Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jag tycker att en viktig del till att lära sig ett nytt språk är konversation. Att man hittar någon man kan prata språket med så att man får en känsla för hur det funkar. Och att man vågar prata det.
Sedan kan det vara bra att se på tv och läsa dagstidningar och liknande på det språk man vill lära sig. Gärna med en ordbok så att man kan slå upp det man är osäker på.
Att bara sitta och traggla grammatik ur en lärobok eller lyssna på en kurs på kassettband där man lär sig att fråga efter vägen till biblioteket skulle inte ge mig särskilt mycket alls.
Skitsamma om grammatiken inte sitter till 100%. Man kan göra sig förstådd ändå. Eller som min bror korrekturläsaren en gång sa: "Det spelar ingen roll hur man komparerar sina verb. Så länge folk förstår vad man menar."
Du vet, livet är inte lätt när man har förlorat två världskrig.
Sedan kan det vara bra att se på tv och läsa dagstidningar och liknande på det språk man vill lära sig. Gärna med en ordbok så att man kan slå upp det man är osäker på.
Att bara sitta och traggla grammatik ur en lärobok eller lyssna på en kurs på kassettband där man lär sig att fråga efter vägen till biblioteket skulle inte ge mig särskilt mycket alls.
Skitsamma om grammatiken inte sitter till 100%. Man kan göra sig förstådd ändå. Eller som min bror korrekturläsaren en gång sa: "Det spelar ingen roll hur man komparerar sina verb. Så länge folk förstår vad man menar."
Frågar man en tysk om han kan prata engelska så svarar han nej. Men om du tilltalar honom på engelska så förstår han dig i alla fall tillräckligt för att kunna ge rätt svar på de frågor du ställer. Även om han svarar på tyska.De måste förstå att engelska är ett språk man MÅSTE kunna för att hävda sig ute i världen. Det är med andra ord inte du som ska kunna tyska, utan tyskarna ska lära sig engelska
Du vet, livet är inte lätt när man har förlorat två världskrig.
Last edited: