Lära sig hoj, billigt och "bra" ?

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Sonderat terängen och hittat detta för en 5-10k. Suzuki Gsx 400 E -82, Honda cm 400 t -81, Suzuki gsx 400 e -83, Honda CB 400 N -82, Yamaha xs 500 -77 , Honda cb 400n -81.

Vilken modell är mest för slanten? Tänker på modellen då inte specifikt skick mm.

/rob
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Sonderat terängen och hittat detta för en 5-10k. Suzuki Gsx 400 E -82, Honda cm 400 t -81, Suzuki gsx 400 e -83, Honda CB 400 N -82, Yamaha xs 500 -77 , Honda cb 400n -81.

Vilken modell är mest för slanten? Tänker på modellen då inte specifikt skick mm.

/rob

Ingen som har något att tillföra i diskutionen kring dessa hojar?

/R
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Suzuki har väl haft problem med elen. Tändspolar, generator m.m. som kan gå upp i rök. Hondan känns väl som ett bättre val. (Säger jag som haft en 400E, utan problem dock)
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Som jag skrivit innan, jag har själv en gsx400e från 82 och den passar utmärkt till övningskörningen. Hittar man bara en som är fri från elproblemen så ska den nog hålla ett år eller två utan problem. Ska själv besiktiga min idag faktiskt.

En honda cb400 känns nog egentligen vettigare men jag har för mig att de generellt är en aning dyrare än gsx400. Men hittar du en så köp hellre en honda.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Check! Suzuki utan elknas eller Honda också utan knas :)
Väntar bara på det satans lämpet så man kan börja köra någongång.

Tack!

/R
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Finns väl ingen bättre hoj att ta kortet på än en Honda CB 750? Lättkörd på konbanorna, den duger för uppkörningen, och du kan nog faktiskt leva med den ett litet tag efter att du fått kortet också.

Och varför öva med en lättare hoj än vad du ska köra upp med? Är du väl inkörd på hojen du sedan kör upp med så har du ju en stor fördel!

Kan väl inte finnas någon vanligare "tung" körkortshoj, skulle säga att majoriteten som tagit körkortet sista tjugo åren gjort det med en sådan, och det finns gott om exemplar på blocket.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Finns väl ingen bättre hoj att ta kortet på än en Honda CB 750? Lättkörd på konbanorna, den duger för uppkörningen, och du kan nog faktiskt leva med den ett litet tag efter att du fått kortet också.

Och varför öva med en lättare hoj än vad du ska köra upp med? Är du väl inkörd på hojen du sedan kör upp med så har du ju en stor fördel!

Kan väl inte finnas någon vanligare "tung" körkortshoj, skulle säga att majoriteten som tagit körkortet sista tjugo åren gjort det med en sådan, och det finns gott om exemplar på blocket.

Ja det ligger något i det du säger men måste vänta en månad till då för att skramla ihop till den så då är det totalt kört med kortet iår. Ska öva konbana, garagevändningen som inte används mer mm. Vill lära mig hantera hojen. CB750 verkar trevliga men de billiga på blocket är riktiga lik sen blir de dyra.

Tack för tipset ändå. Ha i åtanke att jag också behöver ställ, hjälm, handskar, skor mm så det sticker snabbt iväg med stålarsarna + jag har hem kvinna mm att betala för också :fakta

/R

+ när jag tagit kortet så tänkte jag köpa en nyare och bättre hoj. Billig hoj nu som man kan lägga ned utan att behöva se dollartecken :)

/R
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ja det ligger något i det du säger

Tack för tipset ändå. Ha i åtanke att jag också behöver ställ, hjälm, handskar, skor mm så det sticker snabbt iväg med stålarsarna + jag har hem kvinna mm att betala för också :fakta

Va måste du betala för o ligga :D :tungan LOL då e det illa :rolleyes:

kolla på beg ställ mm

o lycka till men kk :tummenupp

//Robin
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Check! Suzuki utan elknas eller Honda också utan knas :)
Väntar bara på det satans lämpet så man kan börja köra någongång.

Tack!

/R

Köp hojen du har tänkt att använda när du är klar med kortet. Den "riktiga" träningen börjar när du har fått kortet. Räkna med små missöden i början. :D Kolla om du inte kan få hjälp med att sätta dit en skyddande ram runt styret som körskolorna har som du sedan kan plocka bort när du känner att du är kung bakom styret. :tungan

Det tar 5v att få lämpet...
Lite nyttig läsning under tiden som rekommenderas är Smc:s bok: http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
Lycka till!
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
LOL! :D Jag förstår precis...

Om budgeten är så begränsad så håller jag med ovanstående om CB 400.

Va måste du betala för o ligga :D :tungan LOL då e det illa :rolleyes:

kolla på beg ställ mm

o lycka till men kk :tummenupp

//Robin

Köp hojen du har tänkt att använda när du är klar med kortet. Den "riktiga" träningen börjar när du har fått kortet. Räkna med små missöden i början. :D Kolla om du inte kan få hjälp med att sätta dit en skyddande ram runt styret som körskolorna har som du sedan kan plocka bort när du känner att du är kung bakom styret. :tungan

Det tar 5v att få lämpet...
Lite nyttig läsning under tiden som rekommenderas är Smc:s bok: http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
Lycka till!


Självklart vore det smidigast men har några månader att samla då jag vägrar att ta lån. Kommer inte att bli något kort iår då tyvärr. Har redan lite panik då det tar sån jävla tid att få ett lämplighetsintyg och hela paketet. Får jag lämpet i Juni och ska spara till "riktiga" hojen så kan jag inte börja övningsköra förens i oktober :)

Blir som grabbsen ovan säger en CB400 att svina sönder sen något mer ordentligt när jag vet bättre.

/R
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Man blir så arg! Länsstyrelsen sa att de har handläggningstid på 4-5 veckor för ett lämp. Skickade in allt i torsdags och fick lämpet idag. Det tog mao under en vecka och de sa att det skulle ta 4-5 veckor Skandal!

/R
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Skall du ha hoj till denna sommar är du förmodligen rökt med tanke på tider för uppskrivning och framförallt uppkörning - men du kan ju ha tur!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top