Lära sig så mycket tyska så fort som möjligt?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag har insett att tyska kan vara rätt bra att kunna när man ska söka jobb. I alla fall i de annonser jag kollat på så har det stått: "Tyska kunskaper är meriterande". Så nu tänkte jag att nu ska jag lära mig så mycket tyska jag bara kan så fort som möjligt så man kan skriva in lite snyggt att man talar lite tyska i CVet och sen skicka in.

Hur går jag till väga? Köpa en tyskabok som skolan använder sig av? Sånna där band man kan lyssna på? Vilket är bäst?

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
gå en kurs med handledare skulle nog vara bäst
rätt svårt att lära sig själv annars om man inte har någon att bolla med
jag har nog aldrig sett några annonser där det är ett plus med tyska

Drysen

Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
gå en kurs med handledare skulle nog vara bäst
rätt svårt att lära sig själv annars om man inte har någon att bolla med

Har väl inte riktigt möjlighet att kunna ta en tyska kurs nu så det går inte.

Beror väl på lite vilken bransch man söker sig till.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har väl inte riktigt möjlighet att kunna ta en tyska kurs nu så det går inte.

Beror väl på lite vilken bransch man söker sig till.

Mitt intryck är att man måste vara väldigt bestämd och arg när man talar tyska. Man måste ta i liksom. Så jag tror att du ska hetsa upp dig ordentligt innan, då blir det väldigt tyskt, stortyskt nästan! Själv läste jag franska i skolan så jag vet ju inte så noga, men jag har hittat lite tyska-videos på nätet. http://se.youtube.com/watch?v=_Q-6H4xOUrs

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Det låter rätt bra :tummenupp

brukar finnas en mängd olika studieutföranden. även fast jag pluggade tyska i 3 år så kan jag inte ens basen. men jag hade inte heller något intresse. får hoppas att det går bättre för dig :)

Mitt intryck är att man måste vara väldigt bestämd och arg när man talar tyska. Man måste ta i liksom. Så jag tror att du ska hetsa upp dig ordentligt innan, då blir det väldigt tyskt, stortyskt nästan! Själv läste jag franska i skolan så jag vet ju inte så noga, men jag har hittat lite tyska-videos på nätet. http://se.youtube.com/watch?v=_Q-6H4xOUrs

hahaha jag höll på¨att ramla av stolen när jag klickat upp länken :D

Last edited:

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Jag skulle rekommendera att ladda ner tyskakurser på mp3 och lyssna på så mycket som möjligt. Sen att försöka höra så mycket tyska som möjligt, filmer kanske läsa enklare böcker och försöka förstå. Möjligtvis skaffa tyska kompisar.

Före du vet ordet av det snackar du tyska som vilken Gunther som helst.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ifall du vill lära dig tyska så snabbt som möjligt så flyttar du till tyskland.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ich bin geil!
Willst Du ficken oder was?

Seså, Där fick du en snabbkurs. Nu klarar du dig ett tag och kan skriva in dina kunskaper i ditt CV:)

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Säkert att du skall ha kunskaperna till cv.

Du har fått nobben av alla Ica cheyer och skall nu börja ragga på Lidl och Netto :hihi

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Börja med att satsa lite på meningsbyggnad och basic uttal samt lite om hur gramatiken funkar (utan att behöva gå igenom allt).

Sitt därefter timma efter timma och plugga glosor!

Sen klarar man sig ganska bra. Gramatiken spelar ju inte så stor roll om man bara skall göra sig förstådd, då tycker iaf jag det är bättre att ha ett orsförråd att ta av istället.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kan du ingen tyska alls sen tidigare så kan det ju vara lite knivigt. En fördel är ju om du minns grammatik från skoltiden. Det underlättar ju tusenfalt om du ska lära dig ett nytt språk.

Som någon nämnde är ju förstås det bästa att bo i Tyskland ett tag. Men först måste du ju kunna lite grunder. Jag sommarjobbade i Hamburg 5 v när jag var 16 och var grym på tyska efter den sommaren. Tyvärr har jag glömt allt. :huvet

Tyskland är fortfarande sveriges största handelspartner och även om tyskar i allmänhet blivit något bättre på engelska så är dom inte direkt vältaliga, vissa tom riktigt usla.

Last edited:

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Kan du ingen tyska alls sen tidigare så kan det ju vara lite knivigt. En fördel är ju om du minns grammatik från skoltiden. Det underlättar ju tusenfalt om du ska lära dig ett nytt språk.

Som någon nämnde är ju förstås det bästa att bo i Tyskland ett tag. Men först måste du ju kunna lite grunder. Jag sommarjobbade i Hamburg 5 v när jag var 16 och var grym på tyska efter den sommaren. Tyvärr har jag glömt allt. :huvet

Tyskland är fortfarande sveriges största handelspartner och även om tyskar i allmänhet blivit något bättre på engelska så är dom inte direkt vältaliga, vissa tom riktigt usla.

känns ändå som att den inriktningen iom jobb är ganska smal

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
känns ändå som att den inriktningen iom jobb är ganska smal

Många jag känner pratar tyska ganska ofta i samband med jobb och självklart beror det på vilket typ av jobb man söker. Flera av mina vänner jobbar på Volvo i olika befattningar och dom har ju mycket samarbete med tyska leverantörer typ Bosch mfl. Men det är klart, i Göteborg är ju många anställda av de stora, typ Volvo, Astra, Ericsson, SKF och de företagen har såklart mycket att göra med Tyskland.

Hur som helst det är alltid bra att kunna språk. Jag önskar man kunde japanska eller kinesiska. Känns som man skulle kunna göra grym business med det i nuläget :)

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*

Så sant som det står skrivet!:tummenupp Innan du börjar att lära dig ett främmande språk måste du behärska den svenska grammatiken och veta skillnaden mellan ett substantiv, verb, adverb osv för att lättare kunna förstå de grammatiska reglerna.
En polare till mig pluggar lite tyska på kvällstid på Medborgarskolan och är nöjd med kursen.
Hittade en länk..

http://www.medborgarskolan.se/templates/pages/SubjectGroupPage.aspx?&sgid=11&id=340

Lycka till :)

Drysen

Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2

Jag tror också på den där grejen att vara förbannad innan man pratar tyska. Jag läste också franska i gymnasiet. Vad skulle man med det till egentligen? :confused:

Jag skulle rekommendera att ladda ner tyskakurser på mp3 och lyssna på så mycket som möjligt. Sen att försöka höra så mycket tyska som möjligt, filmer kanske läsa enklare böcker och försöka förstå. Möjligtvis skaffa tyska kompisar.

Före du vet ordet av det snackar du tyska som vilken Gunther som helst.

Något tips om vart man kan finna sådana? :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror också på den där grejen att vara förbannad innan man pratar tyska. Jag läste också franska i gymnasiet. Vad skulle man med det till egentligen? :confused:

För att det är finast såklart!
Plus att man tex i trängda situationer kan förklara sitt beteendemönster genom att värdsligt titta folk och poliser djupt i ögonen och säga: Je suis une enfant terrible.:rullandeu

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det spelar ingen roll om du inte är ett proffs på tyska, när du väl ska snacka med en tyskjävel så förstår du inte ett jävla dugg. Jag kan en hel del tyska men de gånger jag har träffat tyskar i jobbet så blir det bara tårta av allt.
De måste förstå att engelska är ett språk man MÅSTE kunna för att hävda sig ute i världen. Det är med andra ord inte du som ska kunna tyska, utan tyskarna ska lära sig engelska :mad:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC