Lära sig köra sporthoj - tips!?

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Hej alla!
Är ny inom motorcykelvärlden och har skaffat mig en triumph daytona 955i -02. Håller på med kortet.. Själva körningen tycker jag inte är några problem för att ta kortet (verkar det inte som iallafall) men man vill ju lära sig lite sporthojsåkning också!
Vågor inte lägga mig i kurvorna och saktar ner på tok för mycket pga att jag inte litar på hojen och känner mig osäker.. Jag skulle gärna vilja ha tips från er erfarena som varit i samma sits som mig.. Man vill ju kunna utnyttja hojens kapacitet eller kommer allt med tiden? Kan ju säga att det inte är många timmar man kört..

Har sökt efter samma tankar men inte hittat några tips på egen hand.. Vore tacksam!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Blicken långt fram, flytta fram kroppen, knip om tanken med benen....när du känner att du "blir ett med hojen" släpper det....
Det kommer vartefter, bara nöta fram & tillbaka på en kurvig väg...sen kan jag rekomendera en SMC "Knix.kurs"

Lycka till :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Leta upp knix-kurser nära dig, SMC:s kurser på småbanor.

Det gör under för rädslan en del dras med för böjar, noja över grepp, etc.

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ducati scrambler 2015
Håller med Bohlin twist of the wrist, hjälpte mig jättemycket känner mig stabilare i kurvan och litar på greppet.
Sen är det väl bara att köra och köra:tummenupp

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Största felet är att du köpte en touringhoj som första båge, den går inte att köra sportigt med. Sälj skiten å köp en r-etta, gixxer eller kawaskaki zx10. Sen är det bara att undvika linjeförskjutning, bryta ner skiten å gasa satan ur kurvan.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
En idé är att köra med inspirerade karaktärer istället för självmordspiloter. Lära sig långsamt utan massa onödiga risker och hybris.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som flera sagt, boka upp SMC-kurser och bocka för alla datum i kalendern med knix-körningar (mer om det läser du på svmc.se)

Att ge dig körteknik-råd såhär i en tråd leder i bästa fall till att du blir besviken. Men lyssnar du lite med Mojja (inlägg #2) så kan nog han också tipsa om att det är värt en del att bara va ute och åka och få timmar och mil i sadeln.

Och... Åka fort fort hör hemma på bana, på gata bara dör folk hela tiden!

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Daytona är ingen touringhoj.. Tackar för era tips och ska träna vidare med allt i åtanke!

mojja83

Guest
Jag är/var i precis samma situation som dig. Jag TRODDE jag visste något om mc åka och kurvtagning efter en himla massa bil bakom ratten och 4 hjul.

Men ska jag vara ärligt så skiljs dessa två fordon åt markant. Det finns ingen likhet i hur man behandlar ett 2 hjuligt fordon och ett 4 hjuligt.

Ta till dig av råden och skynda långsamt. På gata kan vi alla vara snabba rakt fram och på motorväg. Men det är när det svänger som det är roligt och det är där det roliga börja visa sig.

Vilken idiot som helst kan köra 300 km/h rakt fram men när det svänger är det som är roligt och än mer roligt är det när man behärskar kurvorna och bestämmer vart man vill hamna i en kurva. Så långt har jag ännu inte kommit men hoppas verkligen att jag är där innan nästa säsong är slut,

Mitt största tips är skynda långsamt och låt det ta den tid det tar. Jag gjorde inte detta och skyndade allt för för fort och det har kostat mig en hel del gustav vasa hitintills!

Last edited:

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Med risk för att bli halshuggen, kolla "A Twist of the Wrist";

Jepp - Twist of the wrist II, revolutionerade min körning. Blev mycket säkrare på hojen, fick mängder av tips. Nu vet jag vad jag ska göra och varför. Funkar varje gång. (fast man får stå ut med en dos riktigt usla skådespelare...)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vad får dig att tro att det går att "köra sporthoj" på några månader utifrån andras erfarenheter? Det funkar som allt annat i livet: du måste lära dig och det tar tid. Sen finns det flera sätt att lära sig. Antingen genom att klota en eller flera gånger, vilket är det vanligaste i sporthojskretsar, eller genom att lära sig eftersom och inte skämmas för att man inte skrapar knät på allmän väg.

Idag finns det oändligt mycket mer information i form av böcker som flera nämnt, än det fanns för 20 år sedan. Men körtekniken har inte ändrats nämnvärt, du måste fortfarande motstyra... Läs, läs & läs, men se till att du tänker igenom vad du läst så du inser vad det innebär... De hanterar nästan uteslutande körteknik, inte hur du undviker situationer i trafiken när du har det där sköna nerlägget...

Det du skriver pekar dock på att du har samma problem som precis alla andra som börjar just nu: du fokuserar på vägen för nära hojen, inte på den försvinnande punkt dit du vill. :)

Last edited:

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
1. Lär Dig lita på Dig själv, det kommer med erfarenhet.
2. Sporthojskurs i någon tappning
3. Däck Du litar på av egen erfarenhet
4. Sunt förnuft o ett kliv ut ur trygghetszonen på bana ( den ligger en bit från avåkningszonen).
5. Tålamod och lyhördhet. Be någon om hjälp, tänk på vad Du gör, lyssna, känn och observera.

När Du hojar hem den dagen Du kört bana så kommer hojen att kännas som om den är byggd och förlängd utifrån Dig, störtskönt.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring