Lära sig så mycket tyska så fort som möjligt?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker att en viktig del till att lära sig ett nytt språk är konversation. Att man hittar någon man kan prata språket med så att man får en känsla för hur det funkar. Och att man vågar prata det.

Sedan kan det vara bra att se på tv och läsa dagstidningar och liknande på det språk man vill lära sig. Gärna med en ordbok så att man kan slå upp det man är osäker på.

Att bara sitta och traggla grammatik ur en lärobok eller lyssna på en kurs på kassettband där man lär sig att fråga efter vägen till biblioteket skulle inte ge mig särskilt mycket alls.

Skitsamma om grammatiken inte sitter till 100%. Man kan göra sig förstådd ändå. Eller som min bror korrekturläsaren en gång sa: "Det spelar ingen roll hur man komparerar sina verb. Så länge folk förstår vad man menar."

De måste förstå att engelska är ett språk man MÅSTE kunna för att hävda sig ute i världen. Det är med andra ord inte du som ska kunna tyska, utan tyskarna ska lära sig engelska :mad:
Frågar man en tysk om han kan prata engelska så svarar han nej. Men om du tilltalar honom på engelska så förstår han dig i alla fall tillräckligt för att kunna ge rätt svar på de frågor du ställer. Även om han svarar på tyska.

Du vet, livet är inte lätt när man har förlorat två världskrig.

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
har mp3 filer med både tyska ryska engelska på hemdatorn går väl kanske att rara och maila om du hör av dig,finns annars att dra ner från nätet

Pips

Guest
Lycka till... :D

Min flickvän är halvtysk och gick i tyska skolan här i Sthlm, hon talar och skriver tyska flytande. Jag pluggade tyvärr franska i skolan, men har sen dess läst 2 kvällskurser i Tyska för att liksom kunna hänga med i "snacket" när jag vart med hennes nyimporterade tyska polare. Det är kört. Dock lyckades jag beställa mat och flörta till mig 2 gratis drinkar av en servitris i berlin.. :)

Kan ju nämna att hon och hennes polare (de flesta är uppväxta i sverige, med ex 1 svensk och 1 tysk förälder) har ganska skoj åt just svenskar som säger de pratar flytande tyska.. Uttal, meningsuppbyggnad och ibland, vad fan sade han? Tydligen ingen idé att kika på tyska filmer översatta till svenska, då textningen oftast är tokig.. :huvet D e kört... tyrrarna får lära sig Engelska eller det nya världsspråket Svengelska!! :glömdet

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Något tips om vart man kan finna sådana? :)

Pirate Bay är fullt av såna. Sök på Pimsleur German eller nåt sånt.

Innan du börjar att lära dig ett främmande språk måste du behärska den svenska grammatiken och veta skillnaden mellan ett substantiv, verb, adverb osv för att lättare kunna förstå de grammatiska reglerna.

Kunde inte hålla mindre med. Alla timmar jag pluggat grammatik och regler var totalt bortkastade. Språk lär man sig genom att använda det (prata, lyssna) inte genom veta var adverbet skall vara.
Hela finskundervisningen här är uppbyggd på att lära sig grammatiken och jag lärde mig då inte finska före jagtvingades prata det med mina kollegor.

Däremot blev jag rätt bra på att göra mig förstådd på tyska då jag under ett år såg på tysk dubbad tv och pratde med tyskar.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Språk lär man sig genom att använda det (prata, lyssna) inte genom veta var adverbet skall vara..

Gulligt att du slår in en öppen dörr... :)
Självklar är det A och O att använda språket, dvs prata för att lära sig behärska det, men att kunna svensk grammatik är en stor fördel för att förstå strukturer och regler när man lär sig ett främmande språk...
Tro mej, min mamma undervisar i 4 olika språk och hon blir ständigt förvånad hur många som inte vet skillnanden på ett adjektiv och ett adverb...
Bland annat undervisar hon i tyska och börjar alltid sin undervisning med att
förklara ordklsserna;
substantiv
adjektiv
verd
adverb
prepositioner
pronomen
konjuntioner
räkneord
interjektioner

så att när hon nämner en grammatisk regel så ska alla kunna förså och hänga med och lära sig snabbare.
Om du vet vad dessa olika ordklasser innebär på svenska så har du betydligt enklare att snappa upp ett främmande språk.

Idealiskt är ju självklar att bo i landet då man tvingas använda språket hela tiden, jag är ingen grammatik-fanatiker men man måste i alla fall behärska grunderna om man seriöst vill lära sig..
Jag bodde sjäv i Frankrike i ett halv år och lärde mej mest av att snacka med människor, men jag hade definitivt användning för grammatiken.. :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sök på TPB efter "pimsleur" och "german" och du skall finna.
Jag gjorde samma sak med ryska för några år sedan och lärde mig en hel massa på kort tid. Man gör en lektion (30 min) per dag. Har du bråttom kan du köra två, men jag tror inte det är optimalt.

Tror inte det finns nåt snabbare sätt idag att lära sig konversera på.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min syster läste tyska i skolan.
Hela högstadiet plus gymnasiet.
Varken förstod eller kunde tala språket när hon slutade skolan.

Under tiden var jag några gånger i tysktalande länder.
Baltländerna, Polen, Österike, Schweiz.
Sammanlagt kanske två, tre månader.
Gör mig förstådd på tyska i tal men inte i skrift.

Svensk undervisning i tyska är bajs.
Så djävla omständig att få vågar använda det lilla de lär sig.

BTW: Syrran hade även en klasskamrat som kommit till Sverige från Tyskland i sex-sju årsåldern.
Pratade mycket tyska hemma + alla lov i Tyskland.
Fick knappt godkänt i tyska...

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gulligt att du slår in en öppen dörr... :)
Självklar är det A och O att använda språket, dvs prata för att lära sig behärska det, men att kunna svensk grammatik är en stor fördel för att förstå strukturer och regler när man lär sig ett främmande språk...
Tro mej, min mamma undervisar i 4 olika språk och hon blir ständigt förvånad hur många som inte vet skillnanden på ett adjektiv och ett adverb...
Bland annat undervisar hon i tyska och börjar alltid sin undervisning med att
förklara ordklsserna;
substantiv
adjektiv
verd
adverb
prepositioner
pronomen
konjuntioner
räkneord
interjektioner

så att när hon nämner en grammatisk regel så ska alla kunna förså och hänga med och lära sig snabbare.
Om du vet vad dessa olika ordklasser innebär på svenska så har du betydligt enklare att snappa upp ett främmande språk.

Idealiskt är ju självklar att bo i landet då man tvingas använda språket hela tiden, jag är ingen grammatik-fanatiker men man måste i alla fall behärska grunderna om man seriöst vill lära sig..
Jag bodde sjäv i Frankrike i ett halv år och lärde mej mest av att snacka med människor, men jag hade definitivt användning för grammatiken.. :tummenupp

Om det är så självklart att man lär sig bäst genom att använda varför slösa tid på att lära sig papegojkunskap som tex vad pronomen är? Jag vet att språklärare överlag tycker att grammatik är det bästa sen skivat bröd men jag håller inte med. Du lärde dig ju svenska utan att veta vad ovanstående termer är eller hur? Varför räknas det då som oumbärligt då man skall lära sig andra språk?

Och ingen funderar väl före dom säger nåt på utrikiska att "hur skall adjektivet böjas" utan man häver ur sig enligt bästa förmåga och om det blir lite fel så gör det inget bara motparten förstår vad man menar.

Jag har funderat på det här förr och känner mig ganska säker på min sak för jag har lärt mig finska som har nåt av världens jävligasta grammatik. :yoparty

Men vi får väl komma överens om att inte vara överens.

Min syster läste tyska i skolan.
Hela högstadiet plus gymnasiet.
Varken förstod eller kunde tala språket när hon slutade skolan.

Under tiden var jag några gånger i tysktalande länder.
Baltländerna, Polen, Österike, Schweiz.
Sammanlagt kanske två, tre månader.
Gör mig förstådd på tyska i tal men inte i skrift.

Svensk undervisning i tyska är bajs.
Så djävla omständig att få vågar använda det lilla de lär sig.

BTW: Syrran hade även en klasskamrat som kommit till Sverige från Tyskland i sex-sju årsåldern.

Precis min poäng. Språkundervisning i skolan är inte gjord för att lära dig använda språket på riktigt utan mera att undersöka språket som språkvetare eller nåt.

Last edited:

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Precis min poäng. Språkundervisning i skolan är inte gjord för att lära dig använda språket på riktigt utan mera att undersöka språket som språkvetare eller nåt.

Jag tycker också att det är fascinerande att man kan åka till ett land och snabbt lära sig språket genom konversation. Konversationsövning är vädigt viktigt när man ska lära sig ett nytt språk.

Men: min åsikt är att om du vill lära dig ett språk till en sådan nivå att du inte låter som "ormet kruper" så tar det tid och det kräver ett visst mått av grammatikkunskaper.

Med detta sagt kan man visst kommunicera med infödingarna både bra och ofta effektivt utan så mycket grammatikplugg. Det handlar bara om vilken nivå man vill lägga sig på. Ju större krav på korrekt språk, desto mer grammatik behövs.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Jag tycker också att det är fascinerande att man kan åka till ett land och snabbt lära sig språket genom konversation. Konversationsövning är vädigt viktigt när man ska lära sig ett nytt språk.

Men: min åsikt är att om du vill lära dig ett språk till en sådan nivå att du inte låter som "ormet kruper" så tar det tid och det kräver ett visst mått av grammatikkunskaper.

Med detta sagt kan man visst kommunicera med infödingarna både bra och ofta effektivt utan så mycket grammatikplugg. Det handlar bara om vilken nivå man vill lägga sig på. Ju större krav på korrekt språk, desto mer grammatik behövs.

Visst handlar det om nivå, men i 99% av fallen behöver man ju språket för att prata med infödingarna.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Det är väl inte så märkvärdigt, titta hur många infödda svenskar som inte får godkänt i svenska, AAj scheena mannen aba grymt fett ba, bara för att man gör sig förstådd så betyder inte det att man kan språket.
Dessutom kan uttalet variera väldigt med olika dialekter, skåningarna borde egentligen ha stödundervisning i svenska.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC