Läraren slarvade bort mitt slutprov

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hallå alla!

Jag läste i våras upp två gymnasieämnen parallellt för att hinna få klart de innan antagningstiden till högskolan gick ut, för att bli behörig till utbildningen jag ville gå. Jag skrev mitt sista slutprov den 7e juni, alltså i tid innan antagningstiden gick ut. Det visade sig sedan, 6 veckor senare, när jag försökt få tag i läraren ett antal gånger, att hon slarvat bort mitt slutprov. Hon påstod alltså att jag inte skrivit mitt slutprov, och menade på att jag var tvungen att göra det för att hon skulle kunna sätta ett betyg. No shit Sherlock... Jag skrev mitt slutprov på en skola (läste på distans) där jag också legitimerade mig vid provtillfället. Ytterliggare två veckor senare, riktigt många samtal och en massa strul, får jag till slut mitt betyg satt, för då "dök tydligen provet upp". :3freak

Detta resulterar ju i att jag inte kunde söka min tänkta utbildning i tid, och när jag påpekade detta för läraren säger hon bara kallt att jag väl får söka nästa år i stället.

Nu undrar jag, får det gå till så här? Kan jag göra något, vända mig någon annanstans? Jag har redan pratat med rektorn. Hon säger att det är dåligt, men att de inget kan göra.

Jag har fått tag i en syokonsulent på utbildningen jag sökt till, och vi har kommit fram till att jag kan hoppa på utbildningen i januari, förutsatt att jag på egen hand läser de ämnen som de andra avverkar i höst. Detta innebär att jag, medan jag jobbar, ska läsa upp 4 ämnen på distans, och det sätter ju en del press på mig. Jag får ju försöka göra det, eftersom det tycks vara den enda lösningen, men jag undrar ändå om jag kan göra något åt den fullständigt värdelösa läraren? Jag är ju grymt arg och besviken på att det blev så här, när jag läst på 200% och jobbat på 100% för att få ihop allt i tid.... :(
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Lät trist. Har själv erfarenhet av odugliga lärare/handledare som är ointresserade av sitt arbete och har bara ett tips.
Släpp och gå vidare. Annars måste du ju lägga en hel del energi på att jaga henne också och den behövs nog bättre i studierna nu. Det finns en kåranda inom den där myndigheten också och dom håller varandra om ryggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Går det inte att göra en sen ansökan? Måste du läsa de 4 ämnena på distans, kan du inte hoppa på dem och läsa på heltid fast som fristående kurser?
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Du ska helt klart vända dig till Skolinspektionen som är den myndighet som skall kontrollera skolornas och lärarnas arbete. Här kan Du göra en anmälan direkt på nätet;http://skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/
Var inte anonym när Du gör anmälan då läraren troligtvis kommer att förneka att denne gjort något fel och då behöver skolinspektionen någon att kontakta.


Lycka till!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Du ska helt klart vända dig till Skolinspektionen som är den myndighet som skall kontrollera skolornas och lärarnas arbete. Här kan Du göra en anmälan direkt på nätet;http://skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/
Var inte anonym när Du gör anmälan då läraren troligtvis kommer att förneka att denne gjort något fel och då behöver skolinspektionen någon att kontakta.



Lycka till!


Tack för bra tips! Ska ta tag i detta direkt! Tycker verkligen det är under all kritik att det ska få gå till så...
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Som någon sa så borde det väl gå att göra en sen ansökan o komma in som reserv? Beror väl iofs på hur populär utbildningen är, men generellt sett så brukar det funka (iaf på civ.ing. utbildningar när jag började vid UU 2007).
Annars lät det väl som en helt ok deal att läsa på distans första terminen, du behöver väl inte jobba egentligen om du känner att du inte hinner med, man får väl CSN för distans också eller?
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Den är översökt. :(

Jag har ju redan läst ett år på en annan utbildning, så jag kommer inte få CSN för hela denna utbildningen. Därför vill jag försöka utan CSN denna terminen.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Kan vara värt att hålla kolla på utbildningen även efter den har startat. Jag fick en impuls, senaste gången jag gick på högskolan, och hoppade på en utbildning ett par veckor efter den hade börjat. En hel del hoppar av ganska snabbt av olika konstiga anledningar.

Så medans du anmäler läraren, håll kontakt med skolan om du kan hoppa på i efterhand!

Lycka till.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Den är översökt. :(

Jag har ju redan läst ett år på en annan utbildning, så jag kommer inte få CSN för hela denna utbildningen. Därför vill jag försöka utan CSN denna terminen.

Gör som Diezel säger, det går ibland att komma in ändå. Och om inte annat så går det oftast att plocka in fristående kurser och läsa samma som programmet och sen räkna av dem när man börjar programmet.

CSN sen får man ju för antal veckor, inte antal utbildningar - eller är det KY det gäller och i så fall gäller det andra regler där än för högskolan? Ett år är ju i princip ingenting, du har ju fortfarande fem kvar du kan få CSN för förutsatt att du läser två terminer per år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är bara att skriva till CSN och förklara varför du börjat plugga en annan linje så ska det nog ordna upp sig med studielån, men CSN är ena jävla as att ha att göra med och kan hitta på hur dumma saker som helst.

Och riv upp en skitstorm om den där läraren. Sådär ska man bara inte får göra och fortsätta vara lärare. Rektorn verkar vara en flat jävel, att göra som den där läraren gjort är ju fan att gravt missköta sitt jobb och borde vara grund för avsked.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top