Lära sig köra sporthoj - tips!?

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
flytta fram kroppen

Herregud fel fel fel!!! Eller i vart fall risk för missförstånd! Du måste sitta långt bak för att kunna flytta röven när du väl kommer så långt i ditt körande, så lär dig rätt från början. Sitt LÅNGT BAK på sätet! Inget annat.

SMC-kurser är f.ö. det absolut bästa och överlägset roligaste sättet att lära hojkörning.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Klarat dig på 1800 mil med 15 hästar.

Att bara gasa och hoppas det går bra funkar kanske inte lika bra på en 1000 cc för vissa? Har man någon självbevarelsedrift så tror jag inte man bara gasar ändå :)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Twist of the Wrist 2 ger många bra förslag om man har tid att prova och utvärdera dom.Den inbyggda överlevnadsmekanismen i människor gör att när det börjar gå åt helvete så kämpar man naturligtvis emot och allt brakar åt skogen ännu fortare i dessa mc sammanhang.Som t ex att när man ligger bakom en stor lastbil som ska passeras drar denna lastbil upp en enorm turbulens som ofta gör att mc åkaren håller ännu hårdare i styret och på så vis försvårar för motorcykeln att hitta rätt linje i denna blåst.

Att samverka med hojen utan att försöka tvinga den till något den inte är med på ger en klart mer harmonisk körning.En annan viktig sak är att många mc åkare i kurvor envisas i en förmodad rädsla med att släppa gasen och sedan återigen ge stödgas mitt i kurvan.Då har det redan sketit sig med andra ord och körningen har blivit hackig och spårvalet förlorats.Övning, övning osv ger mer flyt och roligare körning.Om nu körkortet är fixat naturligtvis som är en förutsättning för dessa övningar.

Min egen hoj har en tendens till att börja åla sig vid blåst i 180 km/h.Provade med att hålla mindre hårt i detta styre med en ökad framåtlutning som som gjorde underverk och hojen fick en helt annan linje framåt.Ibland kan det ta tid att upptäcka att man som förare inte bestämmer allt om inte hojen är med på detta.Letade själv efter fel på däck och dämpare men felet visade sig som sagt bestå i mig som förare.Vill inte inspirera någon på forumet till höghastighetskörningar på allmän väg genom detta skrivande.Gör det på bana eller sträckor utan annan trafik. :crash

Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Jag tog en SMC steg 1 knappt en månad efter jag tog körkortet. Det gjorde riktigt mycket för mig, sen har jag studerat diverse youtube skolor och kollat och analyserat twist of the wrist =)

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jisses va alla inlägg va seriösa i denna tråden helt plötsligt :gnissla

Lyssna nu på mig istället...

Först och främst börjar du med att skrapa dina knäpuckar mot asfalten, så att alla runt omkring tror att du är Valentino Jr :fakta
Sen täljer du lite lätt längst ut på sidorna på dina värstingdäck.
Finns ingen som kommer tvivla på dina skills då! :yoparty
När du är ute och kör så skall all fokus läggas på att flytta ut arslet så långt som möjligt, så du får ett fett häng!!

Skulle någon mot förmodan köra om dig på din favoritväg, när du letar efter varvstoppet på 1:ans växel, finns MÄNGDER med olika förklaringar till varför det inte gick så fort just den dagen...
T.ex:

Hen: -Fan va långsam du är i svängarna!
Du: Jao, men jag har problem med lufttrycket i mina nya Pirelli-ostar.. Har specialbeställt 6 Bar Italiensk alpluft
som är på väg. Det är likadan luft som används utav Ducati, Yamaha m.fl i MotoGP.
så jävlar när jag får den, då blir det 3 bar i varje och ut och slanga sen som bara fan! :fakta

Eller: Långsam? jag? pfffttt, skulle inte tro det du..
Jag håller på att köra in min nya strömrenare!
Hen: Strömrenare?
Du: Men va fan, häng med i utvecklingen lite nu!
Strömrenare är det nya nu! Renar strömmen till tändstiften så att gnistan blir 300 % effektivare!
Ska dock köras in i ca 1000 mil, innan jag får vrida rullen i botten igen! :yoparty
Än så länge har jag bara hunnit med 2 mil, men vänta du bara! Om 998 Mil piskar jag dig, LÄTT!!!

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jisses va alla inlägg va seriösa i denna tråden helt plötsligt :gnissla

Lyssna nu på mig istället...

Först och främst börjar du med att skrapa dina knäpuckar mot asfalten, så att alla runt omkring tror att du är Valentino Jr :fakta
Sen täljer du lite lätt längst ut på sidorna på dina värstingdäck.
Finns ingen som kommer tvivla på dina skills då! :yoparty
När du är ute och kör så skall all fokus läggas på att flytta ut arslet så långt som möjligt, så du får ett fett häng!!

