Lära sig / förbättra sina mattekunskaper

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hur förbättrar man på bästa sätt sina mattekunskaper utan att för den skull göra sig omaket att läsa kvällskurser och annat otyg. Självstudier gäller det alltså.

Jag är/var hyfsad på matte men ointresserad av skolan på den tiden jag gick i gymnasiet och universitetsstudierna var fria från matematik.

Jag känner nu att de gamla gymnasiekunskaperna blir allt rostigare och framförallt har jag med åldern blivit mer nyfiken på matematik.

Någon som kan tipsa om ett bra sätt att komma igång med matte igen?
Typ nätkurser med uppgifter kombinerat med "lärarledda" webcasts som går igenom olika moment?

Visst kan jag gå och köpa en massa matteböcker och börja plöja men jag är för lat och för snål.

Hur förbättrar man på bästa sätt sina mattekunskaper utan att för den skull göra sig omaket att läsa kvällskurser och annat otyg. Självstudier gäller det alltså.

Jag saknar C,D,E,F

Så tänkte börja med C på distans.

Fan, vad det inte gick..
Ingen att fråga och inga förklaringar i böckerna, bara tal.

12 år utan skolmatte gjorde ju inte saken lättare heller :)

Borde du inte bara kunna låna ett par mattematikböcker på ett bibliotek och fräscha upp grunderna? Börja från grunden så att du fyller i eventuella luckor annars får du problem på högre nivåer.

På något sätt tror jag det är rätt bra att ändå gå en Komvux kurs där man får undervisning och kan ställa frågor till en lärare när man kör fast.

jag har en spännande bok du kan å låna om du vill... ;)

0273713248.jpg

Jag brukade gå till bibblan Medis och Stadsbibblan för att läsa lite matteböcker de har där förut, men då halkade jag in på matematikhistoria som var ännu mer intressant. Rekommenderas att halka in på! ;)

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show