Lära sig spela gitarr?

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
falo skrev:
Lånar tråden men bara lite ( det är ju samma ämne )
Hur mycket behöver man lägga på en gitarr som bara skall tjänstgöra för att sitta hemma och lära sig, vill ju inte ha den sämsta skiten bara för att jag är okunnig... :)

Lägg inte för många slantar, det är ju dock bara en träbit (i vissa fall grafit). J&D gör billiga gitarrer och de är snygga med. Tror de går loss på 2500:-

Snygghet kan väga upp musikalitet :)
 
Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag lyssnar nästan bara på blues/rock/funk från 70-talet för närvarande

Jag älskar funk. Jag spelar i ett funk band här i malmö som heter pappa dallas.
Mina favvo funk band är gap band, commodores,the meters.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Tycker neil young gör kanske världens snyggste solon. Jävligt oavancerade och dåliga egentligen men han har sån känsla så det väger upp, den exakta motsatsen till gitarronani.
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Tjena tänkte lägga in en tab, så du förstår hur jag menar med att inte spela så mkt med ackord.

Det är introt till pulse of the maggots

-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-
-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-
-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-

har inte tabbat så mkt ni som är erfarna trampa inte ned mig direkt :7peta .

Det betyder att ~ man ska ligga kvar där.
x betyder att man ska muta genom att håll antingen handflatan på stallet på gitarren så det låter dovare. Jag gör på ett lite enklare sätt håller på översta bandet istället enklare för oss som inte är så bra.

PS. Det är dom 3 översta strängarna.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ettan skrev:
Tjena tänkte lägga in en tab, så du förstår hur jag menar med att inte spela så mkt med ackord.

Det är introt till pulse of the maggots

-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-
-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-
-0-0---0-0-0-1-1|-1-3-3-3--4~---x-x-1|-0-0--0-0-0--1-1--3|-3-3---4~-

har inte tabbat så mkt ni som är erfarna trampa inte ned mig direkt :7peta .

Det betyder att ~ man ska ligga kvar där.
x betyder att man ska muta genom att håll antingen handflatan på stallet på gitarren så det låter dovare. Jag gör på ett lite enklare sätt håller på översta bandet istället enklare för oss som inte är så bra.

PS. Det är dom 3 översta strängarna.


Tre toner som harmonierar med varandra är ett ackord :7peta
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
..."Gettin Tighter"...men skulle kunna döda för Tommy Bolins högerhand....
Och jag som trodde att alla utom mig glömt bort TB. Du har synnerligen god smak :tummenupp
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
RedBaron skrev:
Och jag som trodde att alla utom mig glömt bort TB. Du har synnerligen god smak :tummenupp
Själv har jag aldrig upptäckt honom. Tycker deep purple är världens genom tidernas mest överskattade band
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Själv har jag aldrig upptäckt honom. Tycker deep purple är världens genom tidernas mest överskattade band

Tommy Bolin gjorde en (1) skiva med Deep Purple.....

Desto mer solo, med Hammer,Alphonse Mouzon, Billy Cobham, Zephyr, Energy och James Gang...

Tyvärr har hans roll i musikhistorien reducerats till "Den där knarkarsnubben som ersatte Blackmore och sen dog".

Bolin bemästrade vilka stilar han än provade på, heavy metal, jazz, reggae,funk, latinostuk...you name it. Han var så jävla före sin tid och lätt en av de bästa gitarristerna nånsin, alla kategorier.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Tommy Bolin gjorde en (1) skiva med Deep Purple.....

Desto mer solo, med Hammer,Alphonse Mouzon, Billy Cobham, Zephyr, Energy och James Gang...

Tyvärr har hans roll i musikhistorien reducerats till "Den där knarkarsnubben som ersatte Blackmore och sen dog".

Bolin bemästrade vilka stilar han än provade på, heavy metal, jazz, reggae,funk, latinostuk...you name it. Han var så jävla före sin tid och lätt en av de bästa gitarristerna nånsin, alla kategorier.
Jo men de flesta tänker och menar ändå på dp när någon nämner Tommy Bolin så jag antar automatiskt att dom menar det. Vill minnas att teaser skivan var grymt bra faktiskt men jag är inte så inne på tommy bolin annars.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Jo men de flesta tänker och menar ändå på dp när någon nämner Tommy Bolin så jag antar automatiskt att dom menar det. Vill minnas att teaser skivan var grymt bra faktiskt men jag är inte så inne på tommy bolin annars.

"She's a teaser...and she's got no heart at all"

Den låten har ju fö Motley Crue tolkat, Nikki Sixx är ett stort Tommy Bolin-fan.

Teaser är den bästa Tommy Bolin-plattan.
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Klantbo skrev:
Ska testa guitar pro.. Har ni nå tips på riktigt enkla låtar man kan tanka från mysongbook?

Fick ju lära sig smoke on the water i skolan :hihi

Tack för tipsen :yoparty

Förlåt att jag lyfter en så gammal tråd men jag laddade just ner Guitar Pro 5 och fy fasen vad bra det har blivit. Det var bra innan .. nu låter det fan grymt också.

Mysongbook har sisådär en 44.000 låtar att välja mellan så nog vore det konstigt om du inte hittade något du gillar. Är du dessutom någotsånär seriöst intresserad av att vilja lära dig så tycker jag du ska köpa programmet. Fattade jag det hela rätt så fick man visst med alla 44.000 låtarna om man köpte GP nu (1000 första kunderna). Jag hoppas de menar att man får låtarna på CD eller DVD.

Om man bara vill och har GP så är det nog omöjligt att INTE lära sig spela yxa lite halvhyfsat iaf.

// Smeddie Malmsteen
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top