Skulle någon mot förmodan köra om dig på din favoritväg, när du letar efter varvstoppet på 1:ans växel, finns MÄNGDER med olika förklaringar till varför det inte gick så fort just den dagen...
T.ex:

Hen: -Fan va långsam du är i svängarna!
Du: Jao, men jag har problem med lufttrycket i mina nya Pirelli-ostar.. Har specialbeställt 6 Bar Italiensk alpluft
som är på väg. Det är likadan luft som används utav Ducati, Yamaha m.fl i MotoGP.
så jävlar när jag får den, då blir det 3 bar i varje och ut och slanga sen som bara fan! :fakta

Eller: Långsam? jag? pfffttt, skulle inte tro det du..
Jag håller på att köra in min nya strömrenare!
Hen: Strömrenare?
Du: Men va fan, häng med i utvecklingen lite nu!
Strömrenare är det nya nu! Renar strömmen till tändstiften så att gnistan blir 300 % effektivare!
Ska dock köras in i ca 1000 mil, innan jag får vrida rullen i botten igen! :yoparty
Än så länge har jag bara hunnit med 2 mil, men vänta du bara! Om 998 Mil piskar jag dig, LÄTT!!!

Näää, jag tror du sitter hemma med tv-spel. Köpt ett ställ med knäpuckar beg. och slipat ner dom i slip och lägger upp bilder på FB för att vara ball. I verkligheten så går inte Dakotan mer än 25 km/h, sen vaknar du och vänder på kudden och somnar om.. :tummenupp

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Kom ner till S-vall när du tagit kortet. Finns bana och väldigt många bra förare här som kan hjälpa dig på vägen! Jag brukar inte puscha för RR folket, men när det gäller nya piloter så är dom de bästa för att lära ut utan tvekan! Jag har kört i 30 år, men är inte i närheten i kunskap som RR folk har när det gäller att köra fort..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ta lite SMC kurser och låt allt ta sin tid. Jag gjorde tvärtom och tyckte att kan de där köra så snabbt i den kurvan så kan jag med. Hade haft kortet i två veckor och sen låg jag på en åker.
Har man lite grundkunskaper inom spårval, sittställning, gaskontroll och blick, samt likvärdiga däck och mc som personen framför så tror jag att det är ett bra sätt att lära sig på :)

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Ska på risk 2an om en vecka nu. Förhoppningsvis har dem något intressant att lära ut (också med tanke på kostnaden för det..)

Många tycker att en SMC-kurs borde göra gott och har bestämt mig för att gå en men får bli först till våren. Så som det ser ut nu kommer jag inte ha tid.. Vet heller inte hur lång väntetid det är på uppkörningen. Har teoriuppskrivningen nästa vecka också.

Jag har dock varit ute och kört nu efter att man läst vissa inlägg och testat lite tekniker från diverse filmer från tuben och tro det eller ej men fick faktiskt mer flyt i körningen med snabbare och säkra kurvtagningar (inga motogp lutningar då).. Men mycket kommer nog med tiden som flera uttalat sig och jag var nog lite ivrig med att lära mig köra som Rossi mfl.

Detta mot motstyrning hade jag aldrig tänkt på innan och testade det också. Lite läskigt i början och man får vara väldigt försiktig med rörelserna men definitivt något jag ska träna mer på för verkar helt klart användbart!

Tror kanske att lite rädsla sitter kvar i kroppen från en olycka när jag var 15 år med en 125cc som tog ganska illa.. Brukar man kunna "växa" ifrån detta?

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Roliga är ju att man motstyr ju hela tiden typ, utan att man är medveten om det. Tyckte SMC kursen var nice när man skulle köra 2 varv med bara en hand, tjao man blev ju väldigt medveten om vad man gör samt hur kraftigt motstyrning är. Trycka ner hojjen fort som fan blir ju inget problem tillslut =) däremot hur modig man är tar fort slut ;P

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Du lär känna hojen bättre med tiden. Testa pusha dig själv successivt lite lite mer varje gång. Vet inte om det är sagt, men du lär dig mer om du t.ex. kör med 80% av din kapactitet än 100%. Vid 100% är du så rädd för att krasha eller göra fel att du inte hinner tänka efter vad du egentligen gör.

Jag rekommenderar också verkligen SMCs KNIX-kurser. Har kört den på Lockarp utanför Malmö två gånger nu. Riktigt kul också. Har inte testat deras kurser på storbana än.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror kanske att lite rädsla sitter kvar i kroppen från en olycka när jag var 15 år med en 125cc som tog ganska illa.. Brukar man kunna "växa" ifrån detta?

Det är oftast en fråga om att lära sig att det inte är farligt. Ju snabbare man är tillbaka i sadeln desto mindre tid har psyket haft på sig att gro in med rädslan. Men det är bara att nöta bort det. Sålänge obehaget inte är större än nöjet kommer det gå av sig själv. ;)

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Fixat kortet nu så tillhör en av er officiellt kan man väl säga! :tummenupp

Körningen har också blivit mycket bättre, tråkigt bara att vintern kommer med stormsteg.. Ser fram emot nästa sommar/vår nu och då ska jag köra lite bana också med SMC!

Ha det bra alla!:krama

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjöp en literklubba, åk till Bulten, skaffa cållithctröja med cool tEXt på..vrid på rullen och visa v tecken på fotokurvan - sen är du klar !

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring