länka till en bra video eller kanske rent ut kan komma o kicka så ja ser hur fan det ska gå till?? :)

Mvh Patriik :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Stånkor kalla har för mig alltid varit:

Choke

3 drag med rullen, för att duscha lite med accpump (om man har en fugge med sådan).

Leta kompläge, veva till hela vägen ordentligt, inte torrkicka moppe-style.

*ge fan i gasrullen när du kickar*

Husor, speciellt äldre sådana (pre-03) är ju inte kända för att vara samarbetsvilliga dock, sura elsystem och en dellorto som han där uppe har glömt... :hihi
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
På husan är det bara kicka tills den startar.. räkna med att den kan sparka bakut om du har otur.. så ha rejäla skodon på dig. Men i övrigt är det bara ha kicken högt upp, ta i med hela kroppen å dra till.. brukar starta efter ett par kick :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det viktigaste är att verkligen trycka/snärta till ordentligt hela vägen. Mesar man kan man få hålla på länge..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Sant som loy säger.. du får inte tveka.. måste klippa till med hela din vikt och all din kraft :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En liten instruktionsvideo:

[YOUTUBE-ID]-gV-dinvYKw[/YOUTUBE-ID]
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
1. Crosskängor på! - Det går att få igång dom här med flipflops, men det går oxå att vrida foten runt kicken och då tårna de enda benen i foten som är hela.

2. Dra runt motorn med kicken torrt ett par gånger. Den får sig en liten bensindusch och får lite oljetryck för att smörjas upp.

3. Leta upp kompläget.

4. Sen är det bara att smälla till foten! Bang!! Nu är den igång.

På punkt 4, så gäller det att ha hela kroppen med sig bakom foten. Att sitta på sadeln och försöka få igång den som man cyklar på en BMX funkar inte. Stå på något som är lika högt som fotpinnen (mekpall). Kanske börja med att kicka högerbenet för att få känslan för den.
Sen kan du börja ta bort hjälpmedlen för att till sluta kunna dra igång med vänstern på platt mark. Men det är inte lätt. Ingen stånka är likadan, det här är personligheter. En del gillar inte en kmpläget, utan vill ha en redig spark direkt för att få igång.

5. Ha crosskängor på!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HD och större stånkor utan dekomp kickar jag enklast igång enligt samma princip (som kan kännas konstigt för en nybörjare): Man drar runt motorn (viktigt med avslagen tändning på HD och stora stånkor) med kicken tills man precis kommit förbi kompläget.

Dvs det gäller att baxa motorn till det läge där man har absolut max möjlighet att bygga upp rörelseenergi i veven innan den möter komp igen. Alltså veven ska vara så långt från komp det är möjligt innan man ger allt.

På det här viset så hinner man dels få maximal rotation/hastighet på veven/kolven innan kompression och gnista, dels hinner motorn göra en ordentligt insugstakt så att förgasaren har en chans att ge en bra startladdning.
Funkade bäst även på mina 2T HVA 390 och 500 endurosar jag hade när jag var 18-25.

Det känns till en början konstigt att ta i allt vad man orkar mot bara masströghet, men det är här kickskolan börjar.
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
HD och större stånkor utan dekomp kickar jag enklast igång enligt samma princip (som kan kännas konstigt för en nybörjare): Man drar runt motorn (viktigt med avslagen tändning på HD och stora stånkor) med kicken tills man precis kommit förbi kompläget.

Dvs det gäller att baxa motorn till det läge där man har absolut max möjlighet att bygga upp rörelseenergi i veven innan den möter komp igen. Alltså veven ska vara så långt från komp det är möjligt innan man ger allt.

På det här viset så hinner man dels få maximal rotation/hastighet på veven/kolven innan kompression och gnista, dels hinner motorn göra en ordentligt insugstakt så att förgasaren har en chans att ge en bra startladdning.
Funkade bäst även på mina 2T HVA 390 och 500 endurosar jag hade när jag var 18-25.

Det känns till en början konstigt att ta i allt vad man orkar mot bara masströghet, men det är här kickskolan börjar.



Just som Jörgen skriver lite lite förbi kompläget innan man sparkar är nog nyckeln i det hela. Då brukar man kunna starta sittande efter lite träning.

Mvh Christer
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och hur man uppenbarligen inte skall göra

[YOUTUBE-ID]l9-2vT3A6zw[/YOUTUBE-ID]
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Och hur man uppenbarligen inte skall göra

[YOUTUBE-ID]l9-2vT3A6zw[/YOUTUBE-ID]

Ok där fick man också en liten försmak av vad som kan hända
om man inte följer regeln:

1. Crosskängor på!

Kompisen kickade en enduro (stor 4-takt minns inte vad) i träskor.
Den sköt rejält baklänges. När vi hämtat träskon ur grannens trädgård
kontaterade vi att sulan var spräckt. Kompisen fick några veckor
på kryckor...

Mvh,
Ingvar
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Snälla snälla, varken våld eller kraft behövs.

Precis som beskrivet ska man precis för bli kompläget. Trampa försiktigt igenom med kicken som kommer du lära dig känna var du är.
När du trampar igenom kommer du att komma till en punkt där det blir betydligt tyngre, kompläget. När det tar "stopp" drar du in den manuella decompen och trampar försiktigt förbi precis så mkt att veven vänder och kolven är på väg ner igen, men bara så lite så kolven står så högt som möjligt. (Det här momentet kräver lite känsla som du snabbt får kläm på, råkar du skicka ner kolven i cylinderloppet eller är osäker. Gör om!)
När du precis kommit förbi kompläget släpper du upp kicken hela vägen upp. Vrid 1-2 gånger på gasrullen för att duscha in lite bensin. Utgå från att inte använda choke (jag har aldrig använt min förutom vid minusgrader!). Rör aldrig gasen medans du kickar! Trampa till bestämt hela vägen igenom! Brum brum. :tummenupp

Du ska varken hoppa upp, sparka eller vålda ner kicken. Det är bara ett sätt att på sikt ha sönder något.
Ni som får bakslag har fel teknik eller fel på grejerna.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
1. Crosskängor på! - Det går att få igång dom här med flipflops, men det går oxå att vrida foten runt kicken och då tårna de enda benen i foten som är hela.

2. Dra runt motorn med kicken torrt ett par gånger. Den får sig en liten bensindusch och får lite oljetryck för att smörjas upp.

3. Leta upp kompläget.

4. Sen är det bara att smälla till foten! Bang!! Nu är den igång.

På punkt 4, så gäller det att ha hela kroppen med sig bakom foten. Att sitta på sadeln och försöka få igång den som man cyklar på en BMX funkar inte. Stå på något som är lika högt som fotpinnen (mekpall). Kanske börja med att kicka högerbenet för att få känslan för den.
Sen kan du börja ta bort hjälpmedlen för att till sluta kunna dra igång med vänstern på platt mark. Men det är inte lätt. Ingen stånka är likadan, det här är personligheter. En del gillar inte en kmpläget, utan vill ha en redig spark direkt för att få igång.

5. Ha crosskängor på!!


Jag har problem med punkt 3...eller problem och problem...jag har funderingar!!

Ska man förbi kompläget, och sen trycka till?

Eller "försvinner" kompläget om man pumpat med choken indragen? Och man ska bara dra i som fan högst upp (förbi kompläget?)
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Kolven ska precis förbi kompläget sedan släpper du upp kicken och sparkar ifrån, man siktar alltså på att motorn ska starta på nästa kompression. Ställ hojen på stödet och stå på vänster (höger på husan kanske) fotpinne samtidigt som du kickar.

/Christer
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Snälla snälla, varken våld eller kraft behövs.

Precis som beskrivet ska man precis för bli kompläget. Trampa försiktigt igenom med kicken som kommer du lära dig känna var du är.
När du trampar igenom kommer du att komma till en punkt där det blir betydligt tyngre, kompläget. När det tar "stopp" drar du in den manuella decompen och trampar försiktigt förbi precis så mkt att veven vänder och kolven är på väg ner igen, men bara så lite så kolven står så högt som möjligt. (Det här momentet kräver lite känsla som du snabbt får kläm på, råkar du skicka ner kolven i cylinderloppet eller är osäker. Gör om!)
När du precis kommit förbi kompläget släpper du upp kicken hela vägen upp. Vrid 1-2 gånger på gasrullen för att duscha in lite bensin. Utgå från att inte använda choke (jag har aldrig använt min förutom vid minusgrader!). Rör aldrig gasen medans du kickar! Trampa till bestämt hela vägen igenom! Brum brum. :tummenupp

Du ska varken hoppa upp, sparka eller vålda ner kicken. Det är bara ett sätt att på sikt ha sönder något.
Ni som får bakslag har fel teknik eller fel på grejerna.

Som tidigare sagts alla är personliga, på alla mina CRF 450 så gällde för kall: 5 drag på rullen full chok och trampa till. Leta efter kompläget behövdes ej, men en 450 Honda kan ju knappast räknas som STOR fyrtaktare.

Den 450 jag har nu med sprut kräver i princip alltid 3 kick när den är kall, beror troligen på att det inte finns mekanisk accpump och att den måste få bränsletryck
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Som tidigare sagts alla är personliga, på alla mina CRF 450 så gällde för kall: 5 drag på rullen full chok och trampa till. Leta efter kompläget behövdes ej, men en 450 Honda kan ju knappast räknas som STOR fyrtaktare.

Den 450 jag har nu med sprut kräver i princip alltid 3 kick när den är kall, beror troligen på att det inte finns mekanisk accpump och att den måste få bränsletryck

Ja, moderna 450's är bara att veva på.
Och visst är det lite personligt från hoj till hoj hurvida dom behöver choke t.ex. Just därför är det väl dumt att börja med? ;) Tänder den bara till eller startar men dör direkt igen. Först då är det läge efter några försök att testa med choke.
Vad gäller kick teknik med kompläge osv. är ju det inget personligt utan gäller ju alla stånkor av större kubik.

Min Suzuki är oxå lite kinkig när den är kall. Kräver några kickar och sen dör den ofta 1-3 gången när den är kall. Men det väger upp hur lätt startad den är när den är varm istället.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Och har man stått och kickat ett tag utan att den hoppar igång, så brukar jag dra in decompen, hålla full gas och kicka ett par gånger. Efter det brukar den hoppa igång direkt.

Jag brukar få göra det om man vurpat eller liknande.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Ja, moderna 450's är bara att veva på.
Och visst är det lite personligt från hoj till hoj hurvida dom behöver choke t.ex. Just därför är det väl dumt att börja med? ;) Tänder den bara till eller startar men dör direkt igen. Först då är det läge efter några försök att testa med choke.
Vad gäller kick teknik med kompläge osv. är ju det inget personligt utan gäller ju alla stånkor av större kubik.

Min Suzuki är oxå lite kinkig när den är kall. Kräver några kickar och sen dör den ofta 1-3 gången när den är kall. Men det väger upp hur lätt startad den är när den är varm istället.

Hondan är lite tråkigt om man bromsat/gasat stopp (åker Recluse). Men jag har märkt att om man stänegr av den med vilje, rappar man 3 ggr med gasen innan man trycker in stoppen så går den på första kicken.

Lånade en kompis Husa 650 och den kräver betydligt mera omsorg för att bli villig, som en tjej ungefär man var ju nästan tvungen att gosa med den för att den skulle bli villig..
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top