Läsk är mord för levern, eller?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja det mesta i kategorin överkonsumtion är till det sämre men hur många rekommendationstabeller har ni sett för läsk? Vissa energidrycker kan ha rekommendationer för antal/dag dock. Aldrig uppmärksammat just detta, läsk/lever, så igår fick jag höra talas om en som hade fått skrumplever av p.g.a. läsk..? Jag menar har det gått så långt så är det ju redan kört för levern men det borde väl ge ej hälsosamma symtom innan dess?

Efter lite letande med google (ganska säker på att professorer, öFverläkare o.s.v. flitigt använder samma metod) stod det klart att diverse varningar och forskningsresultat kommit ut lite då och då när det kommer till läsk och lever. De flesta känner väl någon som snittar minst en liter läsk om dagen, säkert mer än så för en del, men hur utbrett är problemen med levern?

Jag tyckte det var intressant, om det nu är sockret som är boven i läsken är frågan vilket som är värst om man jämför med alkohol med tanke på den höga andel socker det är i läsk kontra alkohol i alkoholhaltiga drycker (visst de kan också innehålla socker).

Någon som har erfarenheter i ämnet från sig själv eller andra?

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/lask-gor-levern-sjukligt-fet/

http://www.kostdoktorn.se/lask-gor-levern-sjukligt-fet/

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mycket-lask-gor-levern-sjukligt-fet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det på grund av att socker är vätskedrivande då eller vad ska orsaken till skrumplevern vara?:va Inget jag hört förr, inget jag upplevt trots stadig konsumtion av läsk av och till...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Låter läskigt....

Skulle gärna vilja läsa den danska rapporten de refererar till.

Edit: var visst en undersökning. På vilken nivå?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Stora mängder socker ökar fettinlagringen. Enklaste sättet att få i sig stora mängder socker är sötad läsk, för vem fan skulle klara av att sätta i sig 1,5 dl strösocker på frukostflingorna....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Pilsnerdricka är ett utmärkt alternativ.
Det roliga är att det händer att folk tittar snett för att man vill ha en folköl till lunchen.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Då får jag ta lite mer rom istället för cola nästa gång jag är på krogen då...

:banana:banana:banana:fyllisar:hihi

tkdrille

Guest
Jag känner mig rätt frisk och kan påstå att jag intagit rätt mycket läsk. Dock har jag slutat med det för ett tag sen :)

jetson

Guest
Har fått för mig att risken för diabetes och tandtroll ökar iaf (förutom viktökning då)

Men under 3 liter per dag är nog ok, tycker dock föräldrar ger sina barn för mycket läsk. Verkar som det iaf.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läsk ökar kraftigt fettinlagringen i levern ja. Det finns det flera undersökningar som styrker.
Det är inte bara en fråga om att det är socker.
Det är en väldigt stor skillnad på vilka sockerarter det är frågan om.
Det som gör just läsk så dåligt är att det innehåller en hel del fruktos och det är den som ger den ökade fettinlagringen.
Det var en artikel i Illustrerad vetenskap för bara ett eller två nummer sedan som tog upp just detta. Försöksråttor som fick mycket fruktos fick fettlever på bara 8 veckor.

Anledningen till att många kan inmundiga rätt mycket läsk och ändå verka friska är att vi tål en hel del skit innan vi faktiskt blir sjuka. Levern kan lagra upp ganska mycket fett innan det blir för mycket. Men när det blir för mycket så kan det leda till att det blir skrumplever och det är inte ett reversibelt tillstånd. När man kommit dit så är levern slut och det är i stort sett bara en levertransplantation som hjälper.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Själv dricker jag minst 1.5 -2 liter cola om dagen, Visserligen sockerfri. Jag har inte funderat så mycket på hur det påverkar kroppen, men självklart så känns det som om jag borde dra ned lite på läskdrickandet

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Själv dricker jag minst 1.5 -2 liter cola om dagen, Visserligen sockerfri. Jag har inte funderat så mycket på hur det påverkar kroppen, men självklart så känns det som om jag borde dra ned lite på läskdrickandet

Sockerfri = Aspartame :näsblod

Hur svårt kan det va? Skippa energidrycker, skippa läsken.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ja fifaan om man kunde få bränna hyllorna med läsk,godis och chips i affären:gnissla
Folk förstår inte att det de äter och dricker är skit

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Här kan du se varför socker är giftigt.

Verkar intressant, ska jag titta på efter jobbet.

Man har ju hört en del om aspartam fast aldrig satt mig in i det, läste dock på lite i samband om detta och kontentan var att det bildas en del gifter när aspartamet bryts ned i levern. Sen hur omfattande detta är e jag inte insatt i.

Skickat "bud" med frågor med en som studerar till sjuksyrra, förväntar mig utförliga svar á senaste nytt i ämnet :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Verkar intressant, ska jag titta på efter jobbet.

Man har ju hört en del om aspartam fast aldrig satt mig in i det, läste dock på lite i samband om detta och kontentan var att det bildas en del gifter när aspartamet bryts ned i levern. Sen hur omfattande detta är e jag inte insatt i.

Skickat "bud" med frågor med en som studerar till sjuksyrra, förväntar mig utförliga svar á senaste nytt i ämnet :tummenupp

Aspartam har vid försök visat sig kunna orsaka hjärntumörer redan vid nivåer nere på halva RDI.
Dvs det är inte bra.

Det finns också en hel del kontroverser kring godkännandet.
Försöken man gjort för att styrka ofarligheten bedömdes som slarviga och icke följande gängse metoder.

Sen byttes många av undersökarna ut och efter en tid blev det godkänt. Strax efter detta blev plötsligt ett antal av dom som varit inblandade i godkännandet anställda av Searle (Som utvecklat aspartam) på "höjdarpositioner"

Så det är lite diskussioner kring om anställningsförfarandet fungerade lite som "muta".

Jag undviker konstgjorda saker som pesten när jag har möjlighet. VI människor är helt enkelt inte tillräckligt bra på att göra saker.
Nevrosedyn är ett bra exempel på vad som kan hända när vi hittar ett ämne och försöker göra ett likadant.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!